بررسی نقش تربیت دینی در الگوی مصرف
اقتصادی
بزرگنمايي:
قم آنلاین - تصمیم های مصرف کننده متأثر از یک الگوی مصرف است که میزان مصرف کالاها، ترکیب کالاها و چگونگی مصرف آنها را به فرد دیکته می کند، در هر یک از این سه مؤلفه باورهای فردی مؤثر و تعیین کننده خواهد بود، بنابراین برای تغییر در الگوی مصرف باید در باورهای افراد تحول ایجاد شود.
این روزها جشنواره ای به همت جهاد دانشگاهی استان قم با عنوان جشنواره کالای ایرانی، گامی به سوی بالندگی در حال برگزاری است که با تأسی از بیانات مقام معظم رهبری پنج محور شامل کارآفرینی، تولید کالای ایرانی، عرضه کالای ایرانی، الگوی مصرف و مصرف کالای بومی، محورهای این جشنواره را تشکیل میدهند.
به این بهانه در این یادداشت به اختصار نقش تربیت دینی در الگوی مصرف مورد بررسی قرار میگیرد.
مقوله های اقتصادی تأثیر به سزایی در زندگی دنیوی و اخروی انسان داشته و در آیات و روایات نیز سهم قابل توجهی دارند، موضوعی مانند مصرف نیز که بر متغیر های گوناگونی از جامعه از جمله تولید، توزیع، پس انداز، اشتغال، تورم و . . . اثر گذار است را باید با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم تا یک الگوی رفتاری صحیح برای اتخاذ تصمیم های مصرفی فرد مسلمان پی ریزی شود.
تصمیم های مصرف کننده متأثر از یک الگوی مصرف است که میزان مصرف کالاها، ترکیب کالاها و چگونگی مصرف آنها را به فرد دیکته می کند، در هر یک از این سه مؤلفه باورهای فردی مؤثر و تعیین کننده خواهد بود، بنابراین برای تغییر در الگوی مصرف باید در باورهای افراد تحول ایجاد شود.
با توجه به اینکه دین مبین اسلام برای همهی ابعاد زندگی بشر، برنامه و قاعده مشخص و روشنی ارائه داده است، باورهای مصرفی افراد یک جامعه اسلامی می بایست نشأت گرفته از آموزه ها و ارزش های اسلام در حوزه مصرف باشد، عدم اعتدال در مخارج مصرفی جامعه، این نتیجه را به ذهن متبادر می کند که در حوزه مصرف، شکافی بین درک صحیح و کامل مبانی اقتصادی دین اسلام و عملکرد افراد وجود دارد و نظام آموزشی( خانواده، رسانه، همسالان، مدرسه و . . .) در انتقال مبانی اعتقادی و سبک زندگی اسلامی به درستی رسالت خود را انجام نداده است.
در یک پژوهش علمی که در یکی از کلانشهر های کشور در بین خانواده هایی که دغدغه تربیت دینی فرزندان خود را داشتند، انجام گرفت، مشخص گردید که بسیاری از پرسش شوندگان اشراف کامل به همه قواعد حقوقی مصرف( تبذیر، اتلاف، حد کفاف، اقتار و . . .) ندارند، هم چنین در این پژوهش شاهد عدم ارتباط معنا دار میان سطح درآمد و سطح هزینه زندگی افراد با رفتارهایی مانند اسراف و اتلاف بودیم، یعنی یک خانواده کم درآمد ممکن است مرتکب اسراف شود و در مقابل درآمد بالا لزوما موجب رفتار مسرفانه نمی شود.
با توجه به مباحث فوق نتیجه میگیریم که عدم تعهد کافی افراد به آموزه های دینی نشأت گرفته از عدم اطلاع از آموزها هاست و اگر در نظام آموزشی کشور اهتمام جدی به انتقال و نهادینه کردن ارزش ها وجود داشته باشد به تبع آن رفتارها تعدیل شده و با فرامین دینی همسو می شود.
انتقال و آموز ش این ارزش ها به نسل امروز و آینده از دغدغه های مهم جوامع دینی است، هم چنان که مقام معظم رهبری می فرمایند «اولین و مهم ترین کاری که پیش روی ما قرار دارد، تحول معنوی و روحی انسان هاست، ما متأثر از تربیت های طولانی غیر اسلامی هستیم»؛ اهمیت تربیت تا آنجاست که پیامبر گرامی اسلام(ص) آنرا از پرداخت صدقه روزانه بهتر می دانند و یکی از مهم ترین حقوق فرزند بر والدین را تربیت وی بر می شمارند.
بدیهی است از میان بازوهای نظام آموزشی، خانواده اولین و مهم ترین جزء بوده و تربیت اساسی و اولیه فرد توسط والدین صورت می گیرد، لذا با اهتمام و التزام والدین به تربیت دینی فرزندان قطعا شاهد اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی افراد جامعه در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود، بدین امید که به سمت جامعه ای اسلامی ایرانی حرکت نموده و زمینه برای ظهور حضرت حجت(عج) فراهم شود. ان شاالله
-
یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۱۴:۳۵ AM
-
۵۳۴ بازديد
-
ایسنا
-
الگوی مصرف
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/12730/