در کرسی ترویجی بررسی عوامل روسپیگری عنوان شد؛ تبیین مهمترین عوامل گرایش به فساد جنسی
اجتماعی
بزرگنمايي:
قم آنلاین - کرسی بررسی عوامل روسپیگری و راههای مبارزه با آن روز سه شنبه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با حضور پژوهشگران و از سوی گروه مطالعات زنان و خانواده برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدی جورکویه، استاد حوزه و دانشگاه امروز 15 دی در کرسی ترویجی بررسی عوامل روسپیگری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تفاوت معنی فحشا با اصطلاحات فعلی و رایج حقوقی گفت: تنفروشی از نظر اسلامی، پذیرش رابطه نامشروع در برابر یک پاداش اقتصادی و غیر اقتصادی که در مسایل غیر اقتصادی امکان کسب رتبه و مزایاتی اجتماعی و فرهنگی و... منظور باشد .
وی افزود: اگر به طور دقیق مسئله فحشا یا تن فروشی را بررسی کنیم می بنیم که این مفهوم با مفهوم لاابالی گری جنسی متفاوت است؛ حتی این مسئله امروزه در کشورهایی چون هلند و آلمان به یک مسئله ساده شغلی مبدل شده است که برای تایید قانونی بودن، مالیات نیز از این افراد اخذ می شود .
کاهش سن فحشا
این استاد حوزه بیان کرد: یکی از مسایل نگران کننده این موضوع در جامعه ما پایین آمدن سن تنفروشی و فحاشه گری است که امروز نسبت به بیست سال گذشته این سن 15 سال کاهش یافته و از 30 سال به 15 سال رسیده است .
جورکویه بیان کرد: افزایش فحشای زنان متاهل یکی از آسیبهای مهم در این زمینه است که بسیاری از شوهران این زنان نیز از این فساد مطلع هستند که این تعداد 12 درصد زنان خیابانی را تشکیل می دهند که عمده سن آنها زیر 29 سال است .
وی گفت: تنفروشی دارای عوامل مختلفی است که دارای مقتضیات، عوامل تاثیرگذار و موانع خاص است؛ دو نوع عامل فردی و اجتماعی در این زمینه اثرگذار است که در مسئله اجتماعی، فقر را می توان مهمترین عامل در این زمینه دانست .
جورکویه اظهار کرد: فقر به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم جزء مقتضیات این امربه شمار می رود؛ فقر در مرتبه اول باعث می شود که این زنان برای تامین هزینه های زندگی خود به این سمت روی بیاورند .
وی گفت: در شکل غیر مستقیم نیز فقر باعث ایجاد گسست در خانوادهها شده و همین گسست عوامل منفی بعدی رابه دنبال دارد و باعث می شود که این زنان راه خود را به سمت دیگری کج کنند .
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: فقر، یک عنصر فراگیر اجتماعی است که در تمام دنیا چنین آسیبی به دنبال دارد و کشوری نمیتواند خود را از این عامل مبری بداند .
جورکویه قاچاق زنان را دومین عامل بزرگ در زمینه عوامل اجتماعی تنفروشی دانست و گفت : این عامل در جهان سومین پدیده درآمدزا از مسیر قاچاق است که در این مسئله زنانی که از روی ناچاری یا برای یافتن یک زندگی بهتر از کشورهای خود خسته شده اند از این طریق به کشورهای دیگر ترانزیت می شوند؛ قربانیان این امر یا دختران فقیر هستند یا کسانی هستند که از طریق فضای مجازی در دام این شیادان گرفتار شدهاند .
وی فرار از خانواده را از مهمترین عوامل تنفروشی در جوامع دانست و افزود: متاسفانه مسئله دختران فراری در کشور ما در سالهای اخیر به یک معضل تبدیل شده است و بر اساس آماری که تنها از سوی سازمان بهزیستی ارایه شده، در سال 73، 871 دختر فراری و در سال هشتاد، 4783 دختر فراری در کشور ثبت شدهاند که البته بسیاری از این دختران در این آمار وجود ندارند و مسیر بدتری انتخاب می کنند .
جورکویه گفت : یکی از عواملی که جزء موانع بهبود شرایط فحشا در کشور شده است، موضع فرهنگی ما نسبت به این گونه افراد است که همیشه طرد آنها را بهترین راه دانسته ایم؛ در حالی که خداوند به ما تعلیم داده است که چگونه باید از گناهکاران بگذریم تا آنها در مسیر درستتر گام بردارند و به همین خاطر است که این زنان از ترس رفتار خانواده و جامعه خود، هیچگاه به این سمت باز نمیگردند .
وی فقدان محیطهای حمایتی و اعتیاد را از دلایل دیگر توسعه فحشا در کشور دانست و گفت: اعتیاد زنان به طور گسترده ای تنفروشی را ازدیاد بخشیده است و در موارد دیگر، مردان معتاد که توانایی اداره زندگی خود را ندارند ممکن است زنان و دختران خود را در این مسیر قربانی اعتیادشان کنند .
این استاد حوزه بیان کرد: دسته دیگری نیز وجود دارند که به دلیل اینکه در مسئله جنسی احساس نیاز می کنند و یا اینکه می خواهند از این مسیر به زندگی بهتری دست پیدا کنند وارد این فضا می شوند .
کمتوجهی به پژوهش های علوم انسانی
همچنین حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود خلیلی، استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی اختلالات جنسی مردان در خانواده نیز می تواند زنان را به سمت آسیب اجتماعی روسپیگری سوق دهد. بخش زیادی از طلاقهایی که در اجتماع رخ میدهد به واسطه عدم رضایت جنسی همسران است .
وی تاکید کرد : دستگاه های فرهنگی باید در جهت روشنگری خانواده ها از این آسیب جدی تلاش کنند تا این مسئله ریشه یابی شود. روسپیگری یک جرم جنسی محسوب میشود و در این باره باید برای جلوگیری از این جرم و آسیب اجتماعی همه متولیان فرهنگی به طور جدی به ارزیابی این پدیده بپردازند .
خلیلی گفت: نگاه اسلام به غریزه جنسی انسان بدان صورت است که به این غریزه مشروعیت داده و پاسخگوئی به این غریزه را در پناه خانواده میداند. کسی که به این غریزه به طور غیر شرعی پاسخ میدهد دچار دو نوع جرم و کیفر شده است که یکی منافی عفت بوده و دومی موجب اشاعه و ترویج این پدیده نادرست در جامعه خواهد شد .
وی با بیان اینکه این دو ابعاد مهم در انجام جرم روسپیگری باید به خوبی تفکیک شود، تصریح کرد: در جرایم جنسی با منافی عفت و اشاعه فحشاء مواجه هستیم که باید نسبت به ترویج آن از مجازات و کیفرهای سختی استفاده شود؛ چرا که ترویج فحشا قابل مسامحه نیست .
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه عنوان کرد: در حوزه پژوهش باید به این آسیب اجتماعی ناپسند توجه شود تا ابعاد آن به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد، به خصوص در مورد اختلالات جنسی در کانون خانواده باید توجه ویژه ای شود .
وی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه علوم انسانی بهای چندانی به پژوهش ها نمیشود و گوئی احساس نیاز در جامعه وجود ندارد. در این عرصه باید روش های پژوهشی را متفاوت دید و چالش ها را به عنوان یک پدیده و معلول ببینیم و در یک فرآیند علمی، پژوهش را ارزیابی کنیم .
خلیلی در رابطه با برخی از دغدغه های پژوهشی گفت: در بررسی این جرم محدودیت های زیادی برای آمار وجود دارد و این آمار در سطح کشور محرمانه است و پژوهشگر برای تحقیق خود دستیابی به منبعی کامل و شخص ندارد .
وی بیان کرد: باید به سمت پیشگیری از این پدیده حرکت کرد و خطرات جدی روسپیگری به خوبی تبیین شود و با ارائه راه کار و الگوی مناسب آفت ها و آسیب ها شفاف سازی شود .
انتهای پیام
-
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۵۳ PM
-
۱۰ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/20817/