عصر قم

آخرين مطالب

آقای قوچانی به شعور مخاطبان توهین نکنید! سیاسی

  بزرگنمايي:

قم انلاین- محمد قوچانی که اکنون عنوان مشاور رسانه ای رییس جمهور را نیز با خود دارد گفتگویی قابل تامل و البته نقد با روزنامه آرمان امروز داشته است.
قوچانی در این مصاحبه تلاش وافری دارد تا اثبات کند که اساسا روحانی اصلاح طلب بوده و هیچ سابقه ای از اصولگرایی در پرونده وی موجود نیست.ادعایی که درنادیده گرفتن شعور مخاطبان مشابهی ندارد و استدلال هایی که مبتدیان سیاسی را نیز به تعجب وا می دارد.
قوچانی در بخشی از مصاحبه خود می گوید:
«آقای روحانی در انتخابات92 و 96 به عنوان یک شخصیت معتدل و میانه‌رو مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند و هیچ گاه به عنوان یک شخصیت رادیکال مطرح نبوده‌اند. برخی عنوان می‌کنند که آقای روحانی هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده و همواره بر مدار اصولگرایی حرکت می‌کرده که من با این دیدگاه موافق نیستم و برای نظر خود ادله‌ای دارم. زمانی که آقای روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز شدند تعابیر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به معنای امروز مرسوم نبوده است. آقای روحانی در زمانی که جریان چپ در ایران مخالف اقتصاد آزاد، بهبود روابط ایران با کشورهای جهان و برخی تغییرات اجتماعی بود دیدگاهی متفاوت نسبت به جریان چپ داشت و به عنوان یک شخصیت معتدل در جریان راست شناخته می‌شد. آقای روحانی از نظر تشکیلاتی هرگز اصلاح‌طلب نبوده است. این در حالی است که از نظر تشکیلاتی نیز هیچ گاه اصولگرا نبوده‌اند. آقای روحانی در زمانی که عضو جامعه روحانیت مبارز بودند جامعه روحانیت مبارز دارای رویکردی به معنای اصولگرایی که امروز متداول است نبوده است. به همین دلیل نیز آقای روحانی از بسیاری از اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب‌تر است.»
تناقضات در این فراز ارایه شده بسیار است؛مخالفت حسن روحانی با سیاست های اقتصادی جناح چپ را دال بر غیر اصولگرا بودن روحانی گرفتن بسیار عجیب است؛ در حالی که در آن زمان نقطه اختلاف جناح چپ و راست در همین دیدگاه نسبت به حاکمیت اقتصاد دولتی بود. یا از عضویت وی در جامعه روحانیت را که همچنان ادامه دارد؛نتیجه گرفتن که « از نظر تشکیلاتی نیز هیچ گاه اصولگرا نبوده‌اند» از عجایب تحلیل سیاسی است!
مشاور رسانه ای رییس جمهور در جمله دیگری گفته است:« آقای روحانی در زمانی که عضو جامعه روحانیت مبارز بودند جامعه روحانیت مبارز دارای رویکردی به معنای اصولگرایی که امروز متداول است نبوده است» . ندیدن سیر تشکیلاتی جریان اصولگرا وبویژه عدم توجه به این که اگر اکنون جامعه روحانیت در حاشیه بحث های اصولگرایان قرار دارد؛اتفاقا در آن زمان در متن و در برابر جریان اصلاحات دوم خردادی ایستاده بود؛ اگر بر تلاش برای فریب اذهان عمومی حمل ننماییم حتما بر تغافل محض می توان حمل کرد.
آقای قوچانی فراموش کرده اند که در همان زمان که جریان اصلاحات از جریانات رادیکال دانشجویی به عنوان صف مقدم اجرای دستورالعمل«فشار در پایین؛چانه زنی در بالا» بهره می برد و در 23 تیر مردم رادیکال ها را از میدان بدر کردند؛اتفاقا این آقای روحانی بود که تند ترین مواضع را علیه پیشگامان رادیکال اصلاحات اتخاذ کرد و در برابر آنان در راهپیمایی مردم تهران در 23 تیر ماه 78 ومواضع محکمی اتخاذ کرد و در مقابل دوستان اصلاح طلب آنها به صراحت اعلام می کردند که هدایت این رادیکال ها را برعهده داشته اند:برای نمونه سعید حجاریان در این باره می‌گوید :
..... وقتی دانشجوها از کوی دانشگاه بیرون آمدند، بین میدان ولیعصر بودند تا حرکت کنند به سوی خیابان آذربایجان، من در آن هنگام دفتر آقای خاتمی بودم. آن زمان من عضو شورای شهر تهران بودم. اعضای شورای شهر را برده بودم به کوی دانشگاه تا خرابی‌ها را ببینند و برای بازسازی و اختصاص بودجه اقدام کنیم. من به خاطر این کار رفته بودم دفتر خاتمی که آقای صفوی (فرمانده سپاه) زنگ زد به آقای ابطحی و گفت که خط قرمز ما خیابان جمهوری است، هر کسی از این خیابان پایین‌تر بیاید، می‌زنیم. متوجه شدیم که بچه‌های دانشجو دارند رو به پایین حرکت می‌کنند، به من گفتند که بروم با آنها صحبت کنم، رفتم با دانشجوها صحبت کردم، یک طرف بچه‌های رحیم بودند، یک طرف هم بچه‌های دانشجو، با قسم و آیه و من بمیرم تو بمیری، سر راهپیمایی را کج کردم به سمت کوی دانشگاه و گفتم برید من هم می‌آیم به کوی...
یا علیرضا نوری‌زاده روایت می‌کند ما باید سرافراز باشیم که نشریاتی همچون نشاط، صبح امروز، خرداد، همشهری و ایران پرچمدار جامعه مدنی هستند و مراکز قدرت را نشانه رفته‌اند اینها با زیر سوال بردن حاکمیت نظام، چالش جدی را در خصوص مشروعیت و مقبولیت نظام ایجاد کرده‌اند؛آقای قوچانی حتما فراموش نکرده اند که در آن زمان در کدام یک از نشریات ذکر شده مذکور فعال بودند؟

به نظر می رسد :
1. آوردن بخشی از سخنان آقای روحانی در آن راهپیمایی برای یادآوری لازم است تا آقای قوچانی فاصله خود و جریان اصلاحات را با نگرش و مواضع آقای روحانی اندازه بگیرند . البته شاید اگر قبل از مصاحبه کمی با افراد آگاه جریان اصلاحات مشاوره می شد این اشتباه فاحش صورت نمی گرفت.
2. آقای قوچانی دوباره مطالعه کنند که حامیان اصلی جریانات رادیکال مخاطب روحانی از چه جناحی بودند ؟
3. آقای قوچانی اعلام کنند اگر مواضع روحانی در 23 تیر 78 را قبول دارند صریح اعلام کرده و مرز بندی روشنی با مخاطبان روحانی در آن زمان انجام داده به نقد بپردازند؟
4. اگر آقای قوچانی مواضع صریح روحانی در آن زمان را مصداق اصولگرایی نمی دانند و مصداق اصلاح طلبی می دانند؛پس باید از نو تعریف جدیدی از اصلاح طلبی دوم خردادی ارایه دهند.
بخش هایی از سخنان حسن روحانی در راهپیمایی مردم تهران در 23 تیر ماه 78
- اگر منع مسئولین نبود مردم ما، جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌كردند و آنها را به سزای اعمالشان می‌رساندند.
- افراد شرور، افراد وابسته به گروهك‌های سیاسی ورشكسته و منزوی در جامعه ما، مزدوران و وابستگان به قدرت‌های خارجی از این فرصت خواستند سوء استفاده كنند، البته این گروهك‌ها ماه‌ها در انتظار یك فرصت مناسب بودند و فكر كردند این مقطع فرصت مناسبی برای اهداف شوم و پلید آنهاست. یك حادثه تلخی كه با حركت این عناصر فاسد رخ داد، حرمت‌ شكنی بود. شما می‌دانید دشمن برای اینكه در مردم ایجاد یأس كند و در مردم ایجاد تردید نماید و برای آینده زمینه‌سازی كند، سنگ زیرین بنای انقلاب را مورد تهاجم قرار داد و با شكستن حرمت و تقدس ارزش‌های انقلابی، اركان نظام و بویژه ركن ركین انقلاب یعنی حریم مقدس ولایت خواست راه را برای توطئه‌های بعدی آماده نماید. دشمنان خارجی و داخلی ما باید بدانند ملت ما هوشیار و در صحنه است. مسأله ولایت مسئله فرد نیست، مسئله شخص نیست، ولایت در كشور ما مظهر اسلامیت نظام و استقلال كشور است. مردم ما خوب می‌فهمند و درك می‌كنند دشمن از اسلامیت نظام و استقلال كشور عصبانی است. (تكبیر حضار) دشمنان داخلی و خارجی می‌دانند آن سد نیرومندی كه در طول 20 سال گذشته در برابر همه توطئه‌ها ایستاد و مقاومت كرد اسلام بود. آن عاملی كه بین ملت عزیز و بزرگوار ایران با بیش از یك میلیارد مسلمان جهان پیوند ناگسستنی ایجاد كرد، اسلامیت نظام است. مردم ما به خوبی می‌دانند آن قدرتی كه توانست در دفاع 8 ساله در برابر همه قدرت‌های استكباری و حامیان آنها بایستد و مقاومت كند و پیروز شود اسلام و اسلامیت نظام بود. آن عاملی كه امروز ملت ما را متحد كرده است و پیوند ناگسستنی در ملت ما ایجاد كرده است، اسلام است و مظهر این اسلامیت، رهبری و مقام ولایت است. (تكبیر حضار(
- مردم ما به خوبی می‌دانند مسئله ولایت به عنوان مظهر وحدت ملی جامعه است. مسئله ولایت مظهر اقتدار ملی ما است. اهانت به مقام ولایت، اهانت به ملت است. اهانت به ایران است. اهانت به اسلام است. اهانت به مسلمانان است. اهانت به همه آزادگانی است كه قلبشان برای ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام می‌تپد، بنابراین این حرمت شكنی نه برای مردم ما و نه برای عاشقان انقلاب در سراسر جهان قابل تحمل نیست. گرچه آنهایی كه به این عمل زشت دست زده‌اند، تعدادشان بسیار اندك است، اما در عین حال لبخند و تشویق استكبار جهانی و امیدهای نابخردانه‌ای كه در آنها ایجاد كرد نشان می دهد كه قدرتهای استكباری توسط مزدورانشان سنگ زیرین این بنا مورد هدف قرار داده‌اند. ولایت،‌ مهم‌ترین ركن حكومت و نظام ما در قانون اساسی كشور ما است. اهانت به این ركن، اهانت به قانون اساسی است. اهانت به قانون‌گرایی است و اهانت به همه ارزش‌های انقلابی است.
- اگر منع مسئولین نبود مردم ما، جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌كردند و آنها را به سزای اعمالشان می‌رسانند.
- اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند كه بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حركت براندازی را مطرح كنیم. در كجای دنیا و در كدام كشور و توسط كدام دولت، آشوب، تخریب و بر هم زدن نظم جامعه، تحمل می‌شود. مگر دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران مسئولین امنیتی نظام، این گونه حوادث را تحمل خواهند كرد. این صبر و متانت، در یكی دو روزه برای این بود كه ماهیت این چند صد نفر اوباش به خوبی برای مردم ما روشن می‌شود و همه به خوبی بدانند اینها چه كسانی هستند و دارای چه ماهیتی هستند.
- بی‌تردید این افراد دشمن مردم ایران و ارزش‌های این مرز و بوم هستند، این اوباش حتی به مساجد هم تعرض كردند. ادامه این وضع برای نظام ما كشور ما و ملت ما قابل تحمل نخواهد بود. دیروز نسبت به این عناصر دستور قاطع داده شد، دیروز غروب دستور قاطع صادر شد تا هر گونه حركت این عناصر فرصت طلب، هر كجا كه باشد با شدت و با قاطعیت برخورد شود و سركوب شوند.(تكبیر حضار( مردم ما شاهد خواهند بود كه از امروز نیروی انتظامی، نیروی قهرمان بسیج حاضر در صحنه، با این عناصر فرصت‌طلب و آشوبگر - اگر جرات ادامه حركت مذبوحانه داشته باشند- چه خواهند كرد.(تكبیر حضار(
- نیروهای امنیتی قدرتمند ما اعم از نیروی انتظامی، بسیج و سایر قوا و پرسنل بیدار وزارت اطلاعات در صحنه مقتدرانه خواهند بود. خوشبختانه اكثر این عناصر در ظرف دیروز و دیشب دستگیر شده‌اند. همه این افراد مورد بازجویی قرار خواهند گرفت.
- لحن درشت و تحریك‌كننده، دشمن را امیدوار می‌كند. لحن ناصحیح، فضای مناسب را برای فعالیت دشمن ایجاد می‌كند. همه جناح‌ها و همه گروه‌ها باید این درس و سرمشق را مد نظر داشته باشند. حوادث چند روزه اخیر، در كنار حوادثی كه در این 20 سال گذشته داشتیم كه یك پالایش دیگر برای انقلاب ما بود. انقلاب ما در هر مقطعی نیاز به یك پالایش دارد و این حوادث چند روزه زمینه‌ای را برای پالایش جدید در انقلاب ما و نظام ما بوجود آورده است.
- لازم می‌دانم از نیروی انتظاامی به خاطر تلاش‌های شبانه‌روزی‌اش در این چند روز، از نیروی عزیز و قهرمان بسیج و همچنین پرسنل بیدار وزارت اطلاعات تشكر، سپاسگزاری و قدردانی نمایم كه تلاش و فعالیت قوق‌العاده‌ای در این چند روز داشته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/14580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!