عصر قم

آخرين مطالب

نماينده ولي فقيه در استان قزوين:

تاکيد مراجع تقليد بر تعامل وزارت ارشاد با حوزه علميه و بهره گيري از مراکز پژوهشي براي تبيين فرهنگ ناب محمدي روحانیت

تاکيد مراجع تقليد بر تعامل وزارت ارشاد با حوزه علميه و بهره گيري از مراکز پژوهشي براي تبيين فرهنگ ناب محمدي
  بزرگنمايي:

قم آنلاين - مراجع تقليد و علماي قم در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر تعامل و همکاري هرچه بيشتر بين حوزه علميه و وزارت ارشاد جهت توليد محتواي فرهنگي و ديني تاکيد کرده و بر ساماندهي و نظارت بيشتر بر چاپ کتاب و نشريات تاکيد کردند.
حضرات آيات عظام ناصر مکارم شيرازي، حسين نوري همداني، جعفر سبحاني، سيد محمدعلي علوي گرگاني و لطف الله صافي گلپايگاني با اشاره به اين که وزارت ارشاد يک وزارت خانه بسيار مهم و داراي رسالت سنگين است بر تعامل حوزه علميه با اين وزارت در راستاي توليد محتوا، استفاده از ظرفيت هاي مراکز علمي و پژوهشي حوزه براي تبيين فرهنگ ناب اسلام، آموزه هاي انقلاب اسلامي، افزايش سرانه مطالعه و رشد و توسعه مسائل فکري و فرهنگي در جامعه تاکيد کردند.
** آيت الله ناصر مکارم شيرازي در ديدار با سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين که مساله کتاب از حوزه هاي بسيار حساس است، گفت: امروز کتاب هاي زيادي نوشته مي شود و نظارت بر کتاب کار را مشکل کرده است، کساني بايد باشند که همه کتاب ها را مطالعه و نظر دهند، کتاب مي تواند داروي شفابخش و يا سم مهلک باشد.
وي گفت: وزارت ارشاد در نظام اسلامي از حساس ترين وزارت خانه ها است و اينکه حکومت اسلامي مرکب از جمهوريت و اسلاميت است و هر دو نيز رکن مهم هستند و حوزه هاي هشت گانه وزارت ارشاد بسيار حساس و گسترده است ولي در ميان اينها برخي حساستر و آسيب پذيرتر از برخي ديگر هستند که آنها را بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار داد.
**آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد نيز در ديدار با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهان نظارت بيشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر چاپ کتاب و نشريات شد و گفت: نظارت بر محتواي آثار و متون منتشر شده يکي از دغدغه هاي اصلي حوزه هاي علميه است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي خواهان تقويت بيشتر ارتباط بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حوزه علميه شد و گفت: اين تعامل و همکاري ها براي معرفي اسلام ناب بسيار مهم است و بايد از اين فرصت ايجاد شده براي تعالي بيشتر اسلام و انقلاب کمک کنيم.
** آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد نيز در اين ديدار با اشاره به اين که وزارت ارشاد با نظارت بهتر از چاپ کتاب هاي بي محتوا جلوگيري کند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش کتاب و نشر با نظارت بهتر مي تواند از چاپ کتاب هاي نامربوط و بي محتوا جلوگيري کند.
وي خاطرنشان کرد: متاسفانه برخي از مردم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بي اهميت هستند در حالي که اين وزارتخانه مي تواند در امر تبيين معارف اسلامي به ما کمک کند.
وي ادامه داد: وزارت ارشاد در صورت انجام اقدامات درست و صحيح مي تواند نقش موثري در جامعه داشته باشد، زماني که خدمات خوبي را ارائه کند مورد رضايت حضرت ولي عصر(عج) نيز قرار مي گيرد.
وي گفت: اين وزارتخانه همچنين مي تواند تحول بزرگي در ارشاد جامعه ايجاد کند.
آيت الله صافي گلپايگاني با اشاره به اينکه وزارت ارشاد يک وزارت خانه بسيار مهم است ، گفت: امروز راه هاي زيادي پيش روي آن براي حل مشکلات وجود دارد، به عنوان نمونه در بخش کتاب و نشر مي توان با نظارتي بهتر، مقابل انتشار بسياري از کتاب هاي نامربوط و بي محتوا را گرفت.
وي ادامه داد: وزارت ارشاد حوزه بسيار بزرگي را در برمي گيرد از اين رو کنترل آن سخت است، ولي مي تواند به دين و اسلام کمک شاياني کند، در اين ميان دولتي ها و تمام کساني که توانايي لازم را دارند بايد به آن کمک کنند.
** آيت الله سبحاني از مراجع تقليد در ديدار با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر نظارت بيشتر بر انتشار کتاب ها گفت: بايد در موضوع انتشار کتاب به محتوا توجه ويژه کرد چرا که کتاب در همه خانه ها وجود دارد.
وي اظهار داشت: نظارت دقيق بر انتشار کتاب ها نيازمند هياتي است که بر چاپ کتاب ها و نشريات نظارت کند.
اين مرجع تقليد توجه به حوزه کتاب و کتابخواني و ريشه يابي سرانه پايين مطالعه در کشور را خواستار شد و افزود: با پديده کم شدن کتابخوان در کشور مواجه هستيم که اين امر موجب تعطيلي و نيمه تعطيل کردن چاپخانه هاي مختلف و تغيير شغل کتابفروشي ها شده است که ريشه يابي اين پديده بايد در دستور کار وزارت ارشاد قرار گيرد.
آيت الله سبحاني پيشرفت ملت ها را در گرو مطالعه و کتابخواني دانست و ادامه داد: در هر جايي که نشريات زياد، محتوا بالا و خواننده و بيننده زياد است نشان از فرهنگ بالاي آنجا دارد و جايي که انتشارات کم و يا اگر کتاب ها چاپ شود به فروش نمي رود نشان از وجود مشکل است که بايد ريشه يابي و مشکل حل شود.
وي ادامه داد: کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جهت پرداخت يارانه کاغذ به ناشراني که کتابهاي هدفمند توليد مي کنند کار ارزشمند است.
وي همچنين بر تعامل ميان حوزه علميه و وزارت ارشاد تاکيد کرد و گفت: اين تعامل بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد چرا که فرهنگ با حوزه ارتباط تنگاتنگي دارد به همين دليل تنها وزارتخانه اي که مي تواند با حوزه علميه ارتباط نزديک داشته باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است که بايد تعامل ميان آنها بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.
**آيت الله سيد محمد علي علوي گرگاني از مراجع تقليد نيز در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر ضرورت احياي سنت هاي گذشته بزرگان دين گفت: تجديد چاپ آثار بزرگان ديني به منظور ارائه به جامعه نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
اين مرجع تقليد ادامه داد: يکي از مسائل مهم مورد تاکيد اسلام هنر است که در حوزه فعاليت هاي هنري با کمبودهايي در کشور مواجه هستيم که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به سوابق علمي و حوزه و سابقه مسئوليت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سيد عباس صالحي گفت: وزارت ارشاد، وزارت خانه اي است که ارتباط نزديک با مسائل ديني دارد به همين دليل بايد به جنبه ديني امور مرتبط با ارشاد اهميت بيشتر دارد و به دين مردم و مسائل ديني توجه بسيار زيادي شود.
وي با بيان اينکه تامين کننده مسائل ديني در جامعه بسيار سخت است افزود: تبديل مسائل دين به فرهنگ در جامعه کار سختي است ولي هر تلاش و حرکتي در اين مسير ارزشمند است.
وي با ابلاغ سلام به آقاي روحاني و تبريک انتخاب مجدد ايشان به رياست جمهوري ابراز اميدواري کرد: در دوره جديد فعاليت دولت، مشکلات جامعه برطرف شود.
** همچنين مديرحوزه هاي علميه سراسر کشور در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ضرورت تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حوزه هاي علميه تاکيد کرد و گفت: حوزه در عرصه سندهاي تحول، توليد فکر، تحقيقات فرهنگي و عمليات هاي ميداني مي تواند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي کمک کند.
آيت الله عليرضا اعرافي افزود: حوزه هاي علميه داراي مراکز علمي و پژوهشي، مجله و نشريات حوزوي، مراکز آموزشي و تخصصي، مراکز فرهنگي، انجمن هاي علمي، حدود 600 مدرسه هاي استاني داراي ظرفيت هاي قوي و مهم است.
