عصر قم

آخرين مطالب

اولين برنامه 5 ساله حوزه‌هاي علميه ارائه مي‌شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

قم انلاين- آيت‎الله عليرضا اعرافي در هشتمين اجلاسيه مديران حوزه‌هاي علميه استان‌ها با معاونان و مديران ستادي که در ساختمان مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه در قم برگزار شد، گفت: مديران حوزه با امام عصر(عج) پيمان مي‎بندند که در اين مسير استوار باشند؛ دعاي عهد ما حتي يک روز هم نبايد ترک شود؛ زيرا در اين دعا از توحيد به ولايت الهيه مي‌رسيم و هر روز دست در دست ولي‎الله الاعظم مي‎نهيم.

وي افزود: امام علي(ع) مي‎فرمايند، غلبه بر شيطان، نيازمند يک توفيق الهي است؛ امام در خطبه خود بيان مي‎کنند؛ اگر اين توفيق حاصل شد، مي‎توانيم بر شيطان درون غلبه کنيم؛ دنياي درون انسان، دنياي بسيار پيچيده است.

مدير حوزه‏‎هاي علميه کشور بيان کرد: اگر اعانه الهي حاصل شد، مي‎توان مسير الهي را پيمود؛ اين غم و ترس مقدس لازمه حرکت تکاملي است؛ حزن و اندوه و بيم و هراس مي‎تواند ما را در حرکت خود کمک کند.

وي گفت: چونان که بدون اميد نمي‎توان پيشرفت کرد، بدون بيم نيز نمي‎توان در کار خود موفق بود، زيرا اگر اميد بيش از حاصل شود و بيمي وجود نداشته باشد موفقيت حاصل نمي‎شود.

آيت‎الله اعرافي اظهارکرد: غم و بيم معارف دين ما غم و بيم انفعالي نيست، بلکه غم و بيم فعال و آينده سازي است که زمينه ساز پيشرفت است؛ از دل اين بيم و اندوه چراغ‎هاي هدايت در قلب انسان ايجاد مي‎شود.

عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه تصريح کرد: طلبه‎اي که در نظام علمي و آموزشي حوزه تحصيل مي‎کند، بايد چنين جرياني را درک و آن را طي کند؛ وقتي از اين منزلگاه‎ها عبور کرديم که امام در خطبه خود در نهج البلاغه به آن اشاره مي‎کنند، به مفتاح هدايت مبدل مي‎شويم.

طلاب بايد نهج البلاغه را در کنار دست خود داشته باشند

امام جمعه قم بيان کرد: طلاب بايد نهج البلاغه را در کنار دست خود داشته باشند و هر روز اين کتاب شريف را مطالعه کنند؛ وراي ادبيات فاخر اين کتاب، محتويات معنايي آن نيز به ارتقاي روحي و معنوي طلاب منجر خواهد شد.

مدير حوزه‏‎هاي علميه بيان کرد: مجموعه نظرات حوزويان در طول يک ساله يا ده ماه گذشته از جمله مصاحبه‎ها و نامه نگاري‌ها و...جمع‌آوري شد که بيش از هزار مورد بود و محورهاي آن نيز جمع آوري شد.

وي گفت: نقطه نظرات مراجع عظام و رهبري معظم انقلاب که بيش از 100 مورد بود در شوراي عالي و مديريت حوزه بررسي شد.

آيت‎الله اعرافي اظهارکرد: در عرصه برنامه‎هاي کلان با صاحب حوزه عهد بسته‏‎ايم که نهايت تلاش خود را  براي پيشبرد امور صرف کنيم و در اين مسير، نيازمند هدايت اولياي الهي  هستيم.

عضو شوراي عالي حوزه تصريح کرد: منشوري بر اساس چشم انداز و مجموعه مباحثات نوشته شد و اين منشور راهنماي عمل شد؛ براي امسال نيز جلساتي برگزار و براي هر معاونت و حوزه ستادي وظايفي تعيين  گرديد.

امام جمعه قم بيان کرد: نظامات جامع سال‌ها مطرح بوده است و در ماه‏هاي اخير بيش از 15 نظام نهايي شده است که در ادامه اين کار تکميل خواهد شد.

مدير حوزه‏‎هاي علميه کشور بيان کرد: اولين برنامه 5 ساله حوزه‌هاي علميه ارائه مي‌شود که اميدواريم سال آينده بر اساس يک برنامه پنج ساله حرکت کنيم که اين برنامه در طول اجرا نيز قابل تکميل است.

وي گفت: اصلاح ساختار حوزه از فعاليت‌هاي ماه‌هاي اخير بوده است که به تصويب شورا رسيد؛ اين ساختار به اجرا رسيده است؛ تجميع ستاد از فعاليت‌هايي بود که انجام شد که با عنايت آيت الله العظمي مکارم شيرازي در ساختمان دارالولايه اين ساختار در اين ساختمان تجميع شد.

آيت‎الله اعرافي اظهار کرد: فعال سازي نظام شورايي در ماه‌هاي اخير دنبال شده است که در هر يک از اين حوزه يک شورا و کميسيون طراحي شده است که در اين شوراها بخش‌هاي ستادي و صفي با حضور صاحب نظرات حوزوي حضور دارند.

عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه تصريح کرد: شوراي هماهنگي نهادهاي عالي حوزه از جمله مرکز خدمات، دفتر تبليغات اسلامي،جامعه المصطفي و مرکز مديريت حوزه هاي علميه برادران و خواهران تشکيل شد و اميدداريم که با نگاه هم افزا، اين نهادها قدم هاي جدي براي حوزه ها بردارند؛ در اين شورا بيش از 20 محور مورد بررسي قرار گرفته است.

امام جمعه قم بيان کرد: مديريت حوزه علميه قم با مديريت حوزه‌ها يک فاصله‌اي به عنوان مسئول داشت که با تشکر از زحمات  حجت الاسلام والمسلمين فرخ فال،  بنده متکفل کار شدم که در اين مدت به دنبال تقويت ارتباط با معاونت‎ها بوده‌ايم.

مدير حوزه‏‎هاي علميه بيان کرد: از جمله مسائل در دست اقدام، طرح آمايش است که جلساتي در اين حوزه برگزار شده است؛ مرکز مطالعات راهبردي در مطالبات رهبري است که در شوراي عالي نيز به آن توجه شد که اين مرکز نيز فعاليت جدي خود را اجرا مي‌کند؛ بخش آموزش‌هاي کاربردي و زبان عربي از ديگر فعاليت‌هايي است که در آينده فعاليت جدي‌تري در اين خصوص انجام مي‌شود.

وي گفت: شوراي گسترش در ماه‌هاي جاري بيش از 500 مصوبه داشته و فعاليت جدي در اين عرصه انجام شده است؛ آيين نامه مجوزات، کار را تسهيل خواهد کرد و مراحل مجوز منقه شده است و قطعا در آينده شاهد اين ثمرات خواهيم بود.

آيت‎الله اعرافي اظهارکرد: آيين نامه کوتاه کردن فرايند اعطاي مجوز، اخذ رشته در مراکز علمي و مدارس سطوح عالي در استان ها با شرط تامين زيرساخت و اساتيد از جمله مصوباتي است که به توسعه علمي حوزه در شهرستان ها کمک خواهد کرد.

عضو شوراي عالي حوزه تصريح کرد: شوراي اعطا و مرکز نخبگان نيز فعاليت‌هاي خوبي در مدت اخير داشته‌اند و فعاليت‌هاي آنها بايد عنوان شود، نقشه جامع و درختواره علمي حوزوي، طرح اصلاحي و تکميلي سطوح دو و سه، نظام جامع آموزشي و.. از جمله مواردي است که در دست اقدام است.

مدير حوزه‏‎هاي علميه کشور بيان کرد: افرادي که بايد به سمت اجتهاد بروند بايد افزايش يابند، ولي براي بخش‎هاي ديگر بايد تدابير ديگري بيانديشيم که اين کار در طرح نظام جامع دنبال مي‎شود.

وي گفت: طرح جديدي در حوزه امتحانات شفاهي تأييد و به تصويب شوراي عالي رسيد و نظرات مديران و فعالان حوزوي نيز در اين طرح ديده شده است؛ امتحانات شفاهي نظم جديدي پيدا کرد که اميدواريم در آينده شاهد ثمرات آن باشيم. فضاي خوبي در اين آيين نامه،‌ در خصوص آزمون شفاهي و آزمون کتبي در عرصه تحقيق و پژوهش انجام شده است.

زمينه فعاليت اساتيد و افاضل در شهرستان‌ها فراهم شود

آيت‎الله اعرافي تصريح کرد: آيين نامه 313 در دستور کار بررسي قرار گرفته است؛ نظام جامع استادي نيز تهيه شده است؛ طرح هدايت تحصيلي نيز در دست تهيه است؛ رسميت بخشي دروس خارج از ديگر مباحثي است که در دست بررسي جامع است؛ مديران حوزوي بايد به تکميل اين طرح در استان‌ها کمک کنند.

امام جمعه قم بيان کرد: مديران حوزه‌هاي علميه بايد زمينه فعاليت اساتيد و افاضل را در شهرستان‌ها فراهم کنند؛ در برخي دروس نيز مي‌توان برخي از اساتيد را از قم به شهرستان‌ها اعزام کرد؛ برگزاري جلسات به شکل کنفرانسي از ديگر ظرفيت‎هايي است که بايد در حوزه شهرستان‎ها توسعه يابد.

وي گفت: مدارس علميه بايد طرح هدايت تحصيلي طلاب را به دقت دنبال کنند؛ مباحثه و اشراف و جزوه نويسي درست و تحقيق از مواردي است که طلاب بايد به آن مشغول باشند.

آيت‎الله اعرافي اظهار کرد: طرح شهريه و خدمات هدفمند در شوراي عالي بررسي شده است که به استحضار رهبر انقلاب و مراجع عظام نيز رسيده است که در اين طرح سعي در همسان سازي خدمات در کشور هستيم و سعي داريم که امتيازات به شکلي چيده شود که خدمات به حوزويان به شکل دقيق و قوي و هدفمندي توزيع شود.

عضو شوراي عالي حوزه بيان کرد: طرح معيشت هدفمند نيز در مرکز خدمات دنبال مي‌شود که ما نيز روي آن تأکيد داريم که اميدواريم در آينده شاهد اتفاقات مثبتي در اين حوزه باشيم.

وي گفت: ارتقاي علمي حوزويان از مهمترين رسالت‎هاي مديران در حوزه است؛ ارتقاي جايگاه اجتماعي حوزه و مدارس در شهرها، پذيرش فعال و کيفي نيز از ديگر مهمترين تأکيدات مديريت حوزه در استان‎ها است؛ با اين الگوي کيفي به دنبال حضور افراد قوي و با انگيزه در حوزه هستيم.

مدير حوزه‎هاي علميه يادآور شد: از مديران حوزوي تقاضا داريم که اصل فعاليت را روي مدارس بنا کنند؛ مدير و استاد مدرسه هستند که تحولات علمي و آموزشي و تهذيبي را در کشور رقم مي‎زنند.

آيت‎الله اعرافي اظهار کرد: در نظام جامع اساتيد به همراه رتبه بندي بايد مطالبات علمي و تحقيقي نيز از اساتيد داشته باشيم؛ مسائل اخلاقي نيز بايد در حوزه ما در استان‌ها به شکل جدي دنبال شود؛ اخلاق درون زا و مبتني بر معارف الهي بايد درون دروس در ميان طلاب نهادينه شود.

عضو شوراي عالي حوزه  بيان کرد: سطوح 2 و 3 و دروس خارج و رشته‌ها و اعزام استاد از محورهايي است که بايد براي ارتقاي مدارس در دستور کار باشد.

وي گفت: در عرصه منابع پايدار نيز بايد تلاش گسترده‎اي انجام شود؛ هر مدرسه بايد به يک منابع وقفي و آبرومند متناسب با عزت حوزه وابسته باشد و اين امر قطعا ميسر است.‎

مدير حوزه‎هاي علميه يادآور شد: تقويم آموزشي حوزه اعلام شده است و در اين زمينه بايد نهايت دقت انجام شود که تعطيلات بيش از آنچه در تقويم لحاظ شده است نباشد؛ بايد مهندسي لازم در اين زمينه انجام شود.

آيت‎الله اعرافي اظهار کرد: مديران بايد در عرصه احياي و رشد سنن حوزوي تلاش گسترده‌اي انجام دهد؛ رونق مباحثات علمي و مشاوره ونظام مشاوره با رويکرد ديني و.. از ديگر تأکيداتي است که مديران بايد نسبت به اجراي آن اهتمام داشته باشند.

عضو شوراي عالي حوزه  بيان کرد: جمع بندي آنچه در اين اجلاس انجام مي‌شود به عنوان مصوبات تلقي مي‌شود که اميدواريم پس از اين اجلاس همه به دنبال تحقق اين موارد باشيم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/6245/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد