عصر قم

آخرين مطالب

ویژگی شهدا، دوراندیشی و آینده‌گری است فرهنگی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - آیت الله عابدی با اشاره به احادیث و روایات، دوراندیشی، آینده‌نگری و احتیاط در امور محرمات را از جمله ویژگی‌های شهدا عنوان کرد.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت الله احمد عابدی عصر امروز در یادواره طلاب شهیده و تجلیل از مادران، همسران و دختران شهدای روحانی استان قم با عنوان «ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت» در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(س) ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای روحانی، عنوان کرد: حدود 50 روایت از امام علی(ع) درباره ویژگی‌های مؤمن و شهید در کتاب غرر الحکم بیان شده است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار داشت: در این روایات، اصطلاح «هزم» به عنوان یکی از ویژگی‌های شهیدان مطرح شده است و امام علی(ع) می‌فرمایند که شهید کسی است که هزم دارد.
شهید دوراندیش و آینده نگر است
آیت الله عابدی تصریح کرد: در لغات فارسی، واژه ای که به معنای «هزم» باشد، نداریم و کلمه «هزم» مجموعه ای از چند واژه است و به معنای احتیاط، دوراندیشی، پا در جایی مطمئن گذاشتن و به معنای انسانی است که در شبهات، دچار نادانی و سردرگمی نمی شود.
وی با بیان اینکه شهید دوراندیش و آینده نگر است، افزود: فردی که دوراندیش است، وقتی مردم ظاهر دنیا را می‌بینند، او باطن دنیا را می‌بیند.
استاد حوزه و دانشگاه به خانه ای اشاره کرد که دارای طبقه زیرزمین، همکف و طبقه فوقانی است و ادامه داد: فردی که در طبق زیرزمین است، زیر پا و جلوی پای خود را نمی بیند، فردی که در طبقه همکف قرار دارد، جلوی پای خود را می‌بیند، اما میدان دید او کم است، در حالیکه کسی که در طبقه فوقانی حضور دارد، میدان دید بسیار وسیعی دارد.
آیت الله عابدی بیان داشت: انسانی که همه فکر و ذکر او مادیات باشد، نه تنها دنیا بلکه آخرت و معنویات را هم نشناخته، اما انسانی که فارغ از دنیا و مادیات شد، هم گذشته و هم آینده را می‌بیند، بر همین اساس، پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند که من می‌بینم که آخرالزمان چگونه است.
وی عنوان کرد: فردی که عاقلانه زندگی می‌کند و با منطق پیش می‌رود، میدان دید تقربیا وسیعی دارد؛ همچنین کسی که طبق وحی و الهام الهی و دستور شرع عمل کند مثل کسی است که در طبقه فوقانی است و میدان دید بسیار وسیعی دارد.
شهید، باطن دنیا را می‌بینند
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار داشت: بنا به فرموده امام علی(ع)، اولیای خدا کسانی هستند که وقتی مردم ظاهر دنیا را می‌بینند آنان باطن آن را می‌بینند.
آیت الله عابدی با اشاره به آیه 83 سوره یس، گفت: در این آیه آمده: فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَیْ‌ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ؛ پس منزّه است خداوندی که مالکیّت و حاکمیّت همه چیز در دست اوست؛ و شما را به سوی او بازمی‌گردانند»؛ هر چیزی باطن و سرّی دارد و آنچه در این دنیا می‌بینیم تصویر آن شیء است.
وی با بیان اینکه دنیا جز سرابی بیش نیست و آنچه که واقعیت دارد ملکوت است، ادامه داد: همه ما واقعیتی داریم و آنچه در این دنیا می‌بینیم، تصویری از ملکوت عالم است؛ حال آنکه شهید، باطن دنیا را می‌بینند.
شهدا عاقبت کارهای خود را می‌دیدند
استاد حوزه و دانشگاه گفت: بنا به فرموده امام علی(ع)، شهید دارای هزم است و پای خود را جایی می‌گذارد که مطمئن باشد، انسانی که الهی است، آینده و بسیاری از مسائل را می‌بیند، به همین خاطر، کاری که ممکن است به فساد بینجامد، انجام نمی دهد.
آیت الله عابدی با بیان اینکه تمدن، مفاسد زیادی به همراه دارد، یادآور شد: برخی علما و دانشمندان بنام جهان اسلام می‌توانستند در مسیر انقلاب صنعتی گام بردارند، اما چون آینده را می‌دیدند، اقدامی نکردند.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهدا آینده نگری است، تصریح کرد: شهدا هر کاری که انجام دادند، عاقبت کار خود را دیدند و آنان که در مقابل شهدا بودند، آینده و حال خود را نمی دیدند.
دنباله رو شهدا باشیم
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان داشت: اگر بخواهیم دنباله رو شهدا باشیم، باید به این مسئله بیندیشیم اگر اقدام به انجام کاری کردیم، فردا چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.
آیت الله عابدی یادآور شد: در حدیثی آمده که برخی انسان‌ها وقتی نامه عمل خود را نگاه می‌کنند، می‌بینند که چند انسان را کشته اند، قسم می‌خورند که ما تا کنون انسانی را نکشتیم، خطاب می‌رسد که شما حرفی زدید یا عملی انجام دادید که باعث کشته شدن انسان یا انسان‌هایی شده است.
وی با بیان اینکه شهدا در تمام کارهای خیری که به واسطه عمل آنان انجام می‌شود، سهیم هستند، گفت: یکی دیگر از ویژگی شهدا این است که انسان‌هایی دوراندیش هستند و عاقبت کارهای خود را تأمل کردند و با اطمینان خاطر قدم برداشتند.
همه ما مرهون شهدا هستیم
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، احتیاط را یکی دیگر از معانی «هزم» عنوان کرد و اظهار داشت: انسان مؤمن کسی است که در همه کار‌ها و محرمات محتاط است.
آیت الله عابدی تصریح کرد: ویژگی‌های شهدا بسیار زیاد است و همه ما مرهون شهدا هستیم؛ امروز بسیاری از مردم دنیا به انقلاب اسلامی ایران چشم امید دارند و ما امیدواریم که برکت خون شهدای اسلام و انقلاب، پیروزی بر مستکبران را به همراه داشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/15368/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم