عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل دامپزشکی استان قم:

بیش از 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ در قم معدوم شد اجتماعی

بیش از 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ در قم معدوم شد
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: با توجه به گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیش از 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ در قم معدوم شد.
مهدی رفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم درخصوص آخرین وضعیت درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قم عنوان کرد: این بیماری از آذرماه سال جاری در قم شیوع پیدا کرد و در ابتدای دی ماه شدت بیشتری یافت.
مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: متاسفانه بیشترین گسترش بیماری در دی ماه سال جاری اتفاق افتاد و با توجه به اینکه قم از نظر تولید مرغ دارای تراکم بالایی است این بیماری در چند نقطه پر تراکم قم گسترش جدی تری پیدا کرد.
وی تصریح کرد: این نقاط پرتراکم که در حال حاضر بیشترین درگیری را دارد در جاده قم تهران و بخش سلفچگان شامل جاده اراک و جاده قدیم اصفهان می باشد.
رفیعی اظهار داشت: همچنین در هفته جاری در کهک و جاده کاشان نیز درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم که با توجه به تعدد مرغداری ها در کهک، هشدارهای لازم را به تولید کنندگان داده ایم تا ضمن رعایت نکات بهداشتی مرغ هایی که پیر و یا آماده کشتار هستند را تخلیه و به کشتارگاه منتقل کنند.
**90 واحد تولیدی قم درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
وی بیان کرد: در شرایط فعلی 90 واحد تولیدی شامل بلدرچین و اردک و مرغ تخم گذار و پولت درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می باشد که عمدتا واحدهای تخم گذار می باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: در این 90 واحد مرغ تخم گذار بیش از 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ معدوم شده است.
وی گفت: با توجه به تراکم مرغداری ها و افزایش بیماری در قم در شرایط بحرانی به سر می بریم و احتمال افزایش درگیری با بیماری را داریم مگر اینکه مرغداری ها نکات بهداشتی را رعایت کرده و مرغ های آماده را کشتار کنند تا منطقه تخلیه و خلوت شود.
رفیعی تصریح کرد: تراکم بالای مرغداری ها در قم و ارتباط مرغداری ها در مسیر جاده ای و عبور خودروها از کنار ماشین های حمل و همچنین وجود ماشین های مشترک در انتقال دان و تخم مرغ نقش مهمی در گسترش بیماری دارند.
** اقدامات لازم در جلوگیری از گسترش بیماری در مرغداری ها
وی افزود: مرغداری ها اقدامات لازم را در جلوگیری از گسترش بیماری اتخاذ کنند به افرادی که وارد مرغداری ها می شوند توصیه می کنیم دوش بگیرند و بعد وارد شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم یادآور شد: در کهک بخشی از کارگرها دانش آموزانی هستند که به مدرسه می روند با هماهنگی آموزش و پرورش تلاش شود دانش آموزان در این نقاط حساس به مدارس نروند و یا در ورودی مرغداری ها لباس ها و کفش ها را عوض کنند.
وی گفت: مرغداری ها هر روز باید واحدهای خود را ضد عفونی کنند و انواع دان را بهداشتی به صورت پاکت های دربسته و ضد عفونی شده خریداری نمایند و تولید کنندگان اجازه ورود ماشین به مرغداری ها را ندهند.
رفیعی در ادامه این توصیه ها متذکر شد: مرغداری ها اگر تلفات متحمل شدند سریعا گزارش دهند تا با نمونه گیری اقدامات لازم انجام گیرد که بیماری گسترش نیابد.
وی اعلام کرد: تاکنون با توجه به گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیش از 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ در قم معدوم شد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم پیرامون علت شیوع بیماری تصریح کرد: دو عامل مهم در گسترش بیماری در قم نقش داشت قبل از استان قم استان های بالادست مانند تهران و البرز و قزوین درگیر این بیماری بودند و تلفات زیادی داشتند؛ شدت بیماری به قدری بود که در استان البرز 3 و نیم میلیون قطعه مرغ معدوم شد همجواری تهران و شهر ری و ارتباطاتی که وجود داشت و همچنین جا به جایی کود و دان در این استان ها در قم تاثیر گذاشت.
رفیعی عنوان کرد: از طرفی تولید کنندگان به مقررات قرنطینه توجه نداشتند و برخی از ماشین ها ممکن بود به استان های جنوبی برود و با وجود مرغداری ها در کنار جاده ها موجب آلودگی هایی شد.
وی گفت: ضمنا درگیری در سایر استان ها و چهار راه مواصلاتی بودن قم و ورود پرندگان مهاجر و وجود تالاب مره و بهشت معصومه در دو طرف قم و جا به جایی کودها در انتقال ویروس در قم اثر گذار بود.
وی افزود:بیماری از سال گذشته آغاز شد و اصلا قطع نشد بیماری در کشور بومی شده و نتوانستیم زنجیره را قطع کنیم از این رو پیش بینی می شود اپیدمی شدید تری داشته باشیم.
رفیعی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت تخم مرغ موجب شد خیلی از مرغداری ها تولید را حذف نکنند و حتی 83 درصد در این مدت فعال بودند در حالی که در کشور 50 درصد مرغداری ها فعال بودند.
وی اظهار داشت: این فعال بودن و تراکم بالا درقم 13 برابر میانگین کشور در تولید مرغ تخم گذار است و این ظرفیت بالای 83 درصد خطر گسترش را بیشتر می کرد در واقع به طرق مختلف از طریق پرندگان و کود و دان در بین مرغداری ها بیماری پخش شد.
** مردم از خرید مرغ کشته یا زنده خارج از مراکز عرضه مجاز خودداری کنند
مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: هر کدام از تولید کنندگان باید بیماری را کنترل کنند آن چه به عنوان دامپزشکی تاکید داریم قرنطینه و ممنوعیت ورود طیور است خوشبختانه همکاری خوبی در استان قم در معدوم سازی شاهد بوه ایم و سرعت کار بالا بوده است.
وی گفت: اطلاع رسانی های گسترده و آموزش و و ارتقای آگاهی انجام شد انتظار می رود کارگران و فعالین تولید به ضد عفونی مرغداری ها و سوزاندن کودها با پلاستیک می تواند از شیوع بیماری پیشگیری نماید.
رفیعی متذکر شد: فصل سرد موجب بقای ویروس می شود این ویروس در استان قم ورود کرده و بخش ها درگیر شده اند؛ اینکه بگوئیم روند کاهش یا افزایش را در پیش داشته باشیم به مرغداری ها وابسته است اگر دقت لازم انجام گیرد بیماری کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: مردم نیز باید به نکاتی توجه داشته باشند و ازهر گونه خرید مرغ كشته یا زنده خارج ازمراكز عرضه مجاز مرغ ‌فروشی ها خودداری نمایند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/16720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف