لزوم بهره گیری از ظرفیت خطوط ریلی برای حمل بار درقم
سه شنبه 29 آبان 1397 - 18:23:00
|
|
عصر قم - قم- بیست و یکمین جلسه کارگروه تنظیم بازار عصر سه شنبه با حضور مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم و اعضای این کارگروه در سالن امام رضا(ع) فرمانداری برگزار و اعضای کارگروه بر استفاده از ظرفیت خطوط ریلی برای حمل بار تاکید کردند. به گزارش ایرنا، فرماندار قم در این جلسه با اشاره به کاربردی بودن خطوط ریلی، گفت: خطوط ریلی به عنوان پدافند غیرعامل عمل می کند و در شرایط عادی هم بسیار مقرون به صرفه است. رضا سیار خاطرنشان کرد: باید نهاده های دامی از طریق قطار باری جابه جا شود و مشکلاتی که در تخلیه بار وجود دارد نیز مرتفع شود. وی در ادامه با اشاره به درخواست اتحادیه شن و ماسه برای تفویض اختیار تعیین قیمت شن و ماسه به خودشان، گفت: موافقت با این درخواست منطقی نیست و تعیین قیمت شن و ماسه باید در جلسه های کارشناسی و تخصصی بررسی شود. وی افزود: قیمت شن و ماسه باید به میزانی باشد که حق همه طرفین از جمله کامیونداران و صاحبان کارخانه حفظ شود. سیار اضافه کرد: باید از افزایش قیمت خودسرانه و همچنین کم فروشی شن و ماسه جلوگیری کرد. وی گفت: قیمت هر تن شن و ماسه 120 هزار ریال بود و در حال حاضر 180 هزار ریال است که این قیمت را یک شبه به ما تحمیل کردند. ** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت: برای حل مشکل حمل نهاده های دامی، حمل بخشی از این نهاده ها از طریق ریل صورت گیرد. محمدرضا طلایی افزود: در صورت تامین زیرساخت ها و رفع مشکلات موجود، انتقال 500 تن کود شیمیایی و 2 هزار تن ذرت از بندر امام خمینی(ره) به استان قم، از طریق ریل راه آهن صورت خواهد گرفت. وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی، گفت: قیمت این محصول تا 20 روز دیگر کاهش می یابد و متعادل می شود. ** مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین جلسه گفت: در سال های گذشته سیلوی استان به ریل راه آهن متصل بود، ولی به دلیل توسعه کمربندی ها، این ارتباط قطع شده است. مجید آوری فرد افزود: با توجه به پیگیری های صورت گرفته برای اتصال مجدد سیلوی استان به ریل و تخصیص 280 میلیارد ریال اعتبار، در حال حاضر این طرح 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره برداری می رسد. راه آهن قم در حال حاضر 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است. اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی های مهم راه آهن قم می باشد. قرار داشتن ایستگاه راه آهن قم در مرکز شهر در فاصله نزدیک به حرم حضرت معصومه(س) و عبور خط راه آهن از داخل شهر و امکان پیاده سازی TOD و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در راستای توسعه خدمات شهری از دیگر ویژگی های راه آهن قم است. ** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: لاستیک های ماشین های سبک به وسیله عمده فروشی ها بین خرده فروشان با قیمت های مصوب توزیع شده است. محمود سیجانی افزود: عمده فروشی ها 70 درصد از سهمیه خود را به خرده فروشی ها می دهند و در زمینه تامین و توزیع لاستیک مشکلی در استان نداریم. وی ادامه داد: سهمیه خوبی برای استان قم در زمینه لاستیک سبک در نظر گرفته اند و پیگیری شده لاستیک سنگین نیز اختصاص یابد که فکر می کنم با این اختصاص مشکلات موجود مرتفع شود. وی گفت: مقداری کمبود لاستیک برای خوردوهای درون شهری وجود داشت که در حال جبران است. سیجانی در عین حال افزود: استان قم از نظر تامین و توزیع لاستیک خودروهای سبک و سنگین نسبت به سایر استان ها از وضعیت مناسب تری برخوردار است و خودروهای باری و مسافری سهم خود را در مرحله اول دریافت کرده اند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هر تن شن و ماسه حدود 180 هزار ریال به فروش می رسد، گفت: اتحادیه شن و ماسه افزایش قیمت نمی خواهد، ولی درخواست دارد مدیریت قیمت و هزینه ها با خودشان باشد. به گفته وی، بازار شکر تنظیم است و مشکل خاصی وجود ندارد و در هفته های اخیر لبنیات 10 درصد، گوجه فرنگی 20 درصد و خیار 17 درصد افزایش قیمت داشته است. ** مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی قم نیز در این جلسه گفت: سه تشکل در زمینه روغن، برنج و شکر در قالب انجمن های واردکننده زیر نظارت اداره کل بازرگانی دولتی ایران کار می کنند. بهزاد رادمنش افزود: 160 تن شکر و 160 تن برنج به استان قم تخصیص یافته است که از این میزان 94 تن شکر و 39 تن برنج هنوز جذب استان نشده است و مابقی جذب شده است. وی ادامه داد: برای گرفتن این تخصیص به استان چانه زنی زیادی کردیم، ولی فرآیند جذب پایین است و سرعت در تخصیص و صدور حواله کافی نیست. /2085/ 6133/
http://www.Qom-Online.ir/fa/News/71346/لزوم-بهره-گیری-از-ظرفیت-خطوط-ریلی-برای-حمل-بار-درقم
|