عصر قم

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه راه رسیدن به توسعه/ توجه به فرهنگ کار سیاسی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - تعدادی از کارشناسان و اساتید دانشگاه ضمن تأکید بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه برای توسعه کشور، تنها راه رسیدن به این هدف را هم‌افزایی دانشگاهیان با صاحبان صنایع دانستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شاید یکی از ده‌ها دلایل نبود ارتباط منسجم و نتیجه دار میان جامعه علم و فناوری با صنعت، نبود هماهنگی و هم افزایی میان زنجیره‌های مختلف علم و پژوهش با فناوری‌های کاربردی و مراکز مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان از جمله پارک‌ها و مراکز رشد باشد.
هرچند دیگر بر همگان عیان شده که دوره دانشگاه‌های آموزش محور به سرآمده و اگر یک مرکز علمی نتواند بر پایه کارآفرینی و مهارت زایی فعالیت کند از سبد انتخاب مردم خارج می‌شود.
از این رو در گفتگوی خبرنگار مهر با برخی از متولیان و سرآمدان حوزه علم و فناوری راهکارهای توسعه کارآفرینی و فناوری در مراکز علمی و پژوهشی بررسی شد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان اینکه باید سامانه مشترک میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با پارک علم و فناوری ایجاد شود، اظهار داشت: تنها راهکار رفع فاصله میان علم و صنعت هم افزایی دانشگاهیان، فناوران و صاحبان صنایع است.
سید حسین اخوان علوی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت تحقق دانشگاه کارآفرین و توسعه فناوری حرکت کنند، افزود: چرخه تجاری‌سازی فناوری می‌گوید دانشگاه باید در امر آموزش و تحقیقات کاربردی پویا و با تحرک باشد تا دانش به سمت تولد فناوری سوق داده شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه رویکرد فناوری در مراکز علمی و دانشگاهی استان در این مدت با راه‌اندازی مراکز رشد و مرکز نوآوری امیدوار کننده بود است، گفت: به‌گونه‌ای که در حال حاضر 6 مرکز رشد فناوری و یک مرکز نوآوری و شکوفایی در دانشگاه‌ها و سطح استان فعالیت می‌کنند و بخش خصوصی نیز برای ایجاد مرکز رشد در استان از خود تمایل نشان داده است.
بهترین گزینه برای کسب و کار بانوان مشاغل خانگی است
رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز با اشاره به یک گزارش تحقیقی 80 صفحه‌ای درباره وضعیت اشتغال کشور، اظهار کرد: بیش از 87 درصد بانوان غیرفعال و 13 درصد الباقی شامل بانوان شاغل و غیر شاغل هستند.
برنامه جدی در خصوص تغییر روند فرهنگی جامعه و سبک زندگی مردم داشته باشیم
علیرضا باقری ثالث، با بیان اینکه بهترین گزینه برای کسب و کار بانوان مشاغل خانگی است، گفت: لازم است برنامه جدی در خصوص تغییر روند فرهنگی جامعه و سبک زندگی مردم داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه ذائقه حرفه‌ای بانوان به شدت تغییر کرده است، گفت: در گذشته‌های نه چندان زنان قمی با مشاغلی مانند قالی باقی و صنایع دستی به غیر از نقش حرفه‌ای خود نقش مادری خود را به نحو احسن انجام می‌دادند.
تورهای علم و فناوری راه‌اندازی شود
سید هاشم عارف، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه دانشجو تا وارد عرصه آزمون و خطا و فضای کارگاهی نشود نمی‌تواند صنعت را درک کند، گفت: مسئولان باید به پژوهش‌های کاربردی و راه‌اندازی تورهای علم و فناوری برای ایجاد ارتباط مؤثر میان دانشگاه و صنعت برنامه‌ریزی داشته باشند.
وی با ابراز ناخرسندی از محدودیت‌های بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: واقعاً محدود کردن دانشجویان و نخبگان دانشگاهی به کتاب و کلاس نمی‌تواند به کاربردی شدن پژوهش‌ها و مهارت افزایی دانشجویان منجر شود.
مدیر مرکز رشد دانشگاه قم هم با انتقاد شدید از بی‌توجهی مدیریت دانشگاه‌های استان به مباحث رویکردهای فناورانه و اقتصاد دانش بنیان گفت: دانشگاهیان باید نسبت به تغییر نگرش دانشگاه‌ها از آموزش‌محوری به پژوهش‌محوری و فناوری و حضور، ورود و نگرش جدی روسای دانشگاه‌ها به مباحث فناوری و توجه به حوزه کارآفرینی بیش از پیش توجه نشان دهند.
سید مهدی مدبری با بیان اینکه دانشگاه‌های استان قم معادن بزرگ دانش و فناوری رسوب یافته هستند، گفت: مدیریت دانشگاهی باید به بخش خصوصی به عنوان بازوی اجرایی طرح‌های نوآورانه توجه وافر نشان دهد و بی‌جهت وارد فاز عملیاتی و حوزه بخش خصوصی نشود.

تشریح طرح همیار صنعت
مدیر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، با طرح این مطلب که ارتباط با کارآفرینان موفق کشوری می‌تواند انگیزه و سطح دانشگاهیان را ارتقا و دید آن‌ها را اعتلا دهد، افزود: متأسفانه فرهنگ کار و کارآفرینی در کشور ما رشد نیافته است.
ارتباط با کارآفرینان موفق می‌تواند انگیزه و سطح دانشگاهیان را ارتقا و دید آن‌ها را اعتلا دهد
جواد راستی از طرح‌های دانشگاه صنعتی قم برای آشتی صنعت و دانشگاه خبر داد و گفت: طرح همیار صنعت از جمله طرح‌هایی است که دانشجو به حفظ کرامت علمی و دانش خود با صاحبان صنعت ارتباط می‌یابد و با واحدهای تولیدی و نقاط قوت و ضعف آن آشنا می‌شود و حتی ایده می‌دهد.
وی از راه‌اندازی طرح کافه صنعت خبر داد و گفت: از آنجا که اغلب صنعتگران وقت و انرژی کافی برای ارتباط با دانشگاهیان نمی‌گذارند ایجاد یک سامانه مشترک مجازی می‌تواند این ارتباط و حلقه مفقوده را فراهم کند و استمرار بخشد.
پارک‌های باید متولی فناوری در دانشگاه‌ها باشند
سید امین سلامتیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهاب دانش از برخی از قوانین و آیین‌نامه‌های وزارت علوم که با مباحث کارآفرینی و فناوری در تقابل است، انتقاد کرد و گفت: از جمله این مصوبه که به دانشجویان اجازه داده شده است به جای ارائه پایان‌نامه، واحد درسی پاس کنند.
وی از مراکز نوآوری و رشد و پارک‌های علم و فناوری خواست نسبت به معرفی دستاوردها و رویدادهای استارتاپی در دانشگاه‌ها اقدام جدی‌تری داشته باشند.
مدیر پژوهش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم نیز بر لزوم دوری از واژه پردازی و لفاظی در نام‌گذاری رویدادهای شتابی و تدوین یک تقویم منظم سالانه برای برگزاری انواع رویدادها و جشنواره‌های فناورانه که سبب هماهنگی، اطلاع‌رسانی و هم‌افزایی میان سطوح مختلف آموزش عالی می‌شود، تأکید کرد.
محمد حسین ابراهیمی‌فرد گفت: پارک علم و فناوری باید متولی هم‌افزایی و یکپارچه‌سازی و انتقال تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سطح استان برای جلوگیری از پراکنده‌کاری و موازی‌کاری در حوزه‌های مختلف علم و فناوری باشد.
آنچه از برایند این دغدغه‌های مراکز علم و فناوری برمی‌آید این است که برای یک ارتباط خوب و مفید میان دانشگاه و صنعت نیاز به ایجاد یک سامانه مشترک میان مراکز آموزش عالی و همچنین صنایع داریم و باید در ایجاد هم‌افزایی و حس همکاری به منظور جلوگیری از پراکنده‌کاری و موازی‌کاری و سوق دادن واحدهای صنعتی و تجاری به رویکردهای اقتصاد دانش بنیان بیش از پیش تلاش شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/21261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است