عصر قم
حجت الاسلام و اعظی:
آشنایی سطحی دانشجویان با علوم انسانی مانع نظریه‌پردازی است
چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 12:38:05 AM
ایرنا
عصر قم - قم - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: به دلیل بی توجهی‌ نسبت به علوم انسانی دانشجویان فقط با لایه‌های سطحی این علوم آشنا می‌شوند و توانایی تحلیل و نقد را از آنها می‌گیرد.
 حجت الاسلام احمد واعظی در اختتامیه چهارمین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن همایش غدیر برگزار شد، اظهار داشت: طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی، از تابستان 1394 با هدف آموزش‌های تخصصی علوم انسانی آغاز به‌کار کرد و مخاطبان این طرح دانشجویان نخبه رشته‌های مختلف علوم انسانی در مقطع کارشناسی هستند که پس از نام‌نویسی، مصاحبه و پذیرش می‌شوند و در صورت احراز انگیزه و توان علمی لازم، به طرح گفتمان می‌پیوندند.
وی با بیان این که هرساله تعداد شرکت کنندگان در این طرح افزایش می‌یابد، گفت: این طرح آغاز یک راه و شروعی برای ورود تخصصی به حوزه علوم انسانی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه فاز اول طرح آموزش محور بوده و برای 5 سال برنامه ریزی شده است، ابراز کرد: کسانی که در سال اول شرکت می‌کنند نیز می‌توانند به عنوان مددکاران علوم انسانی باشند.
وی هدف اصلی این طرح را ایجاد ظرفیت علمی در دانشجویان نخبه علوم انسانی برای ورود فعال به عرصه گفتمان سازی، آموزش، پژوهش و نظریه پردازی در عرصه تحول در علوم انسانی دانست.
حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه چرخه علوم دانش در حوزه علوم انسانی توسط نخبگان به حرکت درخواهد آمد، گفت: این تولید دانش فعالیت زود بازده‌ای نیست و حرکت در مزرهای دانش فعالیتی طولانی است لذا باید راه را پیدا کرد و انگیزه حضور جدی در این مسیر را ایجاد نمود.
وی تصریح کرد: بنیادهای علوم انسانی مدرن، تاریخ شکل‌گیری و تحولات علوم انسانی، نسبت علوم انسانی با سایر لایه‌های فرهنگی و مطالعات انتقادی علوم انسانی از جمله مباحثی هستند که در ساختار رسمی آموزش علوم انسانی کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرند و در نتیجه دانشجویان تنها با لایه‌های سطحی‌تر این علوم آشنا می‌شوند و توانایی تحلیل، نقد، نظریه‌پردازی و همچنین نسبت سنجی این علوم با بسترهای معرفتی اسلامی و بومی خود را پیدا نمی‌کنند.

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/53892/آشنایی-سطحی-دانشجویان-با-علوم-انسانی-مانع-نظریه‌پردازی-است
بستن   چاپ