عصر قم
مترو قم در سال 99 به بهره برداری می رسد
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 16:06:02
عصر قم - قم - معاون فنی و عمرانی شهردار قم گفت: تامین تجهیزات نکته بسیار مهمی در زمان بهره برداری از متروست و اگر تجهیزات مورد نیاز را تا پایان سال آینده تامین کنیم، مترو در سال 99به بهره برداری می ‌رسد.
به گزارش ایرنا، علیرضا قاری قرآن روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در سالن جلسات شهرداری، درباره اظهار کرد: فاز نخست خط یک مترو بنا بود تا پایان امسال به پایان برسد که علاوه بر مشکلات اقتصادی داخلی، مسائل تحریم نیز تاثیرگذار بود.
وی با بیان اینکه در بخش ساختمانی این طرح 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم و 40 درصد باقی مانده در سال آینده خاتمه می یابد، افزود: در بخش تجهیزات مترو، 11 بسته تجهیزاتی مانند پله برقی، گیت ورودی، واگن و تهویه مورد نیاز است که به نوعی همه این موارد به خارج از کشور نیز وابستگی دارد.
وی با اشاره به تامین 315 واگن مترو برای سه شهر دیگر کشور و قراردادی که در این زمینه توسط دولت بسته شده بود، گفت: اعتبار آن توسط دولت برای مترو شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز تامین شده بود که با رایزنی های صورت گرفته ، 25 درصد به قرارداد مذکور اضافه شد که از این طریق واگن های مورد نیاز مترو قم تامین می شود.
قاری قرآن، با اشاره به تلاش مسئولان، رئیس مجلس و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: با مذاکره های انجام شده، هفت رام قطار برای مترو قم تصویب شد که این تعداد رام تا پنج سال پس از بهره برداری مترو قم کفایت می ‌کند.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با مذاکرات، این تعداد رام افزایش و سهم بیشتری به مترو قم اختصاص پیدا نمایید.
وی ادامه داد: همچنین هفته گذشته، یک هزار تُن ریل برای مترو تهیه و قرارداد سه هزار تن دیگر نیز بسته شده است که از این طریق نیاز کل خط مترو در این زمینه تامین می شود.
قاری قرآن خاطرنشان کرد: با تکمیل فاز اول خط یک مترو شهر قم؛ این مسیر به طول پنج کیلومتر و با 2 ایستگاه از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری راه اندازی خواهد شد و فاز دوم خط یک مترو پس از فاز اول دنبال می ‌شود.
وی با بیان این که برای خط دو مترو به میزان 15 کیلومتر بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار لازم است، افزود: وضعیت خط دو مترو نیز به همین شکل است و ابتدا باید برای این طرح تامین بودجه و بعد وارد مرحله اجرایی شود و با شرایط موجود امکان اجرای خط دو مترو وجود ندارد.
سازمان قطار شهری قم در سال 1387 با هدف مدیریت 2 طرح مترو و مونوریل تاسیس شد؛ عملیات اجرایی ساخت خط یک مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بیش از 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد، راه اندازی خط یک مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست ازقلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و مرحله دوم از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
* سرانجام مونوریل مشخص می شود
وی با بیان اینکه برای طرح مونوریل نسبت به گذشته اتفاق خاصی روی نداده است، گفت: تصمیم از سه سال پیش بر این بود که فاز اول مونوریل تا میدان شهید مطهری به طول 4.7 کیلومتر تکمیل شود؛ اما در شورای شهر تصمیم گرفته شد که شهرداری در این طرح هزینه ‌ای را صرف نکند و این تصمیم منافات حقوقی داشت و در هر صورت شهرداری زیان می ‌کرد؛ اکنون به دنبال راهی هستیم که زیان کمتری برای شهرداری داشته باشد.
وی با اشاره به بازدید بهرام سرمست استاندار از طرح های شهری در 14 اسفندماه جاری افزود: پس از این بازدید جلسه ای با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و پیمانکار طرح برگزار تا تکلیف طرح مذکور مشخص شود.
قاری قرآن، با بیان اینکه تا سال 1392 حدود 2 هزار میلیارد ریال از سوی دولت برای مونوریل قم پرداخت شده است، گفت: «برآورد» قبلی برای تکمیل این طرح، مبلغی در حدود 20 میلیون یورو و یک هزار و 500 میلیارد ریال بوده است که البته این رقم ها قطعی نیست.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که برای مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس، هشت ایستگاه در نظر گرفته شده بود که این طرح در حال حاضر به دلیل برخی از مشکلات تعطیل است.
وی همچنین با بیان این که در سال جاری 710 طرح در برنامه بودجه شهری تعریف شده بود، گفت: به دلیل مشکلات مالی 30 درصد این طرح ها منجر به ختم پیمان شد که بعضی از آنان دوباره به پیمانکاران واگذار شده است و یا در آینده واگذار می شود.
قاری قرآن، با بیان این که در سال جاری حدود 50 درصد این طرح ها اجرایی می شود، اظهار کرد: در سال 1396 نیز بیش از 700 طرح در برنامه بودجه شهری پیش بینی که بیش از 70 درصد آنان اجرایی شدند.
وی با بیان این که 300 هزار تن آسفالت در سال گذشته در مناطق شهرداری توزیع شد، افزود: امسال با وجود افزایش قیمت ‌ها تلاش شد که مشکلات آسفالت در شهر رفع شود و تاکنون 194 هزار تن آسفالت در سطح مناطق توزیع و حدود 30 تن دیگر نیز تا پایان سال توزیع می شود.
* ساخت هشت ورزشگاه در مناطق هشت گانه شهرداری
وی تصریح کرد: امسال برخی طرح ها همچون ساخت هشت ورزشگاه در مناطق هشت گانه شهرداری و چند پارکینگ مورد توجه قرار داشت، ولی به خاطر مشکلات مالی نتوانستیم آنان را اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه ورزشگاه های منطقه های یک و شش بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و سال آینده به بهره برداری می رسند، گفت:هنوز در منطقه هفت جانمایی ورزشگاه انجام نشده است و در پنج منطقه دیگر نیز ورزشگاه ها کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
قاری قرآن گفت: اکنون ظرفیت پارک پنج هزار خودرو در پارکینگ های شهر قم وجود دارد که بیشتر روباز هستند و برنامه ریزی ‌ها برای ساخت پارکینگ های مسقف و طبقاتی و نیز ساخت چند پارکینگ زیر معابر است تا این مشکل رفع شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود، درباره سایر طرح های عمرانی شهردای گفت: سومین رمپ و لوپ پل 9 دی تکمیل شد و آخرین رمپ و لوپ این پل نیز در سال آینده به بهره برداری می ‌رسد و تمرکز خاصی روی طرح مذکور وجود دارد تا به طور کامل به پایان برسد.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم خاطرنشان کرد: تقاطع محور شهرک قدس با بلوار آیت الله بروجردی در حال تکمیل و مراحل پایانی آن در حال انجام است و تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی گفت: تقاطع غیرهمسطح میدان ولی عصر(عج) نیز در فصل بهار سال آتی به بهره برداری خواهد رسید، اما بخشی از این میدان که برای تکمیل روگذر آن بسته شده است، تلاش می شود تا پایان امسال بازگشایی شود.
وی همچنین از انجام ادامه طرح هایی مانند تقاطع فردوسی با بلوار پیامبر اعظم(ص)، ادامه بلوار جمهوری از میدان امام حسین(ع) خبر داد و گفت: یکی از طرح های شاخص شهری، ادامه بلوار جمهوری می باشد که 200 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه آن در نظر گرفته شده است.
قاری قرآن، با بیان این که بلوار جمهوری اسلامی در فاز دوم آن تا کمربندی امام علی(ع) ادامه می یابد، اظهار کرد: تکمیل این طرح در ترافیک هسته مرکزی شهر نقش موثری خواهد داشت.
وی درباره اجرای طرح هایی که با ریل راه آهن در داخل شهر قم تداخل دارند، خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر در این زمینه تفاهم خوبی با اداره کل راه آهن استان انجام شد.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم با ابراز امیدواری که در سال آینده با تثبیت مسائل اقتصادی طرح ها با سرعت مناسبی انجام و آهنگ توسعه شهری حفظ شود، گفت: از لحاظ اقتصادی لازم است که هر طرحی که شروع می شود، به سرعت انجام دهیم تا دچار تورم نشویم.
7406/ 6133/

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/87005/مترو-قم-در-سال-99-به-بهره-برداری-می-رسد
بستن   چاپ