وي بيان داشت: شوراي فرهنگ عمومي، کانون هاي فرهنگي و هنري نيز از مراکز مهمي است که بايد از ظرفيت آنها در حوزه فرهنگ ديني بيشتر استفاده شود.
مديرحوزه هاي علميه سراسرکشور خطاب به سيد عباس صالحي گفت: نگاه حوزه علميه به وزارت شما مثبت است و آماده هر گونه همکاري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستيم.
** آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري عضو مجلس خبرگان رهبري نيز در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به وجود مشکل هاي عرصه نشر و چاپ در کشور گفت: پشتيباني از آثار مکتوب حوزويان بايد در برنامه هاي وزارت فرهنگ و اسلامي باشد.
وي افزود: در اين راستا تاليف هاي زيادي از اساتيد و طلاب حوزه علميه وجود دارد که به دليل مشکلات نشر، اين تاليفات به مرحله چاپ نرسيده اند و برخي اقتضائات کشور موانعي را براي حوزه نشر ايجاد کرده که بايد موانع پيش روي عرصه نشر در کشور برداشته شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه، کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را سنگين توصيف کرد و گفت: به دليل سوابق حوزوي و دانشگاهي وزير فرهنگ و ارشاد، انتظار از اين وزارتخانه در دوره جديد از طرف دانشگاه، حوزه و صاحبان فکر بيش از گذشته است.
وي ادامه داد: حضور دراز مدت شما در عرصه هاي فکري و فرهنگي به عنوان چهره شاخص فکري و اهل قلم در حوزه علميه و در جايگاه معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز که آغازگر اقدام هاي بزرگي بوديد، اين فرصت را بوجود آورده که شاهد رشد و توسعه مسائل فکري و فرهنگي در کشور باشيم.
آيت الله حسيني بوشهري، با اشاره به اين که در حوزه علميه ظرفيت هاي گسترده اي وجود دارد، گفت: يکي از زمينه هاي تعامل ميان حوزه علميه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پشتيباني از آثار هنري و فعاليت هاي هنري طلاب است اين در حالي است که در دوره هاي گذشته اتفاق افتاده که جلوي حرکت وزارت ارشاد را گرفته و آن را درگير مسائلي کرده که باعث به حاشيه رفتن فعاليت هاي اين وزارتخانه شده که بايد دراين راستا از حاشيه دوري کرد.
امام جمعه موقت قم، گفت: در دوره جديد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و انتخاب سيد عباس صالحي به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي راه تعامل ميان حوزه و وزارتخانه بيش از گذشته فراهم شده است و با عهده دار شدن شما در اين وزارت اميد است که فصل جديد از تعامل و همکاري ايجاد شود.
**توليت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) نيز در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر اين که حرکت در خط آشکار اسلام و انقلاب از وظايف اصلي اين وزارت است ، گفت: بايد حرکت به سمت دعوت مردم به تقوا، کمال و اجراي احکام اسلامي را در پيش بگيرد و در اين راه احکام اسلامي بايد قدم به قدم اجرا و ملاحظات و سلايق مختلف بايد مورد توجه قرار گيرد.
آيت الله سيد محمد سعيدي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: شما از مفاخر حوزه و برخاسته از بيت علم، سياست و تقوا هستيد که به دليل جايگاه وزارت ارشاد و انتظارهاي رهبر معظم انقلاب، رئيس جمهوري، مراجع تقليد و مردم با سلايق مختلف موجب مي شود که کار در اين وزارت بسيار سخت باشد.
وي ادامه داد: از شخص شما که مورد اعتماد مراجع و حوزه علميه و بزرگان علم، ادب و هنر هستيد انتظار مي رود در اين جايگاه موجب تعامل بيشتر حوزه علميه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز شرايط رفت و آمد علما در وزارت ارشاد و اهل فرهنگ در حوزه فراهم شود.
وي افزايش تعامل ميان حوزه علميه و وزارت فرهنگ و ارشاد را برطرف کننده دغدغه هاي حوزه دانست و گفت: حرم حضرت معصومه(س) به عنوان منشا تحول بزرگ سياسي و فرهنگي در کشور آماده همکاري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستيم و براي موفقيت شما دعا مي کنيم.
** وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در ديدار با آيات مراجع تقليد و علما در قم، بر مسائل مختلفي از جمله استحکام تعامل بين حوزه و وزارت ارشاد، تحول هاي زيرساختي در حوزه فرهنگ، صيانت و تعالي سبک زندگي اسلامي، حمايت از فعاليت هاي هنري و ساير موارد تاکيد کرد.
سيد عباس صالحي با اشاره به اينکه خود را فرزند حوزه هاي علميه مي دانم، براي استفاده از ظرفيت حوزه هاي علميه در حوزه هاي مختلف فرهنگي اعلام آمادگي کرد و گفت: ارتباط نزديک تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حوزه علميه به منظور استفاده از ظرفيت هاي غني حوزه در مسائل مختلف فرهنگي و هنري از جمله اولويت هاي دوره جديد وزارت ارشاد است و به دليل سوابق حوزوي و دانشگاهي، اميدوارم که بتوانم حلقه وصل بين حوزه و وزارت فرهنگ باشم.
وي با بيان اين که وزارت ارشاد عهده دار سياستگذاري، برنامه ريزي و اقدامات فرهنگي در کشور است ابراز اميدواري کرد: با اقدامات صورت گرفته در دوره جديد وزارت، شاهد شرايط بهتر و تکامل تر در حوزه هاي مختلف مرتبط با وزارت ارشاد باشيم و با ارتباط بيشتر با حوزه علميه و روحانيت بخش ديني فعاليت هاي وزارت ارشاد از نظر عمق، معرفت و تاثير گذاري ارتقا و تکامل پيدا کند.
صالحي بيان داشت: اگر در زمينه سهم ارشاد از برنامه هاي کلان فرهنگي نگاه کنيم نقش ما بيشتر مجوز دادن و يا نظارت کردن است، اينکه در فضاي ارشاد بتوانيم در جاهايي نقش تصميم ساز داشته باشيم مغفول است و بيشتر کارگزار اجرايي است اين در حالي است که ارشاد در کنار حوزه مي تواند نقش سياستگذار فرهنگي را پيدا کند.
وي با تاکيد بر اين که برخي مسائل در کشور نشان مي دهد که برخي سياستگذاريها به درستي انجام نشده است ،گفت: نياز به بازنگري در روشها و شيوه ها احساس مي شود در همين راستا ارتباط نزديک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حوزه علميه در دوره جديد اين اميد را ايجاد مي کند تا از خطر انزواي دين از جامعه جلوگيري شود.
صالحي با اشاره به اين که وزارت ارشاد در هشت حوزه فعاليت دارد گفت: دين، فرهنگ، هنر، رسانه، آموزش و پژوهش، فضاي مجازي و... فعال است و در اين زمينه نقطه هاي تماس ما حوزه هاي علميه بسيار زياد است.
صالحي افزود: 22 هزار کانون فرهنگي هنري مساجد در سراسر کشور ، 3 هزار کتابخانه، سازمان اوقاف و امور خيريه، بقاع متبرکه، سازمان حج و زيارت از جمله نهادهاي زير مجموعه وزارت ارشاد است که مشغول انجام اقدام هاي فرهنگي در کشور هستند.
وي با اشاره به فعاليت ها و ظرفيت هاي فرهنگي وزارت ارشاد در خارج از کشور ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از جمله سازمان هاي وابسته به وزارت ارشاد است که با داشتن 80 پايگاه و مرکز رايزني در جهان فرصت هاي ويژه اي براي انتشار فرهنگ و معارف اسلامي و اهل بيت(ع) فراهم کرده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين که موسسه هاي فرهنگي از نظر کمي و کيفي رشد قابل توجهي در کشور داشته اند کرد: کتاب، شعر و ادبيات از جمله زمينه هايي است که حوزه علميه مي تواند با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيش از پيش به آن بپردازد.
وي با مطلوب ارزيابي کردن شرايط برگزاري حج امسال اظهار داشت: شرايط برگزاري حج امسال مطلوب بوده و اميدواريم که اين شرايط ادامه داشته باشد که اين شرايط زمينه برقراري حج عمره در امسال و سال هاي آينده را فراهم مي کند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارشنبه هفته گذشته به منظور زيارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) ، ديدار با مراجع عظام تقليد و علما و افتتاح طرح هاي عمراني وارد قم شد و جمعه شب پس از نشست صميمي با جمعي از فرهيختگان فرهنگي ، هنري ، قرآني و رسانه اي قم سفر سه روزه خود را به اين شهر به پايان رساند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/9031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان