عصر قم

آخرين مطالب

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری کشور:

طی 17 سال اخیر افزایش 80 درصدی تولید علم در کشور رخ داده است علمی

طی 17 سال اخیر افزایش 80 درصدی تولید علم در کشور رخ داده است
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری کشور گفت: مهم ترین رویکرد این مرکز دسترسی به اطلاعات بین المللی است تا بتوان افق پیشرفت و تعالی را به خوبی ترسیم کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، محمدجواد دهقانی ظهر امروز در آیین افتتاحیه کتابخانه سپید ویژه روشندلان و همچنین افتتاح مرکز بزرگ منطقه ای علوم شاخه در کتابخانه مرکزی دانشگاه قم عنوان کرد: امروز بیست و چهارمین شاخه منطقه اطلاع رسانی فناوری در سطح کشور در دانشگاه قم تاسیس و راه اندازی شد تا بابی مهم در عرصه پژوهش باشد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری کشور افزود: با پیشرفت هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحقق یافت به ویژه در دو دهه اخیر سال های 2000 تا 2016، در وضعیت علمی کشور شاهد انقلابی عظیم نسبت به سایر کشور ها بوده ایم.
وی تصریح کرد: سهم جمهوری اسلامی از 1 دهم درصد از سال 2000 به 2 درصد در سال 2016 رسیده و این افزایش 80 برابری در تولیدات علمی حاصل تلاش های جامعه علمی و مراکز تحقیقاتی است.
دهقانی بیان کرد: طبق منویات رهبری وضعیت علمی در اقتدار کشور نقش مهمی دارد و ما در این عرصه سه ابزار زیرساخت ها، حضور پژوهشگران شامل اساتید و هیات علمی و برنامه ریزی منسجم را باید در نظر بگیریم.
وی اظهار داشت: زیرساخت باید از ابعاد مختلف در نظر گرفته شود که شامل تجهیزات آزمایشگاهی و دسترسی به منابع علمی و پژوهشی در مراکز علمی می باشد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری یادآور شد: پژوهشگران باید بر اساس مبنای علمی اثر گذار باشند در این راستا نیروی انسانی از ابعاد مهم است و جامعه ما به عنوان جامعه جوان در پیشرفت و تعالی و برنامه ریزی منسجم گام های خوبی برداشته است.
وی خاطرنشان کرد: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در زمینه زیرساختها امکاناتی همچون مقالات علمی، پژوهش و پایان نامه ها و کتاب را در اختیار قرار می دهد و طبق اساس نامه خود خدمات علمی و اطلاع رسانی را ارائه می نماید؛ ما در تلاشیم در دانشگاه قم نیز از این داده ها استفاده شود.
دهقانی عنوان کرد: در برنامه ریزی منسجم در سیاست های کلان باید بر اساس برنامه راهبردی حرکت کرد تا با ارزیابی وضعیت فعلی افق آینده در 5 سال آینده را ترسیم نمود.
وی تصریح کرد: این سه مقوله باید با هم هماهنگ باشد تا جایگاه علمی را پیش ببرد؛ وظیفه این مرکز اطلاع رسانی و دسترسی به منابع در این سه مقوله می باشد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بیان کرد: این مرکز در سال 69 با تفاهم نامه میان آکادمی علوم جهان سوم و وزارت علوم در جمهوری اسلامی با هدف خدمات رسانی و اطلاع رسانی در حوزه های علم و فناوری برای کل کشورهای منطقه فعالیت خود را آغاز کرد.
وی اظهار داشت: تاکنون پایگاههای مختلفی را در کشور ایجاد کرده ایم و بیش از 4 میلیون و 200 هزار مدرک و منبع بر مبنای زبان های مختلف همچون فارسی و انگلیسی و عربی و فرانسه به صورت مجلات و داده ها در رشته های پزشکی مهندسی و علوم انسانی گردآوری کرده ایم.
دهقانی خاطرنشان کرد: برای افراد در استفاده از منابع محدودیتی وجود ندارد در این دسترسی رونمایی پایگاه داده به صورت مجموعه می باشد، در این پایگاه ارسال اطلاعات و بارگذاری امکان پذیر می باشد و وب سایت مجموعه نیز به روز می شود تا دسترسی آسانتری تحقق یابد.
وی گفت: ما بر آنیم با تغییر پایگاه داده بتوانیم منشاء خدمات زیادی در کشور و کشورهای منطقه به ظهور برسانیم؛ در خدمات رسانی تسهیل در سرچ کردن و دسترسی به منابع امکان دارد؛ این پایگاه با بهره گیری از تکنولوژی های برتر به ثمر نشست تا شبکه ای علمی در کشور ایجاد کنیم.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: ما باید بتوانیم اطلاعاتی که در داتنشگاه قم می باشد به اشتراک بگذاریم تا دانشگاههای کشور نیز بتوانند این اطلاعات را رصد کنند؛این الگو می تواند به سایر مراکز در منطقه تعمیم داده شود.
وی بیان کرد: همچنین در تلاشیم با تعامل با شاخه ها این اطلاعات به اشتراک گذاشته شود؛ در این زمینه شاخه ای را طراحی می کنیم که دسترسی و روئت کل منابع موجود را در استان قم در حوزه های موضوعی مشخص سازیم.
دهقانی عنوان کرد: رویکرد بعدی با توجه به معضل عدم دسترسی به اطلاعات بین المللی به واسطه هزینه های هنگفت می باشد که با تامین بخشی از هزینه ها در جهت تحقق این هدف تلاش می کنیم، چرا که مهم ترین رویکرد این مرکز دسترسی به اطلاعات بین المللی است تا بتوان افق پیشرفت و تعالی را به خوبی ترسیم کرد.
وی در پایان اظهار داشت: امید است با تعالی این سه رکن مهم و تلاش پژوهشگران بر مبنای برنامه ریزی منسجم بتوانیم فعالیت های علمی را تداوم بخشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/21265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک