عضو مجلس خبرگان رهبری:
اختلال در ارکان و اجزاء نظام آموزشی، موجب ناهنجاری در جامعه میشود
علمی
بزرگنمايي:
قم آنلاین - عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش، یک نقطه کانونی برای تحول و پیشرفت کشور است، گفت: اختلال در نظام آموزشی چه در محتواها، چه در قالب ها و چه متعلق های آموزشی، جامعه را در مسیر مضطرب شدن و ناهنجار شدن قرار می دهد.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت الله احمد مبلغی در دیدار با مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش استان لرستان که در قم انجام گرفت، افزود: وضعیت مثبت و منفی در آموزش و پرورش تاثیرگذاری مستقیم بر پیشرفت و پسرفت جامعه دارد و پدیده ها و وضعیتهای اجتماعی مهمی همچون فقر، بیکاری، یا رفاه و اشتغال و ... از آن متاثر می شوند.
*انواع سه گانه آموزش
وی با بیان اینکه آموزش در نگاههای امروزی شامل سه حوزه آموزشهای اختصاصی، آموزشهای عمومی و آموزشهای ترکیبی عمومی- اختصاصی می گرد، اظهار داشت: حوزه آموزش های اختصاصی مدرسه ها، دبیرستان ها و دانشگاه ها است که آموزشی بنیادین و محوری است و حوزه عمومی آموزش عموم مردم در سطح جامعه است که انجام آن بر بسیاری از مقوله ها از جمله محیط زیست، رسانه و.... تاثیرات بسیار بالا و شگرفی دارد و آموزش ترکیبی آموزشی در سطح جامعه ولی متوجه به مخاطبان خاص و در ارتباط با زمینه های اجتماعی خاص است
* اسلام و آموزش
آیت الله مبلغی گفت: در اسلام، متعلق آموزش سه امر دانش، مهارت و پاکی نفس است، غیر از دانش و مهارت، تهذیب نفس نیز نیازمند آموزش است، تربیت منهای آموزش معنا و مفهومی ندارد.
وی اظهار داشت: ما چندان به مقوله "آموزش از خاستگاه دین در قالب یک نظریه" نپرداخته ایم، اگر بتوانیم با جا انداختن نظریه آموزش در دین، آن را پایه و مبنای سیاست گذاری و اقدامات قرار دهیم به نتایج مهم و سازنده ای دست پیدا خواهیم کرد و از نگاه احیانا سطحی و عادی به مقوله مهم آموزش عبور می کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: از نظر اسلام، انسان همیشه و در همه جا باید در یک روند کلان آموزشی، تعلیمی و تعلمی قرار داشته باشد، وقتی اسلام نگاه پایهای و مبنایی به آموزش دارد ما باید برای پیشرفت مادی و معنوی کشور، آموزش را محوری اساسی، حساس، فراگیر، نیازمند بالندگی، پیوسته و چسبیده مدام به اخلاق، و در تعاملی جدی با جامعه قرار دهیم.
آیت الله مبلغی گفت: باید صدق، صداقت، اخلاق و علم از آموزش و پرورش به جامعه وارد شود و امواج بازتابهای آموزش بر خانوادهها دائما رصد گردد.
* محیط و آموزش
وی ادامه داد: اگر بستر اجتماعی را به مثابه عامل موثر در تاثیرگذاری فعالیتهای آموزشی فراهم نیاوریم، آموزش کاری چندانی از پیش نمی برد، ما باید به محیط اجتماعی به مثابه میدان راست آزمایی آموزش بنگریم.
وی خاطرنشان کرد: اگر محیط و آموزش با هم هماهنگ وهمراه نباشند آموزش گاه حتی ممکن است در زمینه هایی تاثیرات منفی از خود برجای بگذارد به این معنی که از این رهگذر، آنچه در انسان به عنوان محتوای آموزشی تجمیع خواهد شد باعث سرخوردگی می شود.
آیت الله مبلغی گفت: سرخوردگی خود سبب ناهنجاری است؛ بنابراین باید رابطه بین آموزش و محیط اجتماعی را محل مطالعات علمی، فقهی، حقوقی، تقنینی و راهبردی قرار دهیم.
وی ادامه داد: وقوع حالت دوگانگی بین قول و عمل در سلوک و زندگی در محیط برای آموزش سم خطرناک است.
*رابطه حکومت و آموزش
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به نگاه اسلام در باب آموزش گفت: امام علی (ع) یکی از وظایف حکومت در قبال جامعه را پرداختن به آموزش مردم معرفی نموده است.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: حکومت و دولت اسلامی باید با استفاده از امکانات معنوی، مادی، انسانی، رسانه ای و ... به بسط کمی و کیفی آموزش و توسعه زیرساخت های آن و ایجاد شرائط موفقیت برای آن همت اساسی بگمارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه لرستان نیازمند مسوولینی دلسوز و کوشا می باشد، گفت: امید است با این رویکرد از همه ظرفیت ها برای تعالی آموزش و پرورش در این استان استفاده شود.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱:۲۲:۰۴ PM
-
۱۱۳ بازديد
-
ایسنا - علمی و آموزشی
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/11988/