عصر قم

آخرين مطالب

اقتصاد سالم زیر بنای اقتدار یک امت است اقتصادی

اقتصاد سالم زیر بنای اقتدار یک امت است
  بزرگنمايي:

عصر قم - حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی سخنران حرم حضرت معصومه (س) طی سخنانی در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم که امروز 16 فروردین ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه در جزء سوم موضوع معیشت و اقتصاد سالم را به عنوان عاملی که باعث اقتدار امت اسلام می شود مورد توجه قرار می دهیم، افزود: اقتصاد سالم زیر بنای اقتدار یک امت است و امیر المؤمنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند اِنَّما یؤْتی خَرابُ الاْرْضِ مِنْ اِعْوازِ اَهْلِها اگر مردم دچار تنگدستی باشند سرزمین ها ویرانه خواهد شد.
وی با بیان اینکه اگر دولت و ملت از نظر اقتصادی در مضیقه باشند ستون های حکومت متزلزل می شود، اظهار کرد: امیر المؤمنین(ع) در عهدنامه خودشان به مالک اشتر چهار دستور مهم دادند جمع آوری مالیات، مبارزه با دشمن، اصلاح و ساماندهی امور مردم مصر و آباد کردن سرزمین و منطقه مصر لذا از این چهار مورد فقط یک مورد غیر اقتصادی است و بقیه به مسائل اقتصادی و معیشت مردم مرتبط است.
حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه مهم‌تر از اصل اقتصاد، سلامت اقتصاد است، تصریح کرد: در جزء سوم قرآن کریم دستورات متعددی وجود دارد که پایه ریزی اقتصاد سالم را دنبال می کند به عنوان مثال آیه 278 سوره بقره به موضوع ربا که یکی از مفاسد بنیان برافکن اقتصادی است اشاره دارد.
کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه دستورات متعددی برای سالم سازی اقتصاد کشور در آیات قرآن و روایات به چشم می خورد، عنوان کرد: پرهیز از ظلم به مردم توسط کارگزاران اقتصادی همچنین برخورد عبرت آمیز با دست اندازان به بیت المال و سارقان، مقابله با کم فروشی از جمله این دستورات است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کم فروشی اقسام مختلفی دارد، ابراز کرد: کسانی که کالای بی کیفیت را با قیمت به فروش می رسانند و برخی از صنعتگرانی که علی رغم حمایت ها قیمت ها را بی دلیل افزایش می دهند هم به نوعی کم فروشی می کنند.
وی مقابله با تراکم و انباشته شدن سرمایه ها در نزد یک عده خاص را یکی دیگر از دستورات دیگر قرآن کریم معرفی کرد و گفت: بانک ها اگر منابع عظیمی را که در اختیار دارند در جهت به حرکت درآوردن اقتصاد کشور و تولید کشور یه کار نیاندازند مصداق آیه وَالَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّهَ وَلا ینْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ هستند و اگر از این فرصت بزرگ برای چرخش چرخ های اقتصاد استفاده کنند می توانند زمینه ساز اقتدار اقتصادی کشور باشند.
حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ یَحْسَبُ مقابله با احتکار را دستور اقتصادی دیگر قرآن شمرد و ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند هر کس بعد از آن که مطلع شد که احتکار کردن کار ناشایستی است و این کار را انجام داد باید به شدت عقوبت شود لذا بر اساس این فرمایش کسانی که کالای مورد نیاز مردم را در انبارها ذخیره می کنند و با هدف افزایش قیمت ها موجب ناامنی اقتصادی می شوند باید مجازات شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: دستور دیگر مقابله با اسراف و تبذیر است و خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم مؤمنان را از اسراف بازداشته و این یکی از مهم ترین دستورات اقتصادی قرآن کریم است که عمدتا متوجه مصرف کنندگان می شود و درست مصرف کردن و مقابله با اسراف تاثیر بسزایی در اقتدار اقتصادی کشور دارد.
وی ادامه مبارزه با گرانفروشی از دستورات دیگر اقتصاد اسلامی است لذا قیمت ها باید عادلانه باشد قیمتی که نه به مشتری و نه به فروشنده آسیب نزند.
سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به جلوگیری از اکل مال به باطل گفت: تحصیل درآمد از راه های غیر عقلایی بدون فعالیت سازنده و از راه های غیر شرعی ممنوع و مصداق اکل مال به باطل است که برای سلامت اقتصاد باید با این امور مقابله کرد.
وی ادامه داد: و مهم تر از همه این ها مسئله ای که کمر اقتصاد را می شکند ربا است که آیات متعددی از جزء سوم قرآن کریم به این موضوع اختصاص دارد.
حاج ابوالقاسم یادآور شد: جامعه ای که مبتلا به ربا می شود تعادل ندارد و اقتصاد این جامعه دچار تلاطم های فراوانی خواهد شد.
استاد حوزه علمیه متذکر شد: موضوع ربا و مقابله با آن که در بسیاری از بنگاه های اقتصادی کشور ما متأسفانه مصداق دارد از دغدغه های اصلی مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه است و دولت خدمت گزار هم در این خصوص دغدغه مند است و امیدواریم با پیگیری های مجاهدانه زمینه های حذف ربا به طور کامل از چرخه فعالیت های اقتصادی و گردش پولی کشور فراهم شود.
وی گفت: چند توصیه هم برای شکوفایی اقتصاد در قرآن کریم وجود دارد از جمله توصیه به کار و تلاش، انفاق و مواسات، قرض الحسنه دادن، دیگران را از اموال خود بهره مند کردن و این فرصت را برای دیگرن فراهم کردن است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/352868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو