عصر قم

آخرين مطالب

مطالعه برای ایجاد صنایع کوچک و خرد روستایی در حاشیه روستاها اجتماعی

مطالعه برای ایجاد صنایع کوچک و خرد روستایی در حاشیه روستاها
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مطالعه برای ایجاد صنایع کوچک و خُرد روستایی در حاشیه روستاها را از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی این سازمان برشمرد .
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، وحید وزیری راد در این خصوص اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی با ایجاد صنایع کوچک و خرد روستایی در حاشیه روستاها امکانپذیر است که به دنبال آن یک زنجیره گرم اشتغال را ایجاد کنیم که بتواند پشتیبان مشاغل خانگی روستایی شود .
وی با بیان اینکه امروز در روستاها افراد تحصیل کرده و ماهری حضور دارند که باید از ظرفیت آنها به خوبی استفاده نمود و با ایجاد اشتغال مانع مهاجرت این افراد به شهر شد، افزود: هدف ما از ایجاد مشاغل خرد روستایی در حاشیه روستاها این است که روستاییان مجبور نباشند برای اشتغال به شهرک های صنعتی خارج بخش بروند و روزانه با رفت و آمد 80 کیلومتری روبرو باشند .
وی گفت: اگر این صنایع کوچک خرد روستایی در حاشیه روستاها ایجاد شود، هم باعث رونق اقتصادی می شود و هم مقیاس یادگیری روستاییان را در موضوع های مهارتی بالا می برد، یعنی از یک کارگر ساده تبدیل می شوند به یک کارگر مهارتی و مولد فرصت شغلی که یکی از بهترین راه های آن تکیه بر صنایع تبدیلی و تکمیلی در مقیاس خرد است .
وزیری راد، با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی طرح هایی مثل پرورش آبزیان زینتی و پرورش پرندگان زینتی را داشته که با موفقیت روبرو بوده است، گفت : در صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان ایجاد زنجیره ارزش تولیدات روستاییان با بِرَند (نشان) حلال وجود دارد و قم نیز این ظرفیت را دارد که مورد استقبال جامعه هدف واقع شده است .
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: از آنجایی که صنایع تبدیلی و صنایع تکمیلی با رویکرد تولیدگرا و مصرف گرا همراه است، ابتدا با اولویت تولیدات قم و سپس محصول سایر استان ها امکان فرآوری و بسته بندی آن در قم فراهم شود .
وی، با تاکید بر اینکه این مزیت نسبی می تواند در اشتغال، سرمایه گذاری و رفاه اجتماعی کمک شایانی به اقتصاد استان بویژه روستاییان کند، گفت: یکی از راه های کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری تولید؛ استفاده از ظرفیت های صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود در روستاهای استان قم است .
وی، اولویت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قم را تشریح کرد و گفت: اولویت های سرمایه گذاری صنعتی در بخش صنایع کوچک تبدیلی در استان قم بعد از کار کارشناسی و تایید وزارتخانه، مشخص شده است .
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: این اولویت ها شامل بسته بندی و فرآوری تخم مرغ، گوشت سفید و قرمز، انواع میوه ها بویژه انار، انگور، پسته، سبزی و سیفی، آجیل و خشکبار و انواع گیاهان دارویی است .
وی اضافه کرد: ساخت سردخانه کنترل اتمسفریک CA و زیر صفر، کودهای بیولوژیک به استثنای ورمی کمپوست به دلیل اینکه بازار این کود در قم اشباه شده و فناوری های جدیدی هم آمده است و طرح های صنایع تبدیلی که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند از دیگر اولویت های سرمایه گذاری در بخش صنایع کشاورزی قم به شمار می رود .
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: توسعه و تکمیل زنجیره های تولید صنعت طیور با هماهنگی کارگروه زنجیره مذکور که در وزارتخانه تشکیل شده، از دیگر اولویت های سرمایه گذاری در بخش صنایع کشاورزی در قم است .
وی با تاکید بر اینکه هدف ما از اجرای این طرح جهت دهی سرمایه گذاری در بخش صنایع کشاورزی قم است، گفت: این طرح در قالب اختیارات و وظایفی که وزارت جهاد کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده، شکل گرفته است و با مشخص کردن اولویت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، سرمایه گذار بر مبنای نیازهای استان حرکت می کند .
وی ادامه داد: اولویت هایی که ما اعلام کرده ایم بر اساس کار کارشناسی و غربالگری، مورد تایید وزارتخانه قرار گرفته است، یعنی با این کار از احداث صنایعی که در استان های همجوار وجود دارد جلوگیری کرده ایم تا بتوانیم بیشترین بهره وری و برگشت سرمایه را داشته باشیم .
وزیری راد اضافه کرد: قم به لحاظ موقعیت منطقه ای شرایط بسیار مناسبی را دارد چرا که تا شعاع 200 کیلومتری این استان حدود 20 میلیون نفر زندگی می کنند و همین امر موجب ایجاد بازار بسیار مناسبی بخصوص برای محصولات فرآوری شده کشاورزی شده است .
وی گفت: برای مشخص کردن اولویت های سرمایه گذاری در بخش صنایع کشاورزی استان فاکتورهای مختلفی از جمله برگشت سرمایه، دوره سوددهی، نیازهای استانی، منطقه ای و ملی را در نظر گرفته ایم، حتی بعضی از محصولاتی که در استان بسته بندی می شود، قابلیت صادرات به کشورهای همجوار را نیز دارد .
وی با اشاره به اینکه اگر کسی می خواهد در این بازار موفق باشد، باید دانش، مهارت و سرمایه را داشته باشد، گفت: در حال حاضر استقبال برای صدور پروانه تاسیس در بخش صنایع کشاورزی بالاست و اگر کسی دانش، مهارت و سرمایه لازم را داشته باشد می تواند در این بازار موفق باشد، چرا که قم در کنار بازارهای مصرف بزرگی همچون تهران قرار دارد .
وزیری راد، با تاکید بر اینکه صنایع تبدیلی باعث ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی می شوند، گفت: به طور مثال در یک فصلی در کشور ما ظرف 45 روز 20 برابر مصرف مردم انگور تولید می شود، اگر این محصولات فرآوری نشود پس از یک مدت کوتاهی خراب می شوند، چون زمان کمی برای نگهداری این محصولات داریم از اینرو باید به سمت فرآوری سالم و طبیعی گام برداریم تا بتوانیم ارزش افزوده مناسبی در محصولات کشاورزی ایجاد کنیم .
وی با تاکید بر اهمیت فرآوری محصولات کشاورزی گفت: گرایش مردم به داروهای گیاهی و طب سنتی بالا رفته است و اساس مصرف طب سنتی هم همین تولیدات کشاورزی است، یعنی تولیدات نباید شیمیایی باشد بلکه باید طبیعی باشد ازاینرو در این زمینه نیز اهمیت فرآوری محصولات کشاورزی مورد توجه است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/20949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم