عصر قم

آخرين مطالب

جهش تولید، اشتغال و توسعه شرکت های دانش بنیان به روایت استاندار قم سیاسی

جهش تولید، اشتغال و توسعه شرکت های دانش بنیان به روایت استاندار قم
  بزرگنمايي:

عصرقم- سید محمدتقی شاهچراغی در ابتدای سخنانش به موضوع انقلاب اسلامی و شرایط حال حاضر کشور پرداخت و گفت: واقعه انقلاب اسلامی اتفاقی بی نظیر در این مقطع از تاریخ است که هر چه از عمر آن می گذرد اثربخشی آن بیشتر می شود اما در تقابل انقلاب اسلامی با نظام سلطه به دلیل اشراف نظام سلطه بر رسانه در سطح جهانی،‌ دشمنان ما نمی خواهند این عظمت و اثربخشی به اطلاع جهانیان برسد و همه مشکلاتی که داریم در ذیل این تقابل تعریف می شود.

وی بیان کرد: آزادی انسان‌ها از اسارت طاغوت و رسیدن به کمال از آرمان های انقلاب اسلامی است و در کلام بزرگان ما به خصوص بیانات امام(ره) شنیده ایم که اسلام دینی است که برای همه شئون زندگی بشر از کودکی تا جوانی و پیری و تا بعد از مرگ برنامه دارد و نظام سلطه مایل نیست برنامه اسلام اجرایی شود.

وی ادامه داد: در این شرایط دشوار اگر قرار باشد اتفاقی به برکت انقلاب اسلامی بیفتد ارزش آن دو چندان می‌شود و در دولت سیزدهم با راهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری اتفاق های بزرگی رقم خورده و شاید مهمترین آن جهت گیری دولت جدید است که فارغ از مسایل حزبی مطرح می‌شود و مهم خدمت به مردم است و در استان قم شاهد این تغییر با جهش رو به جلو هستیم.

فعالیت 128 شرکت دانش بنیان در قم

شاهچراغی افزود: در قبال نامگذاری سال باید حرکت و اتفاقی رخ دهد و از مجموع مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور به قم یک مصوبه خاص و ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان داشتیم و قرار شد زمینی که به شهرک آی سی تی معروف است در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد و به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

وی بیان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در قم از سال 93 تا 99 تعداد 95 شرکت بود و از مقطع آغاز به کار دولت جدید از شهریور 1400 تعداد شرکت‌های دانش بنیان قم به 128 شرکت رسیده است این در حالیست که تاسیس شرکت دانش بنیان اقتضائات خاص خود را دارد.

استاندار قم افزود: با توجه به سرعت توسعه شرکت‌ها، نیروهایی که در شرکت های دانش بنیان و فناور تا پایان سال 99 مشغول به کار بودند یک هزار و 900 نفر بود که اکنون به سه هزار و 500 نفر رسیده و نزدیک به 40 درصد به تعداد نفرات شاغل افزوده شده‌است.

وی گفت: درحوزه کشاورزی مرکز ترویج کشاورزی در قم به وسعت 80 هکتار در جاده نیزار واقع است و توافق اولیه بین مرکز تحقیقات کشاورزی و پارک علم و فناوری استان برای استقرار واحدهای فناور در حوزه امنیت غذایی، کشاورزی و دامداری شکل گرفته‌است.

آخرین اقدامات در زمینه سفر رئیس جمهور به قم

شاهچراغی در ادامه با اشاره عقب ماندگی‌های اساسی و جدی قم دربخش‌های مختلف، به تبیین دستاوردهای سفر استانی رئیس جمهور به استان قم در دی ماه سال گذشته پرداخت و گفت:‌ در سفر آیت الله رئیسی به قم در مجموع 147 مصوبه اولیه داشتیم که بعدا در حوزه آب و راه، 19 مصوبه متمم سفر اجرایی شد.

وی ادامه داد: در مجموع قریب به چهار هزار و 100 میلیارد تومان بودجه در این سفر و متمم آن مصوب شد که 14 مصوبه تسهیلاتی،‌ 81 مصوبه اعتباری و 54 مصوبه مجوزی و تعیین تکلیف را شامل می‌شود.

وی با اشاره به برخی عقب ماندگی‌های قم اظهار داشت: قم به عنوان کلان شهر در بین کل کلان شهرهای کشور در فاضلاب رتبه آخر کشور با 41 درصد پوشش شبکه را دارد که مشکلاتی در این زمینه بوده اما کارهای خوبی در این ایام صورت گرفته‌است.

شاهچراغی افزود: رقم متمم سفر رئیس جمهور به قم برای فاضلاب شهر قم یک‌هزار میلیارد تومان توافق است و کار آن در حال پیگیری با مجموعه‌های توانمند است.

وی با اشاره به اینکه مجموع روستاهای بالای 20 خانوار قم 200 روستاست و سالهاست برای آب آنها هیچ کاری انجام نشده بود بیان کرد: به عنوان نمونه در منطقه قمرود شاهد گلایه ها و مشکلات مردم بودیم و اکنون از 18 روستای قمرود آب 15 روستا وصل شده و برای بقیه روستاها کار در دست پیگیری است.

استاندار قم افزود: در خصوص راه‌های استان جاده‌هایی مثل دستجرد، پردیسان به کهک و جاده جعفریه طی سالهای گذشته اقدام خوبی نشده بود و در سفر رئیس جمهور به قم دراین خصوص پرداخته شده‌است و اصلاح 66 نقطه حادثه خیز نیز از دیگر اقدامات در زمینه بود.

وی گفت: مصوبه سفر در حوزه تسهیلات نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان بود که برای دوره سه ساله تا پایان 1403 پرداخت شود و تاکنون باوجود همه محدودیت‌ها چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و دو هزار میلیارد تومان در حال پرداخت است و این تسهیلات به جز تسهیلات مرتبط با تبصره 18 و رونق تولید است.

وی ادامه داد: تکمیل و تجهیز ساختمان آموزش پردیس فارابی قم 87 درصد و پردیس فناوری کوثر بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز داشت: محور قم – نیزار بسیار حادثه خیر بودو که بخشی از تصادف ها مربوط به زیر ساخت و جاده بود که اجرای آن 80 درصد پیشرفت داشته و امید است دراین روزها بقیه کار به اتمام برسد.

شاهچراغی درادامه عنوان کرد: پایگاه سلامت شهروندی شهرک پردیسان 100 درصد و بهسازی ورزشگاه تختی که قرار است ویژه بانوان باشد 50 درصد پیشرفت فیزکی داشته است.

وی جاده پردیسان قم به ورجان در بخش کهک را از جاده های پرحادثه قم ذکر کرد و افزود: حتی در آستانه سفر رئیس جمهور در حادثه ای یک خانواده پنج نفری در این جاده جان خود را از دست دادند و اکنون احداث باند دوم محور، 60 درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: احداث کارخانه چادر مشکی از طرح های بزرگ به شمار می آید که از نظر فرهنگی مهم است و تسهیلات مناسب ارزی و ریالی دریافت کرد و 40 درصد کار آن پیش رفته است و در طول دوره دو ساله راه اندازی می‌شود.

استاندار قم افزود: از جمله کارهای دیگر سفر از محل تسهیلات، احیای 44 واحد راکد صنعتی بود که به صورت کامل تعطیل شده بودند و یا با نهاد و بانکی مشکل داشتند و احیا شدند.

آخرین پیگیری ها در خصوص فرودگاه و منوریل قم

استاندار قم در ادامه سخنانش در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد آخرین اقدام‌های انجام شده در خصوص فرودگاه قم گفت: در گذشته حرفی که به مردم زده شده درست نبوده؛ زمینی به اسم فرودگاه را کلنگ زده اند که هیچ مجوزی نداشته است و هر فردی سندی دارد ارائه دهد، یک برگه کاغذ هم به پیمانکار نداده‌اند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و سازمان هواپیمایی هیچ مجوزی برای ساخت فرودگاه به پیمانکار نداده‌است و در یک سال اخیر ده‌ها جلسه برای موضوع فرودگاه برگزار کردیم چون پیچیدگی از گذشته به لحاظ حقوقی داشته‌است و امور شفاف نبوده که زمینی تحویل شده یا مجوزی از هواپیمایی بوده یا خیر. پس از جلسات متعدد، آنچه قطعی شد این است که فرودگاه را خود دولت بسازد و خلع‌ید نیز مسیر حقوقی دارد که دستگاه قضایی باید اقدام کند و آن چه سازمان هواپیمایی به طور رسمی اعلام کرده به لحاظ صلاحیت، فرودگاه را باید کسی بسازد که صلاحیت این کار را داشته باشد.

شاهچراغی افزود: احداث فرودگاه قم از محل تهاتر نفت انجام می‌شود و اکنون ابلاغ معاون اول رییس جمهور و وزیر سابق راه و شهرسازی به سازمان هواپیمایی را داریم و در مورد آب، برق و گاز با مجموعه‌های داخلی استان تعیین تکلیف خواهد شد.

وی تاکید کرد: مجموعه گردشگری طرلاب موضوع جدایی دارد و بخش دیگری نیز فرودگاه است که 12 سال از عمر آن گذشته است البته فردی که تاکنون کارکرده حق و حقوقی دارد و باید پرداخت شود.

وی در مورد پیمانکار جدید نیز گفت: پیمانکار هنوز نهایی نشده‌است، دو سه مجموعه پیش بینی شده و ترجیحا از مجموعه‌های داخل کشور کار را انجام می‌دهد و اکنون یک مجموعه خارجی و دو مجموعه داخلی را مدنظر داریم که صحبت‌هایی شده که به سمت یک مجموعه برویم و این کار تا آخر بهمن به پایان می‌رسد گرچه پیش از این خیلی اصرار داشتیم کار با نفر قبلی انجام شود.

استاندار قم افزود: آن چه که ما در استان نسبت به فرودگاه و منوریل و مصوبات سفر وظیفه داشتیم به آن عمل کردیم که در منوریل کار تعیین تکلیف باید صورت می‌گرفته است. البته منوریل مجوزات و توافق‌ها را داشته است و در طرح آن، آن چیزی که قطعی شده و کار به نهایت رسیده است این است که شرکت مپنا طرف حساب قرارداد شهرداری بوده است.

وی گفت: در پروژه منوریل شرکت خارجی مشاور رفته بود و برخی نیازمندیها را نتوانسته بودند حل کنند، مسائلی که بین شرکت مپنا و شهرداری بود تا حدود زیادی رفع شده که محل تامین اعتبار ان تهاتر نفت قرار داده شد و مپنا پذیرفته کار را انجام دهد و ابلاغ آن هم صورت گرفته‌است.

شاهچراغی بیان کرد: در مورد منوریل قبلا مصوب شده که 4.6 کیلومتر از منتهی الیه پارک سوار قم تا میدان مطهری انجام شود و چون مسوولان حرم مطهر حضرت معصومه(س) نظراتی داشته اند، از این رو با صحبتی که با آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)‌ شد ایشان عنوان کرد هر تصمیمی که مدیران استان بگیرند و مصلحت مردم باشد می پذیریم لذا احداث منوریل تا ایستگاه مصلی پیش خواهد رفت و شورای شهر قم هم مصوب کرده و به شهرداری ابلاغ شده‌است.

وی ادامه داد: آن چه قطعی است این است که 6.8 کیلومتر اجرا شود و پیشنهاداتی برای آینده وجود دارد که منوریل را به سمت پردیسان یا جاهایی مثل فرودگاه ادامه دهیم.

استاندار قم ابراز داشت: شهرک پردیسان سرعت توسعه‌ای زیادی دارد که پروژه 560 هکتاری نیز درآن انجام می شود، قاعدتا به نظر می رسد پردیسان اولویت اول برای ادامه منوریل باشد، اگر قرار باشد که جمعیت این شهرک اضافه شود، برای تردد به قم باید تسهیلاتی را برای ساکنان آن ایجاد کرد.

آخرین اقدام ها در مورد نهضت ملی مسکن در قم

شاهچراغی دربخش دیگری از سخنان خود به موضوع ساخت مسکن در قم اشاره کرد وگفت: در نهضت ملی مسکن سامانه در مقطعی بسته شد و 128 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد بعد از پالایش 63 هزار نفر واجد شرایط شدند که اگر ادامه پیدا کند متصور است به 80 هزار نفر برسد.

وی افزود: قم در گذشته «استان- شهرستان» بوده است و نزدیک به 95 درصد جمعیت استان قم در شهر قم ساکن هستند لذا عمده متقاضیان مسکن ملی به سمت شهر قم توجه دارند و اولین کار این بود که محدوده 560 هکتاری در پردیسان با تلاش فراوان به شهر الحاق شد. برای این محدوده طراحی صورت گرفت و مزیت طراحی 560 هکتاری این بود که همه معایب پردیسان در جلسات متعدد بررسی وبرای 30 هزار نفر احداث مسکن پیش بینی شد.

وی گفت: ذائقه مردم و از نظر اجتماعی و فرهنگی به صورت طبیعی احداث مسکن ملی به صورت ویلایی سازی بود، از ابتدا همین نظر را داشتم اما کارشناسان با ویلایی‌سازی مخالف بودند. سطح خدمات، شبکه آبرسانی و مباحث زیرساختی به سمتی پیش رفت که در کلان، ترکیبی کار شود و همه 63 هزار واحد را به سمت آپارتمان سازی پیش نبریم.

استاندار قم افزود: در کهک و قنوات ،جعفریه،‌دستجرد،‌جاده قم به نیزار، شهر جدید پرنیان و در ورجان زمین متناسب با شرایط زیرساخت مسکن ملی امکان تهیه دارد و اکنون در مرحله ای هستیم که برای 34 هزار نفر مرحله اول واریزی انجام شده و واریز مرحله دوم هم اعلام شده و قرار است زمانی که زمین‌ها احصا و آماده شد اختیار داده شود که فرد در 560 هکتاری که مزیت‌هایی دارد و زمین‌های اطراف انتخاب کند که کجا مسکن خود را تحویل بگیرد و دو تا سه سال بهره برداری از طرح به طول خواهد کشید.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/380136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور