عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

افزودن سطح 5 به سطوح علمی حوزه/ سنت‌های اصیل حوزه باید حفظ شود سیاسی

افزودن سطح 5 به سطوح علمی حوزه/ سنت‌های اصیل حوزه باید حفظ شود
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: سطوح علمی حوزه علمیه مقداری اصلاح می‌شود و سطح 5 که بدون مدرک است به آن اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه در نشست صمیمی با جمعی از اساتید، فضلا و طلاب که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر بیش از هزار گزاره و طرح در حوزه جمع‌آوری شد و مورد تأکید قرار گرفت.
وی با بیان اینکه جلسات متعددی با طلاب داشتم و در 13 استان حضور یافتم و از مدارس علمیه آن‌ها بازدید کردم و مشکلات را از نزدیک مشاهده کرده و پیشنهادهای آن‌ها را شنیدم، گفت: نزدیک به 500 گزاره و طرح کوچک و بزرگ برای اصلاح کارها طراحی کردیم که در میان آن‌ها حدود 60 طرح راهبردی و کلیدی وجود دارد.
افق 1414 در نظامات حوزه دنبال خواهد شد
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه بودجه حوزه نصف شده و امکانات کاهش یافته است، افزود: با همه مشکلات اقدامات خوبی انجام شده و برای اولین بار حوزه علمیه قم و استان‌ها دارای افق ترسیم شده پیش روی خواهند بود و برنامه 5 ساله و افق 1414 در نظامات حوزه دنبال خواهد شد.
وی با بیان اینکه اسناد پایه، کلان و بالادستی حوزه یک رکن اساسی برای برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: 10 سال پیش رهبر معظم انقلاب بر برنامه‌های راهبردی و کلان حوزه تأکید داشتند که در این راستا سند منشور را شورای عالی تصویب کرده و 12 نظام جامع و چند طرح کلان که ریل حرکت آینده حوزه خواهد بود را روشن نمود.
آیت الله اعرافی ادامه داد: هزاران نفر ساعت بدون هیچ بودجه و با نگاه بسیجی و همکاری صدها استاد حدود 20 طرح مهم و راهبردی در حوزه به عنوان اسناد پایه انجام و نهایی شده است.
وی عنوان کرد: طرح کارویژه‌های روحانیت که تقریباً به اتمام رسیده و قریب 250 کارویژه و رسالت برای حوزه در عصر جدید انتخاب شد که می‌توان از کارویژه روحانیت در ارتباط با نظام اسلامی و در ارتباط با جامعه و بین‌الملل نام برد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه به طرح آمایش حوزه‌های علمیه متناسب با کارویژه‌های روحانیت اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از این کارویژه‌ها اداره مسجد پایگاه فکر و فرهنگ است لذا سرانه مسجد برای هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد یک امام جماعت است که تا افق 1414 گفته شده نهادهای دیگر در جهت تأمین مساجد قرار بگیرند.
وی به نقشه جامع رشته‌های حوزه که مدتی است توسط اساتید دنبال می‌شود پرداخت و افزود: طرح نقشه جامع رشته دانشی در 14 رشته شناسایی شده و تا 6 ماه دیگر منتشر خواهد شد و همچنین طرح جامع مهارتی و آموزشی کاربردی در حوزه که نقشه آن آماده شده است؛ نقشه دیگر، نقشه هنری حوزه است.
مشکلات آزمون شفاهی
آیت الله اعرافی تصریح کرد: در سطح اول حوزه، متون آموزشی معرفی شده و این معنایش این است درس و متنی تغییر نکرده است و تا کنون 45 متن معرفی شده است.
وی حجم بالای متون را یکی از اشکالات حوزه برشمرد و گفت: از دیگر مشکلات آزمون شفاهی است که به عنوان گلوگاه حوزه است و قابل برداشتن نیست، ولی قابل تغییر و اصلاح است که هم اکنون دستورالعمل‌های لازم داده شده است.
امام جمعه قم با بیان اینکه وضع مدارس شهرها از لحاظ قدرت علمی درس خارج و رشته‌های تخصصی وضع مطلوبی نیست، توضیح داد: بیش از 10 تصمیم کلان برای ارتقای حوزه استان‌ها و شهرها در نظر گرفتیم.
وی افزود: در رابطه با پایان نامه‌ها تصمیمات خوبی گرفته شده که از جمله می‌توان به واگذاری اجرای پایان نامه به مراکز و مؤسسات و از بین بردن تمرکز پایان نامه نویسی به شرط لحاظ سطح علمی اشاره کرد.
آیت الله اعرافی گفت: در سطوح عالی و آزاد حوزه دیدگاهی که به سمت دانشگاهی بودن برود وجود دارد در حالی که بر اساس سنت‌های اصیل حوزه نباید کلاسی و مدرسه‌ای شود و باید سنت‌های اصیل حوزه را پاس بداریم.
مطالعه راهبردی در حوزه نداریم
وی با اشاره به اینکه گروه‌های علمی و هیئت علمی به مفهوم دانشگاهی در حوزه وجود ندارد و نباید هم وجود داشته باشد، تصریح کرد: پایگاه علمی حوزه استاد است و در حوزه مطالعه راهبردی نداریم که باید این توجه و اجرایی شود.
مدیر حوزه‌های علمیه، راه‌اندازی شورای راهبردی حوزه، تدوین نقشه جامع حوزوی، راه‌اندازی رشته‌های متناسب با نیاز روز، راه‌اندازی و عمق بخشی به فقه معاصر را از دیگر اقدامات برشمرد.
وی با بیان اینکه بازنگری درس‌های سطوح عالی طرحی است که با نهایت احتیاط دنبال می‌شود، افزود: شناسایی استعداد برتر از دیگر طرح‌ها است و تا کنون یک هزار نفر شناسایی شده‌اند که نباید به این اندازه بسنده کرد و این مسئله نیازمند حمایت بیشتری است.
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه سطح حوزه مقداری اصلاح می‌شود و سطح 5 که بدون مدرک است به آن اضافه می‌شود، گفت: معیشت طلاب بسیار مهم است و طلبه‌ها در زهد زندگی می‌کنند؛ در شهرک مهدیه 900 نفر خلاف مقررات شرعی و قانونی سکونت داشتند که حق طلبه را پایمال کردند و در حال پیگیری این موضوع هستیم.
راه‌اندازی صندوق حمایت از وقف در مدارس علمیه
وی بحث افزایش شهریه، کمک هزینه تحصیلی با شروط محصل، مبلغین و مهاجر مناطق محروم، استاد حوزه آزاد، محقق آزاد را از دیگر اقدامات معیشتی نام برد و گفت: در مرکز خدمات هم معیشت هدفمند را پیگیری می‌کنیم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: احیای وقف و منابع پایدار و شناسایی آن‌ها از دیگر برنامه‌ها است که برای این کار صندوق حمایت از وقف و منابع پایدار وقف در مدارس علمیه راه‌اندازی شده است.
وی حوزه دانش آموختگان، حوزه اخلاق و تربیت، راه‌اندازی درس‌های خارج در رشته‌های مختلف و راه‌اندازی فقه معاصر را از طرح‌هایی نام برد که در حال انجام است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/21169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

مونوریل قم تکمیل می‌شود؛ احتمال حذف خط دوم قطار شهری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم

دختران کبدی قم در جمع 16 تیم برتر کشور

سرانه 10 میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

اعزام پسران کشتی فرنگی قم به جام بین المللی صفوی

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد