عصر قم

آخرين مطالب

آيت الله مکارم شيرازي: به سوء استفاده هاي مالي خارج از تشريفات قانوني رسيدگي شود روحانیت

آيت الله مکارم شيرازي: به سوء استفاده هاي مالي خارج از تشريفات قانوني رسيدگي شود
  بزرگنمايي:

قم انلاين- وي در ديدار مديران اتاق بازرگاني و تعاون با بيان اين که اقتصاد ما، متاسفانه از بيماري و از مشکلاتي رنج مي برد، تصريح کرد: اين مشکلات، غير قابل حل نيست، ولي نيازمند يک عزم عمومي و جدي است که به اين مشکلات به صورت مجزا بپردازد.
وي افزود: برخي از مشکلات اين حوزه از طريق همکاري مجلس و نهادها حل مي شود و برخي از اين مشکلات را نيز قوه قضاييه بايد حل کند و رفع برخي از مشکلات ديگر نيز نيازمند فرهنگسازي است.
آيت الله مکارم شيرازي گفت: در بحث اقتصاد مقاومتي، مردم بايد باور کنند که صرفه اصلي آن است که از اجناس داخلي و توليدات داخلي استفاده کنند ؛ امروزه مهمترين اقتصاد دنيا نيز به سوي اقتصاد مقاومتي مي رود.
اين مرجع تقليد يادآور شد: آنها اعلام کرده اند که ملت آمريکا بايد توليدات آمريکايي و داخلي خود را مصرف کند؛ پس مي بينيم که آنها هم به اين سمت مي روند.
وي اضافه کرد: وقتي توليد داخلي مصرف شود بيکاري و بسياري از معضلات اجتماعي برطرف مي گردد، ولي اين حرکت نيازمند رعايت سه نکته است.
وي گفت: نخستين نکته آن است که مردم از نظر فرهنگي ساخته شوند؛ امروزه تفکر بسياري از مردم آن است که اجناس خارجي بهتر است و به همين خاطر بسياري از توليدکنندگان محصولات خود را با مارک خارجي مي فروشند.
آيت الله مکارم شيرازي ادامه داد: توليد داخلي نيزبايد با کيفيت و قيمت مناسب عرضه شود؛ در کنار اين مسائل، بايد مساله قاچاق کالا را حل کنيم؛ وقتي گفته مي شود که درصد بالايي از کالاهاي بازار ما از طريق قاچاق وارد مي شود قابل قبول نيست.
اين مرجع تقليد يادآورشد: متاسفانه امروزه بسياري از سوء استفاده گران مالي از اين کار خود ترس ندارند، زيرا جريان رسيدگي دست و پاگير است و به همين دليل نمي ترسند؛ در کشورهاي غربي مردم جرات ندارند ماليات خود را عقب بيندازند چون سيستمي حاکم است که به راحتي آنها را تحت فشار قرار مي دهد.
وي اظهار کرد: کشور ما داراي انواع منابع مختلف است؛ اقتصاد ما مزيت هاي بسياري دارد که مي توان از آنها استفاده کرد ولي نکته مهم، مديريت اين جريان اقتصادي است.
آيت الله مکارم شيرازي گفت: برخي مشکلات و بيماري ها از گذشته بوده و به امروز رسيده است از جمله مشکل و بيماري مزمن يارانه هاست؛ با چه منطقي اين پول را در اختيار 70 ميليوني که حداقل دو سوم آنها نيازي به اين پول نداشتند گذاشتند و اين پول را به جاي اين که به بخش توليد ببرند در عرصه هاي ديگر سوخت کردند.
اين مرجع تقليد يادآورشد: در اين زمينه نيز بايد با اميدواري جلو برويم و احساس ياس و نااميدي کاري از پيش نمي برد؛ همه ما بايد مبلغ اقتصاد سالم باشيم زيرا اگر اقتصاد ما سالم شد جوانان ما نيز از بيکاري نجات مي يابند و سلامت را درپيش مي گيرند.
وي افزود: اگر اقتصاد درست شود ديگر غربي ها نمي توانند با اندک تحريم اقتصادي ما را آزار دهند؛ دشمنان از نظر نظامي نمي توانند به ما حمله کنند و به همين خاطر هميشه از حربه تحريم استفاده مي کنند.
آيت الله مکارم شيرازي عنوان کرد: اصل فعاليت هاي اقتصادي بايد در عرصه تعاوني انجام شود؛ حتي کساني که فعاليت فردي مي کنند نام شرکت را روي اين کار خود مي گذارند، زيرا فعاليت شرکتي جلب اعتماد مي کند؛ توسعه تعاون نيز نيازمند فرهنگ سازي است.

** نظارت نداشتن کافي روي امور اقتصادي
آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد نيز در ديدار مديران اتاق بازرگاني و تعاون کشور گفت: دولت نبايد بخش اقتصاد را به عهده بگيرد، بلکه بايد نظارت و اشراف داشته باشد؛ در روزهاي اول دولت يازدهم بنده به ايشان گفتم که هر جنسي که توليد مي شود، محاسبه دقيقي روي آن انجام شود و براي آن قيمت عادلانه تعيين کنيد و همين جنس را با همين قيمت در سراسر کشور ارايه دهيد، ولي متاسفانه اين عنصر عملي نشد.
وي افزود: يکي از مشکلات بزرگ اقتصادي در کشور، نظارت نداشتن کافي روي امور اقتصادي است؛ نبايد نرخ را به خود اشخاص واگذار کرد، زيرا اين نرخ گذاري بايد به شکل کارشناسي تعيين شود.
وي اضافه کرد: قاچاق، از مهمترين مشکلات اقتصادي کشور است که ضربات بسياري به اقتصاد کشور وارد کرده است؛ بايد به سمتي پيش برويم که توليدات در کشور انجام شود تا به قاچاق دچار نشويم.
آيت الله نوري همداني ادامه داد: بانک ها به دليل اين که ثروت عمومي را در دل خود جاي داده اند مي تواند واسطه بين مردم و فعالان اقتصادي باشند؛ بانک ها نبايد خودشان وارد فاز تجارت شوند.
وي تصريح کرد: بانک ها وضعي ايجاد کرده اند که مردم و سرمايه گذاران پول هاي خود را به آنها مي دهند و سود مي گيرند و به همين خاطر بسياري از کارگران بيکار مي شوند.
وي تاکيد کرد: بارها اعلام کرده ايم که ديرکرد وام حرام است ولي گوش نمي دهند؛ متاسفانه هر روز نيز نام اين کارها را تغيير مي دهند و نام هاي خاصي روي اين کار حرام مي گذارند.
آيت الله نوري همداني افزود: بحث ديرکرد وام در زمان امام راحل نيز مطرح شد و امام فرمودند، ديرکرد وام بايد از پيش تعيين شود و اعلام شود که اگر اين پول را در زمان خود ندهيد يک مقدار جريمه خواهيد شد و اين مقدار جريمه نيز تنها يک بار بايد اخذ شود، ولي امروز اين ديرکردها به اقسام و بارهاي متمادي از مردم اخذ مي شود که کاملا حرام است.
وي گفت: 99 درصد ربا دهنده هستند و يک درصد کشورهاي غربي رباگير هستند و اين يک درصد با سرمايه خود از اين دولت ها حمايت مي کنند؛ اينها بايد تجربه اي باشد که ما به دنبال اقتصاد اسلامي برويم.
وي اضافه کرد: اين همه فعال اقتصادي از کشورهاي اروپايي به ايران آمدند، ولي سودي براي ما نداشت؛ زيرا آنها به فکر خود و کشور خود هستند و به دنبال رفع مشکلات ما نيستند و به همين دليل بايد خودمان سعي کنيم که اقتصاد را درمان کنيم.
اين مرجع تقليد بيان کرد: اقتصاد مقاومتي نيازمند اقدام و عمل است؛ امروز مردم ما از گراني و بيکاري رنج مي برند و فعالان دولتي و خصوصي اقتصاد بايد اين مشکلات را رفع کنند.
مديران و مسئولان اتاق بازرگاني و تعاون کشور امروز در سفر به شهر مقدس قم علاوه بر ديدار با مراجع تقليد در نخستين جلسه دبيرخانه مشترک اتاق هاي سه گانه بازگاني، تعاون و اصناف ايران، در سالن جلسه هاي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي قم شرکت کردند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/4477/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد