عصر قم

آخرين مطالب

مشکلاتي که کمر درودگران قم را خم مي‌کند اقتصادی

  بزرگنمايي:

قم انلاين- امروزه صنعت چوب و مبلمان در دنيا به صنعتي مهم و ارز آور تبديل شده است، در کشور ما هم 51 هزار واحد توليدي و در استان قم بيش از چهار هزار واحد توليدي وجود دارد که اگر به طور ميانگين در هر واحد صنفي چهار نفر کار کنند تا 20 هزار نفر مستقيم و با احتساب صنايع وابسته مانند رويه کوب، شيشه بر، تعميرات، ماشين آلات، راننده‌ها و خانواده آنان بيش از 50 هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم در اين استان از اين صنف روزي مي‌خورند و سود زيادي به اقتصاد قم تزريق مي‌شود اما توجه کافي به آنان نمي‌شود.

پيگير مشکلات صنف بزرگ درودگران شديم؛ به غير از فرسوده بودن ابزارآلات درودگران قم که مسبب قطع انگشتان يک سوم آنان شده و در گزارشي جداگانه به آن پرداختيم مشکلات درودگران قم در چند محور ديگر قابل بحث است با برخي از پيشکسوتان درودگري در قم را در ادامه خواهيد خواند:

درودگران قم نيازمند اتحاديه قدرتمند هستند

علي محمد کاظم بابايي با 30 سال سابقه درودگري درباره لزوم داشتن اتحاديه قدرتمند اظهار داشت: اعضاي اتحاديه درودگران بايد مدير و آينده نگر باشند، نياز بازار و کار را متوجه شوند و آموزش‌هاي لازم را به اعضا دهند که کار خود را چگونه توليد و عرضه و مواد اوليه را چطور تهيه کنند.

وي ادامه داد: توليد کننده در قم نمي‌داند کارش چقدر ارزش دارد و قدر هنر خود را نمي‌داند که ارزان عرضه مي‌کند که اين از ضعف‌هاي اتحاديه است که آموزش ندارد.

اين صنعتگر قمي عنوان کرد: اتحاديه‌ها در همه جا نقش فعال دارند حتي توليدات را خريداري و صادر مي‌کنند و يا دستگاه‌هاي مورد نياز را وارد مي‌کنند اما در قم عده‌اي دلال اين کارها را انجام مي‌دهند.

وي به راهکار اين مشکل اشاره کرد و گفت: اعضاي اتحاديه درودگران بايد ذي نفع باشند تا به فکر سود خود و مجموعه باشند.

محمد اکبري نيز با 25 سال سابقه کار گفت: اتحاديه از کساني که پروانه کسب دارند سالي 100 هزار تومان و از کساني که پروانه کسب ندارند 500 هزار تومان مي‌گيرد اما قدرت اجرايي لازم و نظارت کافي را ندارد.

نيازمند مرکزي براي عرضه مطمئن توليدات چوبي هستيم

مجيد شريفي با 30 سال فعاليت در اين رشته نيز اظهار داشت: وقتي قم قطب توليد صنايع چوبي در کشور شده و توليد کننده با هزار سختي و وام کار را توليد مي‌کند بايد مرکزي براي عرضه مناسب توليدات وي باشد و به گونه‌اي نباشد که دلالان سود ببرند و درودگران با چک‌هاي بي‌تضمين مواجه شوند.

به دليل نبود آموزش بسياري از دوردگران قم انگشتان دست خود را از دست داده‌اند

وي تأکيد کرد: بخش توليد نيازمند حمايت است اما دولت و مسئولان ياري‌گر نيستند و اتحاديه هم تعهد و احساس مسئوليتي ندارد.

اين صنعت‌گر قمي با بيان اين که به دليل نبود حمايت‌هاي لازم کارهاي توليد درودگران قم در شهرهاي ديگر به فروش مي‌رسد، افزود: براي اثبات اين مدعا اگر يک روز عوارضي قم - تهران برويد مي‌بينيد چند خودرو کارهاي چوبي خام از قم به تهران برده مي‌شود.

بي کيفيت‌ترين مواد اوليه به قم وارد مي‌شود

علي محمد کاظم بابايي در اين باره نيز با تأکيد بر اين که زيربناي کار ما تحقيق، توسعه و آموزش است که در اين صنف وجود ندارد، افزود: درودگران سازوکار استفاده درست از ابزارآلات اين رشته را ندارند و بايد نخست آموزش‌هاي لازم به آنان داده شود.

وي با بيان اين که بدترين و بي‌کيفيت‌ترين مواد اوليه به قم وارد مي‌شود، ادامه داد: درودگران قم دانش لازم را ندارند که اين چوب براي مصرف مبل، صندلي يا ساخت کرسي است اما خريداري مي‌کنند چون نمي‌دانند کالاي بي‌کيفيت هم توليد مي‌شود؛ بهترين دستگاه، بيشترين وام‌ها و بهترين جاها را بدهند اگر آموزش نباشد چه بسا هزينه‌ها به هدر رود.

اين فعال در عرصه چوب با اشاره به اين که بايد به درودگران گفته شود که قدر خود و هنرشان را بدانند و کالاي توليد شده را ناچيز عرضه نکنند، گفت: مشاهده شده که مبل چهار ميليوني قم را 17 ميليون در تهران مي‌فروشند اما به دليل اين که صنف درودگران در قم متولي ندارد جنس ما ارزان خريداري مي‌شود.

بابايي با بيان اين که شهروندان قم دو برابر قيمت يا بيشتر، توليدات درودگران قم را از تهران خريداري مي‌کنند، عنوان کرد: به عنوان مثال کلاف يک کار در تهران سه ميليون و در قم يک و نيم ميليون به فروش مي‌رسد به همين خاطر دلالان از قم مي‌خرند و سه برابر مي‌فروشند چون ساماندهي براي اين صنف نيست.

بخش توليد نيازمند حمايت است اما دولت و مسئولان ياري‌گر نيستند

وي گفت: درودگران تهران با خريد 10 تن چوب در سال زندگي خود را به بهترين وجه اداره مي‌کنند اما قمي‌ها 100 تن چوب مي‌خرند يک موتور هم ندارند؛ هم زحمت مي‌کشند، هم منابع ملي را حرام مي‌کنند و هم نتيجه خوبي ندارند و توليد کننده و مصرف کننده ضرر مي‌کنند و دلالان در اين وسط سود مي‌برند که برخي حتي بدون پول و با چک از ما خريداري مي‌کنند.

وي با تأکيد بر اين که وقتي ساز و کار درست شود همه چي خود به خود درست مي‌شود، افزود: نبود آموزش و نداشتن سازکار اين تبعات را به دنبال خود دارد وقتي با خودرو هم نتواني رانندگي کني به خود و ديگران ضرر مي‌زني.

وي گفت: متأسفانه برخي از 14 سالگي وارد اين کار مي‌شوند و بارهاي سنگين را بلند مي‌کنند که نياز به آموزش است تا بعدها به مشکل برنخورند.

جواد مرسلي نيز با بيان اين که به دليل نبود آموزش بسياري از همکاران ما انگشتان خود را از دست داده‌اند، افزود: به عنوان مثال من پس از گذراندن مقطع دوم راهنمايي وارد اين کار شدم و به دليل نبود آموزش يک سال است که انگشتانم را از دست داده‌ام.

کلاهبرداري از درودگران با ظاهري آراسته

علي محمد کاظم بابايي نيز در اين خصوص اظهار داشت: به دليل نبود آموزش‌هاي لازم آدم‌هاي فرصت طلب از درودگران سوء استفاده مي‌کنند و هر سال مي‌شنويم از همکاران ما چندين ميليون کلاهبرداري مي‌کنند که متولي اين صنف اتحاديه است اما کساني که متولي شدند هم دانش لازم را ندارند.

وي با بيان اين که وظيفه اتحاديه است که سازوکاري بيانديشد که توليدکننده مجبور نشود کالاي خود را به هر شکلي بفروش برساند، ادامه داد: توليدکننده نياز دارد توليد خود را بفروشد و افرادي با ظاهر آراسته اجناس درودگران را با چک مي‌گيرند اما بايد به دنبال آن‌ها بدوند.

محمدحسين محمودزاده نيز گفت: پاس نشدن چک‌ها مشکلي براي شاغلان در اين صنف است و پس از رفت و آمدهاي زياد به شهرستان‌ها به جايي مي‌رسيم که از خير آن بگذريم.

بيمه، به درودگران ظلم مي‌کند

مجتبي صفايي رئيس اتحاديه درودگران استان قم با بيان اين که در بيمه درودگران ظلم و احجاف است، گفت: همه درودگر هستيم و اگر درودگر ميز بسازد نتواند در بسازد که نجار نيست اما بيمه در و کمدساز 10 درصد و مبل ساز 30 درصد است.

بيشتر درودگران از چک ضربه مي‌خورند زيرا ما از مشتري چک مي‌گيريم اما سر موعد پرداخت نمي‌کنند

محمد اکبري با 25 سال سابقه کار نيز گفت: به دليل اين که بيمه حمايت لازم را نمي‌کند شايد نيمي از نجارها بيمه نيستند و به دليل نداشتن پشتوانه از اين شغل مي‌روند.

وي افزود: عوارض ناشي از خاک اره، سر وصدا، آلودگي صوتي و کاري و خطرات ناشي از دستگاه‌ها براي همه يکسان است اما بيمه مبل ساز با ميز ساز متفاوت است؛ مبل ساز 300 هزار و ميزساز 120 هزار تومان بايد بدهد که باعث تعجب و ظلم به اين افراد است.

اکبري با 25 سال سابقه کارعنوان کرد: قانون بيمه درودگران از زمان شاه بوده زيرا مي‌گويند ساخت مبل سفارشي است اما همه سري ساز هستند و شايد به ندرت مبلي سفارشي ساخته شود.

وي با بيان اين که ما نمي‌دانيم سازمان تأمين اجتماعي بر چه مبنايي اين کار را انجام مي‌دهد؟ افزود: از مسئولان مي‌خواهيم بيمه درودگران يکسان شود.

محمدحسين محمودزاده نيز با بيان اين شغل سختي‌هاي زيادي دارد، اظهار تأسف کرد: آلودگي محيطي و صوتي و آسيب‌هاي جسماني از قبيل بريدن انگشت‌ها، مشکلات ريوي، ديسک کمر، پادرد و کمردرد و خطر ابتلا به آسم دارد و چشم، گوش و اعصاب ما ضعيف شده و کار سنگيني است اما جزء مشاغل سخت به حساب نمي‌آيد و مشاغل سخت بايد بازتعريف شود.

بيشتر درودگران از چک ضربه مي‌خورند

اکبري با بيان اين که قانون چک در ايران بسيار ضعيف است، اظهارداشت: بيشتر درودگران از چک ضربه مي‌خورند زيرا ما از مشتري چک مي‌گيريم اما سر موعد پرداخت نمي‌کنند و خودمان مي‌رويم شخص را از شهرستان پيدا مي‌کنيم اما دادگاه حکم جلب نمي‌دهند.

اين درودگر با سابقه 25 ساله قم با بيان اين که هيچ آسيبي محکم‌تر از ضربه‌اي که چک به درودگران نيست، افزود: 95 درصد کساني که چکشان برگشت مي‌خورد توانايي مالي دارند اما در جواب به ما مي‌گويند تا يک سال بايد دادگاه برويد سپس قسطي مي‌کنند و به اين خاطر پول ما را به موقع نمي‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/6204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم