عصر قم
اقبال گسترده قالب ترانه در دوران مشروطه
پنجشنبه 13 تير 1398 - 13:07:51
عصر قم -
یک ترانه سرا گفت: به خاطر اقبال به ترانه در دوران مشروطه، قالب مسمط بیشترین کاربرد را در این عصر داشته‌است.
به گزارش ایسنا منطقه قم، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، صابر قدیمی در دهمین محفل ترانه‌سرایان استان قم با عنوان "سرناد" که با حضور جمعی از ترانه‌سرایان قمی در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، گفت: ترانه‌سرایان قمی حرکت و جریانی را آغاز کرده‌اند که در صورت جدیت به موفقیت خواهد رسید.
وی به تقسیم‌بندی ادبیات در کتاب بوطیقا اشاره کرد و افزود: ارسطو در بوطیقا که نخستین کتاب درباره بلاغت و زیبایی‌شناسی است ادبیات را به سه بخش؛ حماسی، هنرهای نمایشی یا دراماتیک و ترانه یا لیریک تقسیم می‌کند، ارسطو در این کتاب، "لیریک" را شعری دانسته که همراه ساز "لیر" خوانده می‌ شده‌است، درادامه تعداد دیگری از سازها هم به این عرصه وارد می‌شوند.
این ترانه سرا با اشاره به سابقه ترانه در ایران، بیان کرد: در داستان بهرام گور در شاهنامه فردوسی برای نخستین بار به ترانه و ترانه‌سرایی در ایران اشاره ‌شده‌است، در این دوران افرادی در دربار به نوازندگی و خوانندگی مشغول هستند؛ به دنبال درخواست مردم از بهرام گور برای اجرای عمومی و وسیع خنیاگران، او در نامه‌ای از پادشاه هند می‌خواهد که 5 هزار و به روایتی 50 هزار خنیاگر به ایران بفرستد.
وی در ادامه به تاثیرگذاری و رواج ترانه در عصر مشروطه اشاره کرد و گفت: در دوران مشروطه شاعرانی همچون عارف قزوینی، ترانه را همراه موسیقی می‌ساختند و برخی آثار با موسیقی اجرا می‌شد، در این عصر افرادی بودند که برای مردم روزنامه می‌خواندند، آنها ترانه‌هایی از جمله آثار میرزاده عشقی که در روزنامه‌ها منتشر می‌شد، برای مردم می‌خواندند و مردم هم با آنها دم می‌گرفتند.
قدیمی ضمن اشاره به کتاب "مبانی ترانه‌سرایی" نوشته سعید کریمی به عنوان یک کتاب مرجع در عرصه ترانه، خاطر نشان کرد: به خاطر اقبال به ترانه در دوران مشروطه، قالب مسمط بیشترین کاربرد را در این عصر داشته‌است، در مورد ترانه‌های این دوران باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر ترانههای عشقی، ترانه جنبه‌های اجتماعی و انتقادی هم پیدا می کند.
وی اظهار کرد: ترانه نباید مشکل وزنی داشته‌باشد و این توجیه که برخی آثار چون بر اساس ملودی نوشته شده‌اند مشکلات وزنی دارند، پذیرفتنی نیست، ترانه باید بر اساس ملاک‌های زیبایی‌شناسی قابل نقد باشد.
در ادامه این برنامه، ترانه‌سرایان جوان قم آثار خود را در جمع حضار قرائت کردند؛ علیرضا صبوری سرشت، علی جواهری، الهه ملکی، امیرعباس بختیاری، فاطمه سادات آل مجتبی، شیرین خسروی، سید جواد میرصفی و صدرا کاوه شاعرانی بودند که آثارشان را در این محفل قرائت کردند و نقد و نظر صابر قدیمی را درباره آثارشان شنیدند.
محفل سرناد با حضور ترانه‌سرایان و علاقمندان به ترانه به صورت ماهانه و به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم برگزار می‌شود.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/95717/اقبال-گسترده-قالب-ترانه-در-دوران-مشروطه
بستن   چاپ