مدیر پژوهشی سازمان فعالیتهای قرآنی:
طرح تربیت دانشجو معلم قرآن، به دنبال رفع نوافص آموزشی در عرصه قرآن است
علمی
بزرگنمايي:
قم آنلاین - مدیر پژوهشی سازمان فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی کشور هدف از اجرای طرح تربیت دانشجو معلم قرآن را تربیت دانشجویان با استعداد برای برگزاری دورههای مستمر و آموزش مبانی قرآنی به دانشجویانی دانست که تا کنون تحت آموزشهای لازم قرار نگرفتهاند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر مهدی اسماعیلی در نشست پایان دوره تربیت معلم دانشجو دانشگاه قم، گفت: دو سال است که دورههای تربیت دانشجو معلم در سازمان فعالیتهای قرآنی کلید خورده است.
مدیر پژوهشی سازمان فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی افزود: این طرح با همکاری اساتید تراز اول قرآن کریم کلید خورد و بخشهای آن نیز طراحی شد؛ از جمله اینکه جلساتی برای تعیین سرفصلهای آموزشی با حضور اساتیدی چون موسوی بلده، شریف، خواجوی، تک فلاح، خاکی و... برگزار شد.
وی عنوان کرد: طرح با مشورت کسانی تنظیم شد که خود از افراد باتجربه در برگزاری و سرفصل نویسی و متن نویسی در این حوزه بودند ولی در ادامه کار، هرجا که نیاز به اصلاح بود، این اصلاح انجام شده است.
مدیر پژوهشی سازمان فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: تا کنون 300 نفر از این طرح فارغ التحصیل شدهاند که 10 درصد این افراد در حال حاضر به شکل فعال در عرصه آموزش قرآن کریم فعالیت دارند.
اسماعیلی گفت: سازمان فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی در این طرح به دنبال بحث توسعه آموزشهای اصولی در سطح نخبگان قرآنی و بعدها عموم دانشجویان و مردم و همچنین اشتغالزایی برای این دسته از دانشجویان است که با افزایش مهارتهای فنی و تدریسی بتوانیم زمینه اشتغال مولد آنها را نیز فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: در این دوره سعی شده است که به مباحث کاربردی پرداخته شود و به همین دلیل از بهترین متون درسی استفاده شده است؛ در بخش تدبر از موسسه حجت الاسلام الهی زاده مشهد استفاده شد که فعالیتهای گستردهای در بخش تدبر در قرآن انجام دادهاند؛ در تجوید نیز از کتاب استاد موسوی استفاده شد و در روش تدریس و روخوانی و... نیز از بهترین کتب در دسترس استفاده شد ولی اگر آثار کاملتری تولید شود از آنها نیز استفاده می شود.
وی گفت: در این طرح آزمون شفاهی و کتبی پیش از ورود نیز اخذ می شود تا در ابتدای حضور دانشجویان درگیر آموزش مباحث پایهای نباشند و در این دوره به یادگیری اصول تدریس و جذب و تاثیرگذاری بپردازند تا اینکه بیشتر وقت کلاس صرف مباحث پایهای شود و به همین دلیل آزمون کتبی نیز برای فراگیری مباحث پایه ای پیش از ورود به طرح در اختیار قرار میگیرد.
وی اظهارکرد: درصد بالایی از دانشجویان متاسفانه به هر دلیلی که بیشتر به دلیل نقصان در سیستم آموزشی است رواخوانی و روانخوانی قوی ندارند و به همین دلیل این دوره سعی دارد با پرورش دانشجویان با استعداد به عنوان معلم دانشجو در جهت افزایش آموزشهای لازم برای دانشجویان دیگر گامی جدی بردارد؛ به همین خاطر در زمینه صوت و لحن تمرکز نکرده ایم تا ابتدا پایه های آموزشی را تقویت کنیم.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱۹ دي ۱۳۹۶ - ۳:۵۰:۱۳ PM
-
۱۳۸ بازديد
-
ایسنا - علمی و آموزشی
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/15445/