عصر قم
ایستگاه قطار محمدیه قم میراث کم توجهی مسئولان
سه شنبه 13 آذر 1397 - 8:56:26 AM
ایرنا
عصرقم- ایستگاه قطار محمدیه در سال 1378 با هدف کاهش تردد قطارها، از داخل شهر قم به محور جنت آباد که جاده ای روستایی در بخش مرکزی استان می باشد، منتقل شد؛ این ایستگاه حدود 13 کیلومتر از آزادراه قدیم قم - کاشان و 20 کیلومتر از شهر قم فاصله دارد و محور آن به اندازه ای باریک است که 2 خودرو سواری هنگام آمد و شد در این محور، نمی توانند به طور همزمان از کنار هم عبور کنند.
ایستگاه محمدیه علاوه بر قرار گرفتن در خارج از شهر و کم عرض بودن مسیر دسترسی به آن، از روشنایی لازم برخوردار نیست و برای تردد مسافران مناسب نمی باشد، به ویژه در نیمه های شب، مسافرانی که قصد دارند از داخل شهر به ایستگاه و یا از ایستگاه به داخل شهر آمد و شد داشته باشند، ممکن است با خطرهایی مواجه شوند.
از زمانی که ایستگاه راه آهن محمدیه به خارج از شهر منتقل شده، اقدامی برای ساماندهی و رفع مشکلات آن انجام نشده است و اکنون که 19 سال از آن زمان می گذرد، این مشکلات همچنان پابرجاست.
از سوی دیگر استان قم هر سال پذیرای بیش از 20 میلیون زائر داخلی و خارجی است و قطار ظرفیت مناسبی برای جابه جایی بخشی از این مسافران است؛ ولی بی توجهی مسئولان امر در رسیدگی به کمبودهای ایستگاه محمدیه، مانع اقبال عموم مردم در استفاده از این ظرفیت شده است.

** دستگاه های مسئول مسیر ایستگاه محمدیه قم را ساماندهی نمی کنند
مدیرکل راه آهن قم در این زمینه گفت: مسیر دسترسی به ایستگاه قطار محمدیه قم با مشکلات زیادی مواجه است و دستگاه های مسئول استان به این مسائل رسیدگی نمی کنند.
محسن اعتماد با اشاره به بی توجهی دستگاه های ذیربط برای حل مشکل محور جنت آباد به سمت ایستگاه محمدیه، افزود: اداره کل راه و شهرسازی باید آسفالت و شرکت برق نیز روشنایی این محور را تامین نماید.
وی با بیان این که نبود اعتبار دلیل دستگاه ها در بی توجهی به وضعیت ایستگاه محمدیه است، بیان کرد: راه آهن نیز با مشکلات عدیده ای مواجه است، ولی در مدت 2 سال بیش از 30 میلیارد ریال برای ساماندهی این ایستگاه از اعتبارات راه آهن هزینه شده است و باز هم حاضریم هزینه کنیم.
وی تصریح کرد: مسیر دسترسی به ایستگاه محمدیه، غیراستاندارد می باشد و این محور به اندازه ای باریک است که 2 خودرو به سختی می توانند از کنار هم عبور نمایند، دست اندازها و افتادگی های این محور نیز از دیگر مشکلات آن است.
به گفته اعتماد، نبود روشنایی در مسیر دسترسی، این ایستگاه را از نظر امنیتی با مشکلات زیادی مواجه نموده است.
وی با انتقاد از سرویس دهی نامناسب شرکت اتوبوسرانی به مسافران این ایستگاه، اضافه کرد: راه آهن وظیفه جابه جایی مسافران را ندارد و شرکت اتوبوسرانی نیز گاهی به بهانه کم بودن مسافر سرویس دهی نمی کند.
وی ادامه داد: برخی روزها شرکت اتوبوسرانی به طور کامل از سرویس دهی خودداری می کند و این مساله مردم را ناراضی و سرگردان نموده است.
مدیرکل راه آهن قم با تاکید بر این که باید رفت و آمد مردم تسهیل شود، خاطرنشان کرد: حتی برای استقرار تاکسی در ایستگاه محمدیه جانمایی نیز صورت گرفته است و منتظر اقدام شهرداری در این زمینه هستیم.
وی تاکید کرد: مشکلات ایستگاه محمدیه در شورای تامین استان بیان شده، این مشکلات را به مسئولان یادآور شده ایم و رفع مشکلات این ایستگاه باید در اولویت دستگاه های ذیربط قرار بگیرد.
وی با بیان این که هرگونه خروج ایستگاه راه آهن از داخل به بیرون شهر فاجعه اجتماعی به همراه دارد، بیان کرد: وقتی زیرساخت خوب داخل شهر مهیاست، چرا باید چنین ایستگاه راهبردی به خارج از شهر منتقل شود.
اعتماد تاکید کرد: ایستگاه محمدیه آیینه عبرت برای همه است تا به فکر انتقال راه آهن به خارج از شهر نباشد.
وی گفت: روزانه 26 رام قطار مسافری رفت و برگشت به شهرهای مختلف از جمله زاهدان، کرمان، یزد، کاشان، سیرجان، بندرعباس و شیراز از ایستگاه محمدیه تردد می کند و روزانه بیش از 400 مسافر در این ایستگاه پیاده می شوند.

** محور جنت آباد خارج از محدوده خدمات شهری است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق افزود: محور جنت آباد خارج از محدوده خدمات شهری است و روشنایی این محور وظیفه شرکت برق نمی باشد.
مهدی آهنین پنجه اضافه کرد: ایجاد روشنایی محور جنت آباد به دلیل قرار گرفتن در خارج از محدوده شهری، برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشد.
وی ادامه داد: اگر ایستگاه راه آهن محمدیه در داخل محدوده خدمات شهری واقع شده بود، تامین روشنایی آن برعهده شرکت برق بود.

** احداث محور جنت آباد از وظایف راه و شهرسازی است
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم  افزود: برای تعریض محور جنت آباد باید زمین های کشاورزی آزادسازی شود که این امر نیاز به اعتبار دارد.
اکبر سلیمیان اضافه کرد: محور جنت آباد برای تعریض نیاز به احداث دارد که احداث جاده از وظایف اداره کل راه و شهرسازی است.
وی ادامه داد: در عین حال تا زمانی که آزادسازی انجام نشود و اعتبار لازم تخصیص نیابد، امکان ساماندهی وجود ندارد.
وی با بیان این که مسیر دسترسی به ایستگاه راه آهن محمدیه اختصاص به اداره کل راه آهن دارد، گفت: از سوی دیگر باید در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح شود که آیا فاصله ایستگاه راه آهن با جاده اختصاصی استاندارد و ایمنی را دارد یا نه؟

** ساماندهی محور قم - جنت آباد در انتظار تخصیص بودجه است
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی قم نیز گفت: تعریض، روکش آسفالت و روشنایی محور قم - جنت آباد که مسیر دسترسی به ایستگاه راه آهن محمدیه می باشد، در انتظار ابلاغ و تخصیص بودجه است.
عباس فراهانی افزود: جاده جنت آباد محوری روستایی است و اهالی سه روستا از جمله روستاهای حسین آباد میش مست و جنت آباد از این مسیر استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: تعریض و روکش آسفالت این محور از وظایف 2 اداره کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشد که قول های مساعدی برای تامین اعتبار در راستای بهبود مسیر، آسفالت و روشنایی این محور داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: این محور تا روستای حسین آباد میش مست به طول 13 کیلومتر می باشد، که در سال های گذشته با هدف بهره مندی راه آهن و کاهش حوادث جاده ای تعریض و روشنایی آن نیز انجام شده است.
فراهانی با بیان این که 2 کیلومتر از این مسیر، محور اختصاصی ایستگاه راه آهن محمدیه است، اضافه کرد: این مسیر برای بهره برداری و دسترسی مسافرانی است که از حمل و نقل ریلی استفاده می کنند و امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز محدوده مورد نظر، از وضعیت خوبی برخوردار شود.
وی با اشاره به این که مسیر 2 کیلومتری به سمت ایستگاه راه آهن محمدیه نیاز به تعریض دارد، گفت: اگر طول این مسیر تملک شود، علاوه بر تعریض، امکان روشنایی آن فراهم می شود که در حال پیگیری تامین اعتبار آن هستیم.
معاون اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: در صورتی که تامین اعتبار لازم انجام شود، با توجه به شرح وظایف هر یک از اداره های راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای، این طرح اجرایی خواهد شد.

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/73124/ایستگاه-قطار-محمدیه-قم-میراث-کم-توجهی-مسئولان
بستن   چاپ