عصر قم

آخرين مطالب

ریاست کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(علیه السلام( عنوان کرد:

وجود بیش از 2هزار نسخه خطی در کتابخانه آستان مقدس/گنجینه های منحصربه فرد از قرآن و نسخ خطی گفتگو

وجود بیش از 2هزار نسخه خطی در کتابخانه آستان مقدس/گنجینه های منحصربه فرد از قرآن و نسخ خطی
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - ریاست کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیها السلام با اشاره به نگهداری بیش از 2هزار نسخه خطی در این کتابخانه، عنوان کرد: کتابخانه آستان داری گنجینه های متعدد از جمله گنجینه قرآن های چاپی، مخزن مخطوطات، گنجینه کتاب های نفیس و گنجینه منابع ویژه است.
حجت السلام والمسلمین اسماعیل محمدی کرمانشاهی  در خصوص کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیها السلام با اشاره به تقسیم بندی کلی کتاب خانه ها به سه دسته عمومی، تخصصی و جامع، گفت: کتابخانه آستان علاوه بر عضویت در مکتا(مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم)، یک کتابخانه جامع است؛ این کتاب‌خانه دارای منابع فارسی، عربی، لاتین، عبری، خطی، چاپ سنگی، چاپ سربی، مطبوعات، نرم افزار و بخش جانبی مرمت، صحافی خطی چاپی و گنجینه های متعدد می باشد.
**گنجینه‌ای کمیاب از قرآن های چاپی
وی با بیان اینکه کتابخانه دارای گنجینه‌های متعددی از جمله گنجینه قرآن‌های چاپی، مخزن مخطوطات، گنجینه کتاب های نفیس و گنجینه منابع ویژه است، افزود: گنجینه قرآن‌های چاپی جزو گنجینه‌های تقریبا کمیاب است که در کل کشور درمجموع بیش از ده گنجینه نیستند؛ از جمله این گنجینه‌ها می توان گنجینه قرآن های چاپی در دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه ترجمه قرآن مجید حاج آقای نقدی که بیشتر ترجمه های زنده دنیا را در برمی‌گیرد، مجموعه قرآن‌های انتشارات انصاریان، گنجینه قرآن چاپی آستان قدس رضوی و مجموعه ی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) را نام برد.
**ارائه نشریات از دوره قاجار تاکنون
محمدی کرمانشاهی ادامه داد: علاوه بر گنجینه های خاص، این کتابخانه دارای غنی‌ترین خانه مطبوعات در استان قم می‌باشد؛ اغلب کتابخانه ها به علل مختلف به سمت نگهداری مطبوعات نمی‌روند اما کتابخانه آستان مقدسه نشریاتی از زمان قاجار تا امروزه را در مخزن خود نگهداری می‌کند، که براساس نیاز و درخواست مراجعه کنندگان یا به صورت نسخه اصلی یا فایل تصویری در دسترس قرار می‌گیرند.
**کتابخانه آستان ظرفیت یک میلیون نسخه کتاب را دارد
رئیس کتابخانه آستان گفت: این کتابخانه دارای 10هزار نسخه از منابع دیجیتالی است و 17 هزار نسخه منبع دیجیتالی قائمیه در دسترس قرار داده است؛ این کتابخانه ظرفیت یک میلیون نسخه کتاب را دارد، ولذا پس از آن با مشکل کمبود جا مواجه خواهیم شد لذا از هم اکنون به دنبال افزایش منابع دیجیتال برای استفاده حداکثری از مکان هستیم و برنامه هایی برای توسعه این بخش داریم.
**ارائه خدمات به روشندلان
وی درخصوص غنی سازی کتابخانه برای روشندلان بیان کرد: ما علاوه بر کتابخانه مرکزی دو کتابخانه وابسته داخل حرم مطهر داریم، که در دو بخش خواهران و برادران است و دارای تعدادی کتاب خط بریل و نسخه های صوتی می‌باشد وهمچنین سعی در افزایش تعداد این فایل های صوتی جهت استفاده بیشتر روشندلان و عموم افراد داریم.
**از جمله منابع کتابخانه و موزه 4هزارو500نسخه خطی و 4هزار نسخه سنگی است
محمدی کرمانشاهی در ادامه به منابع خطی کتابخانه اشاره کرد و گفت: از جمله‌ی منابع این کتابخانه وجود 2هزار نسخه خطی و 4هزار نسخه سنگی است که این آمار جدای از قرآن های خطی کتابخانه و موزه آستان است، این مجموعه از آثار به همراه قرآن‌های خطی موزه آستان مقدس حدود 4هزار و 500 نسخه کتاب خطی است که استفاده از این منابع تماما از طریق فایل تصویری انجام می‌پذیرد.
**مرمت و صحافی بیش از 10هزار نسخه کتاب
وی با اشاره به پر هزینه بودن و زمان بر بودن کار صحافی کتب افزود: یکی از بخش‌های فعال کتابخانه، بخش صحافی است که تمامی مراحل صحافی در این بخش انجام می‌شود و تا کنون استاد صحاف این کتابخانه با سابقه مرمت و صحافی بیش از 10 هزار کتاب خطی یکی از اساتید خوب صحافی است؛ ایشان کتابهای مدرسه فیضیه و مسجد اعظم را نیز قبلا مرمت کرده است؛ خوشبختانه وجود نیروی متخصص در این زمینه در کتابخانه آستان موهبت بزرگی است که بسیاری از مشکلات در این زمینه را حل می‌کند.
وی افزود: این کتابخانه از جهت دارا بودن کتاب های خاص، منحصر به فرد و کمیاب یکی از بهترین کتابخانه های کشور محسوب می‌شود، آن هم به دلیل این که عمده کتاب های کتابخانه آستان از اهدا و وقف ده‌ها کتابخانه‌ی شخصی بوده است.
**کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیها السلام جزو ده کتابخانه جامع و برتر کشور
محمدی کرمانشاهی با اشاره به اینکه کتابخانه آستان جزو یکی از ده کتابخانه برتر کشور است، افزود: این کتابخانه از حیث ارائه خدمات و سرویس‌دهی روزانه به بیش از یک هزار نفر، اولین کتاب‌خانه قم و دومین کتاب خانه بزرگ قم پس از کتاب‌خانه آیت‌الله مرعشی است.
ریاست کتابخانه آستان در خصوص افزایش سطح کتاب‌خوانی در کشور عنوان کرد: یکی از مسائل لازم در کشور ما راه افتادن یک پویش در جهت راه اندازی قرائت‌خانه‌ها و تشویق دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی بیشتر است، این مرکز به دلیل پذیرش افراد زیر دیپلم با استقبال زیاد این رده سنی رو به رو است؛ هدف ما نزدیک‌تر کردن قشر جوان به کتاب است، در همین راستا اقداماتی در جهت افزایش ساعت کاری کتابخانه صورت گرفته است.
محمدی کرمانشاهی ادامه داد: ساعت کار این مرکز تا ساعت 23 افزایش یافته و علاوه بر این یکی از سالن های کتابخانه در روزهای تعطیل و جمعه ارائه خدمات دارد که این سالن ویژه آقایان است؛ همچنین یکی از ظرفیت‌های جدید کتاب‌خانه راه اندازی شیفت شب در ماه مبارک رمضان امسال، از ساعت 22 تا سحر بود.
وی در خصوص دسترسی به منابع گفت: روال اصلی کتابخانه به این صورت است که اگر کتابی یک نسخه باشد بر اساس نیاز و نوع کتاب در یکی از دو بخش کتابخانه خواهران یا برادران قرار می‌گیرد، این کتابخانه داری 6 سالن قفسه باز است که برای محققان و مراجعه کنندگان نسبتا به کتابخانه هایی که به شیوه قفسه بسته اداره می‌شوند و محدودیت دسترسی منابع در روز را دارند شرایط بسیار مطلوبی دارد.
محمدی تصریح کرد: در این کتابخانه امکان استفاده زائران، مجاوران، محققان از شهرهای دیگر و اتباع در راستای افزایش دسترسی عموم ایجاد شده است.
وی افزود: بخش امانی به دلیل نیاز به داشتن ظرفیت پیگیری افراد و همچنین نداشتن عضویت دائم با شروع ثبت نام افزایش خواهد داشت .
خاطرنشان می شود؛ کتاب خانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به صورت رسمی در سال1331 به همت سید ابولفضل تولیت تاسیس شد، ساختمان فعلی چهارمین ساختمان برای کتابخانه می باشد که در اختیار کتاخانه مرکزی قرار گرفته است، ساختمان فعلی با 12هزار متر زیر بنا در صحن جامع فاطمی واقع است و 250 هزار نسخه اعم از کتاب، نشریه و نرم افزار در سه بخش خواهران و برادران و امانی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/14563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

تورم نقطه‌به‌نقطه در قم 10 درصد کاهش یافت

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه