عصر قم

آخرين مطالب

صداوسیما با شناخت نسل جدید، ارزش‌های انقلاب را با بیانی نو منتقل کند فرهنگی

صداوسیما با شناخت نسل جدید، ارزش‌های انقلاب را با بیانی نو منتقل کند
  بزرگنمايي:

قم آنلاین -
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما مولفه‌های رسانه تراز انقلاب اسلامی را انتقادپذیری، صداقت، پرهیز از زیاده گویی، پرهیز از برخورد احساسی با واقعیات و مشورت پذیری برشمرد و اظهار داشت: صداوسیما باید ارزش های حاکم بر نسل جدید را شناخته و برای انتقال ارزش های انقلاب با زبان و بیانی نو عمل کند؛ در این راستا هرجا کوتاهی شده باید عذرخواهی کند و به طور جدی در جهت تولید برنامه های متنوع و متناسب با نیازهای نسل جدید عمل کند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله متقی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، به بیان مولفه های رسانه تراز انقلاب اسلامی پرداخت و در ابتدا با بیان مقدمه ای از سیر تاریخی رسانه عنوان کرد: رسانه دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ دوره ای از آن استفاده از زبان اشاره برای انتقال معنا و مفهوم مورد نظر بوده است و دوره بعدی انتقال معانی بوسیله زبان و دوره بعد رسانه های مکتوب بودند که در آن مجموعه تجربه ها و فرهنگ بشری از طریق نوشتار از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا می کرد.
این کارشناس رسانه ادامه داد: دوره بعدی که انقلابی در ارتباطات را رقم زد، رسانه را با رفع تقید زمان و مکان و مخاطب بیکران همراه کرد؛ در این موج رسانه از مونولوگ به دیالوگ رسیده تا آنجا که امروز هر فرد خود به یک رسانه تبدیل شده است و در این فرآیند هرچه نقش افراد در تعامل با رسانه بیشتر شده، اثرگذاری او نیز بیشتر شده است.
معاون فرهنگی دانشکده صداوسیمای قم، اضافه کرد: امروز رسانه دیگر تنها ابزار حاکمان و قدرتمندان نیست بلکه به ابزاری در دست همه آحاد جامعه مبدل شده که میتوان این اتفاق را عدالت در پیام رسانی به واسطه پیشرفت ارتباطات دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در ادامه به بیان اینکه چه رسانه ای مطلوب اسلام و در تراز انقلاب اسلامی است، پرداخت و اظهار کرد: رسانه به معنی ابزار پیام رسان به خودی خود منافاتی با دین ندارد، در واقع هیچ پیشرفت علمی با دین منافات ندارد ولی رسانه اگر وسیله ای برای ترویج باطل و انحرافات و نابودی ارزش های انسانی و فرهنگ بشری باشد نامطلوب و نامشروع است؛ اما رسانه مطلوب دینی و تراز انقلاب اسلامی رسانه ای است که به گفته قرآن کریم هدایتگر باشد، یعنی همان‌طور که به عنوان یکی از کارکردهای رسانه مطرح می شود، رسانه مطلوب به مخاطب بینش، آگاهی و هدف می دهد.
* نمی شود از راه غیر صحیح یا دروغ یک انگاره دینی را ترویج کرد
حجت الاسلام والمسلمین متقی زاده با بیان اینکه رسانه ای که انسان را به سوی کمال هدایت کند، هدفش درست است، افزود: رسانه علاوه بر هدف درست باید روش را هم درست انتخاب کند؛ روش رسانه دینی و تراز انقلاب اسلامی باید مشروع، معقول و علمی باشد؛ نمی توان به بهانه اینکه هدف ارزشی است از هر روش برای اقناع مخاطب بهره برد؛ با دست آلوده نمی توان آیینه را پاک کرد؛ چراکه دین و پیام های آن فطری و پاک و انسان دارای فطرت پاک است پس رسانه‌ی او نیز باید این صفت را داشته باشد.
وی تصریح کرد: این رسانه باید بیطرف، روشنگر بوده و وسیله آن نیز مجاز باشد؛ نمی شود از راه غیر صحیح یا دروغ یک انگاره دینی را ترویج کرد، رسانه ای که بتواند هدایتگر باشد و وسیله آن هم مشروع باشد، رسانه مطلوب دینی است.
این کارشناس رسانه در ادامه به بیان مولفه های رسانه دینی و رسانه تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین هدف در رسانه دینی تعمیق باورهای دینی است؛ رواج ایمان سطحی در سطح جامعه مطلوب دین نیست؛ کلمه تفکر، تعقل، تذکر و بصیرت بیش از هزار بار در قرآن ذکر شده است این نشان از تاکید قرآن کریم بر تفکر و اندیشه است؛ رسانه دینی باید معرفت و ایمان را به شکل عمیق رواج دهد.
حجت الاسلام و المسلمین متقی زاده مولفه دیگر رسانه تراز انقلاب اسلامی را حفظ هویت اسلامی و ایرانی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی دارای مدل فکری منحصربه فرد می باشد؛ پس بر اساس این مدل مردم این کشور دارای هویتی اسلامی و ایرانی هستند؛ اسلامی که با ایران عجین شده و ایرانی که با اسلام عجین شده، باید در رسانه انقلاب ترویج شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما بیان کرد: رسانه تراز انقلاب باید روحیه امید را به جامعه تزریق کند؛ در روایت داریم امید از خدا و یاس از شیطان است پس طبق این روایت باید در اخبار و برنامه های رسانه امید در جامعه رواج پیدا کند؛ رسانه ای که مدام در اخبار و برنامه هایی که به مخاطب ارائه کند یاس و ناامیدی ترویج شود، رسانه دینی نیست.
وی افزود: در دوره ای شاهد بودیم که اکثر فیلم ها و سریال های تلوزیونی به شکل افراطی به سرنوشتی خوش منتهی می شد، و متاسفانه امروز در فیلم های سینمایی به شکل افراطی شاهد هستیم که فضای یاس و ناامیدی ترویج می‌شود.
معاون فرهنگی دانشکده صدا و سیمای قم افزود: از دیگر مسائل مطرح در رسانه این است که رسانه باید پل ارتباطی مردم باشد و نیازهای جامعه، آسیب‌های اجتماعی و دردهای مردم را آنگونه که هست بدون کم و زیاد به شکل منطقی و مستند و با امانتداری مطرح کند؛ این رسانه مورد اعتماد و پناهگاه مردم می شود.
وی در خصوص اینکه صداوسیما چه میزان در کسب اعتماد مخاطب موفق بوده است، عنوان کرد: رسانه ها در دنیا در دست قدرتمندان هستند و ثروتمندان تعیین می کنند چه چیزی در جامعه برجسته شود؛ اما ساختار رسانه در کشور ما بسیار جالب است که نشات گرفته نظام دینی و مردمی ایران اسلامی می باشد؛ نظارت رهبری بر رسانه در واقع نظارت خود مردم با یک واسطه می باشد و از سوی دیگر در شورای سرپرستی صداوسیما 2 نماینده از هر کدام از قوای سه گانه حضور دارند، یعنی این چنین نیست که رسانه به دست یکی از قوا بیفتد و نوعی تعدیل و عدالت در مدیریت و نظارت بر رسانه حاکم است.
*سرعت تغییرات در رسانه بسیار بالاست اما صداوسیما چابک نیست
این کارشناس رسانه تصریح کرد: اشکالی که در رسانه ما وجود دارد آنجاست که سرعت تغییرات بسیار بالاست و رسانه ما چابک نیست؛ صداوسیما مونولوگ است و رسانه های جدید دیالوگ هستند لذا آنجا که نقش برای مخاطب قائل شده و مخاطب در آن فعال است موفق تر بوده و صداوسیمای ما با سیستم کلان و لشکر فراوان جا مانده است؛ و متاسفانه صداوسیما به علت کمبود بودجه، عمده بودجه را در مقدمات صرف و هزینه می کند و به برنامه سازی کمتر رسیده است.
وی با بیان اینکه رسانه باید سهمی برای از مشارکت در برنامه را به مخاطب بدهد، گفت: سرعت تغییرات و تنوع رسانه ها بالاست و در این بین صداوسیما به دلیل سنگینی نمی تواند پرواز کرده و نیاز مخاطب را برآورده کند که این اشکال جدی رسانه ما است.
وی مولفه های دیگر رسانه تراز انقلاب اسلامی را انتقادپذیری، صداقت، پرهیز از زیاده گویی، پرهیز از برخورد احساسی با واقعیات و مشورت پذیری برشمرد و اظهار داشت: صداوسیما باید ارزش های حاکم بر نسل جدید را شناخته و برای انتقال ارزش های انقلاب با زبان و بیانی نو عمل کند؛ در این راستا هرجا کوتاهی شده باید عذرخواهی کند و به طور جدی در جهت تولید برنامه های متنوع و متناسب با نیازهای نسل جدید عمل کند.
حجت الاسلام والمسلمین متقی زاده اظهار داشت: هر انقلابی با آسیب و آفت مواجه است و ما باید آسیب شناسی کرده و بلافاصله راه کار ارائه می دادیم که در این بخش کم کاری صورت گرفته است؛ برای مثال اشرافی گری با تفکر انقلاب اسلامی سازگار نیست لکن شاهد هستیم که در فیلم ها ترویج می شود؛ تفکر توسعه زندگی مادی، زندگی ارزشی را از انسان می گیرد.
این کارشناس رسانه در پایان گفت: رسانه مطلوب، رسانه ای است که هرچه بیشتر نزدیک به رسانه الهی ما یعنی قرآن و رسانه عینی یعنی اهل بیت(ع) باشد؛ آنها هدایتگر بودند و وسیله آنها مجاز بود، دروغ و اضافه گویی در آن نبود و امانتداری و حقیقت و امید در آن موج میزد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/21176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد