عصر قم
به مناسبت میلاد سیدالشهدا(ع)؛
سیره امام حسین(ع) دفاع از آزادگی و ظلم ستیزی بود/ الگوی عدالت
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 13:32:05
عصر قم - قم - استاد حوزه علمیه قم گفت: سیره امام حسین(ع) یک سیره عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز است، بر همین اساس قیام کردند و امروز تنها راه نجات بشریت تمسک به سیره سیدالشهدا(ع) است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صبح روز سوم شعبان سال چهارم هجری، شهر مدینه میزبان کودک نورسیده‌ای بود که در خانه حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) متولد شد و آن روز خانه غرق سرور و شادی بود، چرا که دومین فرزند دلبندشان امام حسین (ع) پا در عرصه خاکی نهاد و به این ترتیب پنجمین معصوم از خاندان آل الله در آسمان عصمت و طهارت طلوع کرد و بعدها به « سیّدالشهداء » ملقّب شد.
روایتی از پیامبر اکرم (ص) در بحارالانوار آمده است که سه مبارکی و میمنت به حسین بن علی (ع) داده‌شده است. بر اساس این سه ویژگی، امام حسین (ع) با دیگر اهل‌بیت و معصومین متمایز شده است.
یکی «شفا فی تربته » است که در تربت مضجع شریف امام حسین (ع) شفا قرار داده شده است. خوردن خاک حرام است ولی تربت سیدالشهدا (ع) به میمنت آن حضرت و مبارکی و تبرک ایشان نه تنها حرام نیست بلکه خوردن آن مستحب است. لذا در احکام داریم که وقتی طفل به دنیا می‌آید مستحب است که کام او را با تربت امام حسین (ع) بردارند.
همچنین مستحب است قبل از اینکه میت را دفن کنند در دهان و زیر زبان و روی پیشانی و کف دست او تربت قرار دهند. لذا خوردن تربت سیدالشهدا (ع) موجب شفای همه دردهاست. یکی از روایاتی که روی ضریح قبلی امام حسین (ع) طلاکوب شده بود همین حدیث پیامبر (ص) بود.
دومین خصوصیت امام حسین (ع)؛ «و الاستجابه الدعا تحت قبته » است که دعا زیر قبه امام حسین (ع) مستجاب است. لذا فرمودند وقتی به آنجا مشرف شدید حاجات خود را طلب کنید. طبق این فرمایش نبوی یکی از جاهایی که دعا مستجاب است همین زیر قبه امام حسین (ع) است. در مورد خاک قبر فرموده‌اند که تا یازده متر دور قبر، تربت محسوب می‌شود که به آن حائر حسینی گفته می‌شود.
ویژگی سومی که رسول اکرم در خصوص امام حسین (ع) فرموده است، گفت: «و الائمه من ولده » یعنی ائمه بعد از امام حسین ( ع) همه از اولاد آن حضرت هستند. لذا امام زمان ( عج ) هم که می‌خواهند خود را معرفی کنند می‌فرمایند من نهمین فرزند از نسل حسین ( ع) هستم. لذا خدا به خاطر جهاد و مقاومتی که حسین بن علی ( ع) برای حفاظت از دین و راه خدا به خرج داد. این ویژگی را به آن حضرت عنایت نموده است.
در سروش هدایت جلد 2 از آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ذکر شده که خصیصه امام حسین (علیه‌السلام) در بین اختران سپهر عصمت و طهارت این است که مجرای کوثر رسالت و خیر کثیر نبوّت و ولایت و امامت است، زیرا کوثر که به معنای عطای کثیر الهی است و بشارت آن از سوره کوثر استنباط می‌شود، دارای مصادیق فراوان علمی و عینی است، لیکن به شهادت ذیل آن‌که دشمنِ عنود ، رسول گرامی را اَبْتَر می‌داند و همین ذیل در مقام تحدید است، دارای مفهوم خواهد بود.
این مرجع تقلید شیعیان ادامه می‌دهد که خلاصه هویت امام حسین (علیه‌السلام) را می‌توان چنین ترسیم کرد: آن حضرت همتای قرآنی است که نه‌تنها وَریثِ صُحُف گذشته است، بلکه مُهَیْمِنِ بر آنها است؛ وارث همه انبیا و اولیایی است که مأمور نهضت الهی بوده‌اند؛ لذا هنگام خروج از مدینه آیه‌ای را تلاوت کردند که یادآور خروج حضرت کلیمِ خدا از مصر بود و زمان ورود به مکّه آیه‌ای را قرائت کردند که تذکره ورود حضرت موسی (علیه‌السلام) به مَدْیَن بود و در بین راه کربلا جریان شهادت حضرت یحیی و بریدن سر او را به خاطر می‌آورد و پیوند ویژه با خاتم پیامبران داشت که در مقطعِ هبوطِ نبوّت، مستحق لَقَب عزت‌آفرین « أنا من حسین» بود و در مقطع صعود امامت، شایسته وصفِ افتخارآورِ «حسینٌ منّی» می‌شد.

انسان کامل و الگوی ماندگار
رئیس دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام حسین ( ع) ، اظهار داشت: امام حسین (ع) نمونه یک انسان کامل و الگوی ماندگار در تمامی زمینه‌های رفتاری برای مسلمانان امروز هستند.
امام حسین (ع) نمونه یک انسان کامل و الگوی ماندگار در تمامی زمینه‌های رفتاری برای مسلمانان امروز هستند
حجت الاسلام عسگر دیرباز ادامه داد: امام حسین (ع) از عزت‌نفس بسیار بالایی در روحیات و رفتار خویش داشتند که این یک الگوی بسیار مهم در بازدارندگی در برابر دشمنان دین است.
وی افزود: مراعات ادب اجتماعی از دیگر ویژگی‌های امام حسین (ع) است تا جایی که در روایات آمده که امام حسین (ع) در مورد انفاق از برادر خویش امام حسن ( ع) کمتر انفاق می‌کردند تا مراعات جایگاه برادر بزرگ خویش را کرده باشند.
فداکاری در راه دین
این عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه امام حسین ( ع) نسبت به اطرافیان خود بسیار مهربان بودند، گفت: امام حسین ( ع) با وجود محبت و علاقه زیاد به خانواده خویش، در راه دفاع از دین و حفظ اسلام با وجود عاطفه پدری به حضرت علی‌اکبر ( ع) اجازه ورود به میدان مبارزه را دادند.
حجت‌الاسلام دیرباز با تأکید بر هدف امام حسین ( ع) در قیام کربلا به خاطر احیای امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: امروزه هر یک از مسلمانان باید جلوی منکرات جامعه خویش ایستادگی کنند، چرا که منکرات و رفتارهای منفی اجتماعی بر اجتماع اثر می‌گذارد؛ نباید بی‌تفاوت باشیم تا جامعه با شتاب بیشتری به سمت سلامت حرکت کند.

احیای امر به معروف و نهی از منکر
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه هنگامی‌که نام امام حسین (ع) می‌آید، رشادت‌ها و کوشش‌های ایشان در راه تحقق اهداف بلند اسلام، دفاع از آزادگی و مقابله با ظلم و ستم در ذهن همه می‌گذرد، گفت: احیای امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از اقدامات برجسته ایشان است.
امام حسین (ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و شهید شدند
حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا ( ع) بی‌شک بهترین الگوی بشریت برای عدالت هستند، ادامه داد: آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که قوام امت اسلام را به اقامه امر به معروف و نهی از منکر می‌داند.
وی تأکید کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود سایر واجبات نیز اقامه می‌شود و اگر ترک شود بقیه واجبات نیز از جامعه رخت می‌بندد.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر آن‌قدر اهمیت دارد که امام حسین ( ع) برای احیای آن قیام می‌کنند و شهید می‌شوند، بنابراین ما باید سعی کنیم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه زنده نگه‌داریم تا خوبی‌ها در جامعه رواج پیدا کند.
تمسک به سیره امام حسین ( ع)
حجت الاسلام یوسفی مقدم یادآور شد: اما سیره امام حسین ( ع) به‌عنوان سیره عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز در بین مردم شناخته شده است و امروز در تمام دنیا مردم این باور را دارند که تنها راه نجات بشریت تمسک به سیره حضرت اباعبدالله الحسین ( ع) است.

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/89462/سیره-امام-حسین(ع)-دفاع-از-آزادگی-و-ظلم-ستیزی-بود--الگوی-عدالت
بستن   چاپ