بزرگنمايي:
قم انلاين- کمال تبريزي در جلسه اکران و نقد فيلم سينمايي امکان مينا
که در سينماي آيه قم برگزار شد در سخناني اظهار داشت: اين فيلم مربوط به
دوران و مقطعي از انقلاب اسلامي است که فضاي ترور و فعاليت منافقين در
خانههاي تيمي را شاهد بوديم.
وي افزود: مشابه آن شرايط را امروز در برخي از کشورهاي اروپايي و به
واسطه اقدامات تروريستي داعشيها ميبينيم که اين گروه تکفيري و تروريستي
با تبليغات سوء جوانان مسلمان را به سمت خود ميکشانند و آنان را در جنايات
خود شريک ميکنند.
کارگردان فيلم امکان مينا در ادامه با بيان خاطرهاي از دوره دانشجويي و
پيوستن يکي از دوستانش به گروه منافقين بيان داشت: در دوره دانشجويي دوستي
به اسم گلبن داشتم که روزي با خبر شديم او در يکي از خانههاي تيمي کشته
شده است در صورتي که هيچ وقت تصور نميکرديم او در اين مسير قرار گيرد که
متأسفانه در اثر تبليغاتي که در آن زمان از سوي منافقين صورت ميگرفت به
اين مسير منحرف شد.
توجه به مقوله انساني و طرز جهان بيني گروهک منافقين
وي با بيان اينکه مرتضي اصفهاني از نويسندگان اين فيلم سينمايي بوده
است، گفت: اين فرد خود در دهه شصت از افرادي بوده که ناظر فعاليتهاي
تيمهاي ترور منافقين بوده است و اطلاعات کامل و اشراف لازم را بر مسائل و
رفتارهاي آنان داشته است.
تبريزي ادامه داد: فيلم سينمايي امکان مينا در سال 95 اکران شد و پس از
آن بود که برخي ديگر از فيلمها و سريالها از جمله سيانور و ماجراي نيم
روز در اين فضا و با همين موضوع ساخته شد و ما در اين فيلم بر خلاف ساير
فيلمهاي مشابه که سعي کردند به شرايط سياسي و اجتماعي آن دوره بپردازد
تلاش کرديم به مقوله انساني و طرز جهان بيني اين گروهک تروريستي را مورد
بررسي قرار دهيم.
وي عنوان کرد: تلاش کرديم در اين فيلم علامت سؤالهايي براي مخاطبان
ايجاد کنيم که چگونه ميشود انسان به مرحلهاي برسد که به خود اجازه کشتن
ديگران و حتي نزديکترين افراد به خود را بدهد.
تلاش کرديم علامت سؤالهايي براي مخاطبان ايجاد کنيم که چگونه ميشود انسان به خود اجازه کشتن ديگران را بدهد
اين کارگردان برجسته سينما و تلويزيون در خصوص نحوه فيلمبرداري فيلم
امکان مينا نيز گفت: فيلم در ابتدا با نماي بازي فيلمبرداري شده و به مرور
زمان تا انتهاي فيلم قاب دوريبن محدود ميشود که به همين دليل حساسيتهاي
زيادي در زمان فيلمبرداري به کار گرفته شده تا صحنهها و نحوه کراپ به
گونهاي باشد که بيننده متوجه آن نشود و به فيلم صدمهاي وارد نشود.
در اين جلسه نقد حاضرين سؤالات و نظرات خود در خصوص اين فيلم را بيان
کردند و برخي از آنها ضمن تقدير از کارگردان براي پرداختن به موضوع
ترورهاي دهه شصت در اين فيلم، از ريتم کند و خسته کننده و فاقد کشش لازم
فيلمنامه و برخي از اشکالات شکلي در فيلم انتقاد کردند.
در خلاصه داستان فيلم که در دهه 60 و دوران انقلاب اتفاق ميافتد آمده
است: فيلم ماجراي زن و شوهري را در روزهاي موشک باران تهران روايت ميکند.
شوهر به نام مهران با بازي ميلاد کي مرام خبرنگار يک روزنامه است و به
کارش متعهد است و زن به نام مينا با بازي مينا ساداتي جاسوس سازمان مجاهدين
خلق است. مينا خبرها و اطلاعات محرمانه شوهرش را به سازمان مجاهدين
ميرساند.
موضوع و اساس قصه «امکان مينا» که قصهاي عاشقانه است به درستي از کار
درآمده است. فيلمساز از يک سو زندگي مشترکي را روايت ميکند که در دهه 60
شکل ميگيرد اما از وقايع جامعه و اتفاقاتي که در اين دهه رخ داده غافل
نشده است.
مسائل آن روز به درستي روايت ميشود جامعه درگير دفاع است و اين مسئله
بدون شعارزدگي با ارائه تصاوير کوتاه و موجز از پدافند هوايي و موشکباران و
صحبتهاي مردم درون تاکسي به اين موضوع بسنده ميکند و از موضوع اصلي خود
که حرکت هدفمند گروههاي تروريستي است غافل نميشود و فعاليت اين گروهها و
مراقبت مأموران امنيتي را به درستي روايت ميکند.
فيلمساز اتفاقات آن دوره را به درستي به تصوير ميکشد و در عين حال به
وجه انساني و عاشقانه اثر هم توجه درست دارد، زيرا هسته اصلي قصه عاشقانه
اين زن و مرد جوان است. فيلم به خوبي روايت اين عشق و دلدادگي، شک و خيانت
را به مخاطب ارائه ميدهد.