عصر قم

آخرين مطالب

کسي نبايد دموکراسي را ميراث امام علي(ع) بداند روحانیت

  بزرگنمايي:

قم انلاين- آيت الله العظمي ناصر مکارم شيرازي در سومين شب از ليالي قدر در مسجد مدرسه علميه امام کاظم(ع) گفت: اخيراً در سخنان يکي از دولت مردان بيان شده بود، امام علي(ع) ولايت و امامت را با آراي مردم دانسته و گفته، دموکراسي ميراث علي(ع) است؛ اين حرف، حرف عجيبي است؛ زيرا شما يک ذره از نهج البلاغه را ديده‌ايد و خطبه‌هاي ديگر و آيات قرآن را نديده‌ايد؛ اولاً شما بايد آيات قرآن را ببينيد، بيان مي‌کند، ولي شما کسي است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند اين ولي را تعيين کرده است؛ آيات ولايت در قرآن کريم فراوان است.

وي بيان کرد: امام علي(ع) در اين سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان مي‌پردازند؛ علاوه بر آن از مسلمات مذهب شيعه است که امام(ع) و ولي از سوي خداوند تعيين مي‌شود نه آراي مردم.

استاد برجسته حوزه تصريح کرد: عده‌اي از بزرگان عرب خدمت پيامبر(ص) رسيده و بيان کردند، ما حاضريم شما را تا جايي تقويت کنيم که حکومت تو قوي شود؛ ولي يک شرط داريم و اين شرط آن است که پس از تو حکومت به ما داده شود؛ پيامبر اکرم(ص) فرمودند، تعيين جانشين من با خداست و به هر کسي که خواست ولايت مي‌دهد؛ در مراسم غدير، پيامبر اکرم(ص) امام علي(ع) را از سوي خدا به عنوان جانشين قراردادند.

وي اظهار کرد: دموکراسي از روي ناچاري است و در واقع حکومت مردم بر مردم نيست؛ در انتخابات نصف به علاوه يک پيروز است که در واقع اين حکومت، حکومت مردم بر مردم نيست؛ تازه بايد ببينيم که کدام دموکراسي را مد نظر داريم.

آيت الله مکارم شيرازي گفت: آيا آمريکا را مد نظر داريم که با پول فراوان مردم را فريب مي‌دهند و آراي آن‌ها را مي‌خرند؟ ما نيز از روي ناچاري بيان مي‌کنيم که با آراي مردم بايد امور کشور اداره شود، ولي قرار نيست که امام(ع) نيز با آراي مردم انتخاب شود؛ زيرا امام با حکم الهي نصب مي‌شود؛ نبايد اين عزيزان يک صفحه نهج البلاغه را ملاک قرارده و نظام را شکل ديگري جلوه دهند؛ اميدواريم که اشتباه خود را اصلاح کنند.

وي در ادامه با اشاره به سفارش امام علي(ع) به امام حسن(ع)، گفت: امام علي(ع) در اين روايت اخلاقي بر لزوم استفاده از موعظه و زهد و تقويت قلب با يقين توصيه کرده‌اند.

اين مفسر قرآن کريم افزود: يقين داشتن بالاترين نعمت الهي است؛ يقين داشتن به اين معني است که باور کنيم خداوند از رگ گردن نيز به ما نزديک تر است؛ چشم‌هايي که به خيانت گردش مي‌کند از سوي خدا رصد مي‌شود؛ خدا از درون سينه‌ها باخبر است و همه ما بايد اين مسائل را باور داشته باشيم.

وي بيان کرد: يقين به مبدأ و معاد از ديگر مفاد يقين است؛ بايد باور داشته باشيم که خداوند سرسوزن کار خوب و بد ما را مي‌بيند؛ همه ما بايد اين مسائل را باور کنيم؛ اگر کسي اين مسائل را باور کند، زندگاني‌اش مملو از ايمان و تقوا خواهد شد.

آيت الله مکارم شيرازي تصريح کرد: باور و يقين به معاد با فقيه شدن مساوي است؛ علما و بزرگان ما براي يقين سه مرحله از آيات قرآن را مورد استفاده قرار داده‌اند؛ يعني از سه سوره قرآن اين سه مرحله استفاده مي‌شود که شامل علم اليقين، عين اليقين و حق اليقين است.

وي اظهار کرد: تقوا، همراه با اين مراحل است؛ علم اليقين همچون مشاهده دود آتش از دور و يقين وجود آتش است؛ مرحله مشاهد آتش، مرحله عين اليقين است و لمس آتش نيز مرحله حق اليقين است.

اين مرجع تقليد گفت: قرآن مجيد در خصوص اموال يتيمان مي‌فرمايد، کساني که اموال يتيم را مي‌خورند، چونان خوردن آتش است؛ کسي که باور قوي دارد، باور دارد که خوردن مال يتيم چونان آتش است.

وي بيان کرد: امام علي(ع) فرمودند، قلبت را با يقين تقويت کن؛ وقتي کسي به آخرين مرحله يقين رسيد ديگر در مقابل شيطان بيمه مي‌شود، زيرا همه گناهان را چون آتش مي‌داند و ديگر سراغ آتش نمي‌رود.

آيت الله مکارم شيرازي تصريح کرد: امام علي(ع) در معرفي خود فرمودند، اگر تمام قصرها و ثروت‌ها و گنج‌ها و... که بزرگ‌ترين رشوه است را به علي(ع) دهيد، کوچک‌ترين ظلم اين عالم را که شامل ظلم به يک مورچه است را نخواهم کرد.

وي اظهار کرد: در روايات بيان شده، کار کوچک همراه با يقين بيش از يک کار بزرگي است که با عدم يقين يا با تزلزل يقين انجام شده است.

اين مرجع تقليد گفت: در ميان دانشمندان غربي، بحث است که اسلام با سرعت در عالم پيشرفته است؛ آن‌ها به دنبال علت پيشرفت سريع اسلام بودند؛ يکي از محققان غربي بيان مي‌کند، علت رشد سريع پيشرفت اسلام مجهول است؛ ولي ما به سراغ آورنده اسلام مي‌رويم و علت را در او جستجو مي‌کنيم.

وي بيان کرد: پيامبراکرم(ص) فرمودند، زهد و ساده زيستي و يقين مهم‌ترين عامل پيشرفت سريع اسلام است؛ در زمان صدر اسلام جهادگران مسلمان با زبان قرآن به ميدان مي‌آمدند و شهادت و پيروزي بر دشمنان را پيروزي مي‌دانستند؛ نمونه اين يقين در جنگ تحميلي به عينه ثابت شد؛ جوانان ما که در دنيا تنها مانده بودن با قدرت يقين درمقابل دشمنان ايستادند.

آيت الله مکارم شيرازي تصريح کرد: شب عاشورا، يکي از ياران امام حسين(ع) با يار خود شوخي کرد و وقتي از وي سؤال شد که اين شب، شب شوخي نيست به وي گفت، چه شبي از اين بهتر که مي‌دانيم، فردا شهيد مي‌شويم؛ همين يقين بود که عاشورا را عاشورا کرد و سال به سال نيز به عظمت آن افزود.

وي اظهار داشت: از آسيب‌هاي يقين، دلبستگي، حرص، هوا پرستي است؛ در روايات بيان شده است، اگر با دنيا پرستان هم نشين شويد ايمان شما هم ضعيف مي‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/5034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

تورم نقطه‌به‌نقطه در قم 10 درصد کاهش یافت

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه