عصر قم

آخرين مطالب

شهد شيرين رونق اقتصادي با توليد عسل طبيعي/بانك‌ها سبب نابودي توليدكنندگان مي‌شوند اقتصادی

شهد شيرين رونق اقتصادي با توليد عسل طبيعي/بانك‌ها سبب نابودي توليدكنندگان مي‌شوند
  بزرگنمايي:

قم انلاين- نام زنبورعسل در قرآن کريم آمده است و استفاده از محصول توليدي زنبور يعني «عسل» که ماده‌اي شيرين و مفيد است، بارها در روايات اهل‌بيت(ع) سفارش شده و محققان در طول ساليان به خواص متعدد آن از جمله تنظيم دستگاه‌هاي داخلي بدن، درمان ديابت، درمان زخم‌ها، درمان سرفه، تقويت حافظه و غيره پي برده‌اند.

عسل طبيعي در واقع شهد گل است که توسط زنبور مکانيزه مي‌شود، عسل غير طبيعي آب شکر مکانيزه شده توسط زنبور و عسل تقلبي حاصل ترکيب شيره قند، ذرت و... است که متأسفانه اين روزها در بازار افزايش‌ يافته و به دليل قيمت کمتري که نسبت به عسل طبيعي دارد بيشتر خريداري مي‌شود.

عسل طبيعي داراي انواع پروتئين‌ها، اسيدهاي آمينه، اسيدهاي آلي، آنزيم و املاح معدني و داراي خاصيت فساد ناپذيري است، به همين دليل مصريان باستان در موميايي کردن اجساد خود از عسل استفاده مي‌کردند.

عسل انواع مختلفي چون اقاقيا، افرا، اسپرس، شبدر سرخ و غيره دارد که هرکدام منشأ، رنگ و طعم متفاوت دارند، همچنين عسل عامل اصلي ترکيب داروهاي طب سنتي است که در کتاب قانون بوعلي سينا نيز ذکرشده است.

امروزه به دليل افزايش عسل‌هاي تقلبي، ميزان استفاده از عسل‌هاي طبيعي کاهش‌يافته و توليد آن را نيز با مشکلاتي مواجه ساخته است که متأسفانه در سلامتي مردم نيز تأثير سويي دارد.

سيد مهدي طباطبايي جوان کارآفريني است که 29 سال دارد و حدود هشت سال است که وارد عرصه توليد شده است، او درباره روند کار خود اين‌ گونه مي‌گويد: ابتدا با جمعي از دوستانمان که در مقاطع ارشد و دکتراي کشاورزي تحصيل مي‌کردند، کار را آغاز کرديم اما به دليل سخت بودن روند کار، به ‌مرور زمان از تعداد نفرات کاسته شد و اکنون تنها با سه نفراز دوستان مشغول کار هستيم. حدود دو سال است که کار را توسعه داده و صنعتي کرده و قسمت بسته‌بندي را به فعاليت توليدي اضافه کرده‌ايم.

طباطبايي با بيان اينکه در ابتدا سرمايه اندکي براي شروع کارداشته‌ايم، ادامه مي‌دهد: در ابتداي کار هر فرد حدود 20 ميليون تومان سرمايه داشت، که اين سرمايه به‌مرور و با تلاش و پشتکار افزايش يافت، اما با توجه به اينکه سود ناچيزي درمقابل وقت، انرژي و هزينه داشت هفت نفر از شرکا از ما جداشدند.

وي مي‌گويد: گرفتن تسهيلات از سازمان بسيج سازندگي به مبلغ 30 ميليون تومان، کمک بسيار خوبي براي ما بود و توانستيم مقداري از تجهيزات مورد نيازمان را تهيه کنيم.

اين توليد کننده قمي توضيح مي‌دهد: رويکرد بسيج سازندگي کمک به اقتصاد مقاومتي است و انصافاً عملکرد خوبي در اين زمينه دارد، زيرا به فکر مردم و توليدکننده‌ها هستند و تلاش مي‌کنند تا چرخه اقتصاد کشور بچرخد، اقتدار ملي بيشتر و مشکلات مردم برطرف شود، بر خلاف آن، بانک‌ها با تسهيلات پرسودشان سبب نابودي توليدکنندگان مي‌شوند.

طباطبايي تعريف خود از اقتصاد مقاومتي را اين‌گونه بيان مي‌کند: اقتصاد مقاومتي يعني اينکه بيشترين و بهترين استفاده را از حداقل امکانات داشته باشيم و بهترين نتيجه را نيز بگيريم، در واقع هر ايراني بايد به ‌صورت مستقيم و غيرمستقيم سهمي در توليد داشته باشد، اما تحقق اين مسئله به برنامه‌ريزي ويژه نيازمند است، زيرا براي توليد بايد انرژي زيادي هزينه شود، اما متأسفانه اين امر محقق نمي‌شود.

وي در خصوص روند پيشرفت کارش مي‌گويد: ما کارمان را با حدود 80 کندوي عسل شروع کرديم که بعد از گذشت 8 سال اين تعداد به حدود 900 کندو رسيده است، اما به دليل مشکلاتي که در اين مدت و به‌ خصوص در يکي دو سال اخير داشتيم، تنها توانسته‌ايم هزينه‌ها را جبران کرده و به سود خيلي کم هشت درصدي دست ‌يابيم.

وي در تشريح نحوه انجام اين کار مي‌گويد: کساني که مي‌خواهند وارد اين کار شوند ابتدا بايد از افرادي که در اين خصوص تجربه‌دارند مشورت و راهنمايي بگيرند و کلاس‌هاي آموزشي بگذرانند چرا که اگر بدون راهنمايي و گذراندن دوره آموزشي کار را آغاز کنند ممکن است زنبور تلف شود و از بين برود. براي نگهداري هم مي‌توانند از حياط منزل و يا پشت‌بام استفاده کنند.

به نظر من اگر فردي قصد شروع زنبورداري را دارد بهتر است سال اول با سه الي 6 کندو شروع کند تا ضمن مشغوليت و رفع خستگي کار روزانه و يا سرگرمي با زندگي و کار زنبورداري آشنا شود و به‌نوعي سال اول را کارآموزي کند. در صورت تمايل در سال دوم با 20 الي 30 کندو به‌عنوان شغل دوم و کمک‌هزينه زندگي ادامه دهد و با آزموده شدن و تجربه جستن از خسارت‌هاي احتمالي و پيدا کردن دليل آن خود را براي زنبورداري به‌عنوان شغل اصلي براي سال بعد آماده کند.  

طباطبايي يکي از مشکلات جدي رکود بازار را پايين بودن قدرت خريد مردم مي‌داند و تأکيد مي‌کند: سطح اقتصادي مردم پايين آمده و هزينه‌ها نيز رو به افزايش است، بنابراين محصولات ما کمتر از سوي فروشگاه‌ها خريداري مي‌شود.

وي مشکل ديگر را وجود عسل‌هاي غيرطبيعي موجود در بازار مي‌داند و توضيح مي‌دهد: عسل پاتيني که از قند، خاک قند، شکر، نبات سوخته و درصد کمي عسل نامرغوب تهيه مي‌شود، در اطراف اصفهان توليد شده و به نام عسل به بازار عرضه مي‌شود، رنگ آن شبيه بلورهاي زرد رنگ بوده و شفاف و بي‌کيفيت است، اما چون قيمت آن پايين است بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد که اين ضرر بزرگي براي ما توليدکنندگان و نيز خود مردم است.

وي درباره فوايد عسل طبيعي اين ‌چنين توضيح مي‌دهد: بنابر روايات، عسل طبيعي دواي 70 نوع بيماري است، سبب تنظيم فشارخون و سيستم دفاعي بدن مي‌شود و قدرت جسمي انسان را نيز افزايش مي‌دهد.

اين توليد کننده قمي در پايان خاطرنشان مي‌کند: کاش متوليان امر توليد در کشور کمي از شعار دادن فاصله گرفته و به سمت اقدام و عمل جدي در عرصه اقتصاد مقاومتي که خواسته بر حق رهبر معظم انقلاب است حرکت کنند که تنها در اين صورت است که اقتصاد ما مي‌تواند به رشد و شکوفايي و استقلال برسد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/6347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

مدت زمان عمل لازک چشم

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

80 درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

عملیات اجرایی منوریل قم پس از 10 سال توقف آغاز می‌شود

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

عوارض خطرناک کبد چرب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم