عصر قم
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها:
تمدن نوین از گذرگاه علوم انسانی اسلامی عبور می کند
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 17:20:05
عصر قم - قم - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور با تاکید بر اهمیت علوم انسانی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: راه رسیدن انقلاب اسلامی به تمدن نوین اسلامی از گذرگاه علوم انسانی عبور می کند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان روز سه شنبه در «آیین پایانی چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی» در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم اظهار داشت: اگر در انقلاب اسلامی تنگه اُحدی وجود داشته باشد آن تنگه اُحد، علوم انسانی است.
وی افزود: اگر بتوانیم با بازنگری و نظریه پردازی و همچنین نگاه های عمیق وحیانی نسبت به علوم انسانی آن را خوب نگه داریم به طور حتم انقلاب اسلامی می تواند به یک تمدن بزرگ تبدیل شود و احیای تمدن اسلامی در عصر جدید شکل بگیرد.
وی با بیان این که در رابطه با تحول در علوم انسانی صحبت های شده است، ادامه داد: ایجاد دوره گفتمان علوم انسانی که توسط دفتر تبلیغات اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم (ع) طرح ریزی شده یک گام عملی است که ارزش زیادی دارد.
محمدیان افزود: قدر و منزلت معنوی و ارزشی این کار با تمام وجود قابل تقدیر است و بستر مقدمات وقوع تحول های بنیادین در علوم انسانی به شمار می آید.
وی با یادآوری این که موضوع تحول در علوم انسانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سطوح مختلف مطرح بوده است، تصریح کرد: برغم شکل گیری شورای تحول در علوم انسانی به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان در شهریورماه سال 88 ولی قبل از آن نیز این موضوع در چندین مجموعه پیگیری شد‌.
وی اضافه کرد: در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها مدت ها کمیته تحول در علوم انسانی فعالیت داشت و چند مجموعه حوزوی و دانشگاهی نیز تحت این عنوان تولیدهای ارزشمندی را ارائه نمودند.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه ها اذعان داشت: هنوز به دلیل عظمت کار و لایه های عمیق آن تا رسیدن به نقطه مطلوب اسلامی شدن علوم انسانی فاصله زیادی داریم اما گام های عملیاتی که آغاز شده به تحقق این مساله کمک می کند.
وی با اشاره به شکل گیری کارگروه های متعدد در زیر مجموعه شورای تحول در علوم انسانی، قرار گرفتن نظرهای مطرح شده در این کارگروه ها در اختیار دانشجویان شرکت کننده در دوره مذکور را ضروری خواند و افزود: جوشش فکری که در دوره دانشجویی شاهد بودیم، از جهت ارزش گذاری کمتر از جوشش فکری در سطوح بالاتر و اساتید نیست.
محمدیان گفت: جرقه هایی که در ذهن دانشجویان شکل می گیرد، دست کم استفاده آن این است که در ادامه مطالعه ها، تحقیق ها و پژوهش های استادان مفید واقع خواهد شد‌ و بر اساس آن در سطوح تحصیل های تکمیلی نیز کارهای مفیدی ارایه می شود‌.
وی همچنین با ارایه پیشنهادی دیگر افزود: در کشور حدود 40 مرکز دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی فعال هستند و برخی از آنها مانند دانشگاه های علامه طباطبایی (ره)، شهید بهشتی، تهران، فروسی مشهد و دانشگاه شیراز و تبریز، وجه علوم انسانی قوی دارند و ما می توانیم با استفاده از ظرفیت های موجود ادامه مباحث مطرح شده در این دوره را در طول سال تحصیلی نیز داشته باشیم‌.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به این که یکی از نقدهای وارده به شورای تحول در علوم انسانی، کندی کار است، از این رو سرعت عمل بیشتری از آن انتظار می رود، اظهار کرد: در حالی که در بسیاری از رشته ها نیم قرن است که هیچ بازنگری در آنها صورت نگرفته، انجام بازنگری در علوم انسانی توسط شورای تحول با توجه به قداستی که علوم انسانی وارداتی پیدا کرده، رکورد بزرگی در امر بازنگری در رشته ها و گرایش های گوناگون محسوب می شود.
وی همچنین اعتقاد و باور عمیق دینی و این که هیچ حرف و سخنی برتر از سخن خدا نیست را لازمه حرکت در مسیر علوم انسانی اسلامی دانست و افزود: کسانی که می گویند نباید در برابر علوم انسانی غربی که طی 500 سال شکل گرفته علوم جدیدی را بوجود آورد امواج سهمگین علوم انسانی غربی را تحمل نخواهند کرد‌.
** رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این دوره افزود: چهار سال پیش که طرح گفتمان در میز علوم انسانی دفتر تبلیغات طراحی شد، تصور نمی کردیم که خیرها و برکت های آن تا این اندازه باشد و هر سال که به جلو می رود اقبال بیشتری از آن صورت گیرد و افراد نخبه تری در حوزه علوم انسانی به این طرح بپیوندند.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی ادامه داد: طرح یاد شده آغاز یک راه است و این دوره 11 روزه به گونه ای طراحی شده که در طول پنج سال به شکل شاخه تخصصی مباحثی ارایه شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این دوره به گونه ای است که دانشجویانی که در سال های اولیه به این طرح می پیوندد، بتوانند مددکار گفتمان سازی در خصوص علوم انسانی اسلامی باشند، ولی امیدواریم که چرخه تولید دانش در این حوزه توسط نخبگان به حرکت در آید‌.
واعظی با بیان این که تولید علم و نظریه پردازی یک فرایند زود بازده نیست، بلکه یک فرایند طولانی و حرکت در مرزهای دانش است، گفت: وقتی کسی در زمینه ای می تواند نظریه پردازی و حل مساله کند که در مرزهای دانش حرکت کرده باشد، از این رو راه طولانی در پیش است ولی مهم پیدا کردن این راه و داشتن انگیزه حضور جدی در این مسیر است.
چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 170 دانشجوی نخبه رشته علوم انسانی کشور و 100 استاد از 12 مرداد ماه در دهکده فرهنگی تفریحی وسف قم برگزار شد.
مخاطبان این طرح که از تابستان 1394 به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه باقرالعلوم(ع) آغاز شده، دانشجویان نخبه رشته ‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی هستند که پس از فراخوانی، ثبت‏نام، مصاحبه و پذیرش، به اردوی آموزشی 14روزه تابستان دعوت می‌شوند و در صورت احراز قوت علمی در این اردو، به طرح آموزشی پنج ‏ساله گفتمان می ‏پیوندند. 
طرح آموزشی گفتمان برای پنج سال و بر اساس 60 واحد آموزشی برنامه‏ ریزی شده و علاوه بر تابستان هر سال، شامل جلسه هایی در طی سال تحصیلی است که این جلسه ها به گونه‏ ای برنامه‏ ریزی شده که تداخلی با برنامه رسمی دانشگاه ‏ها نداشته باشد.
پس از پایان پنج‏ ساله اول طرح که آموزش‏ محور است، دانشجویان وارد پنج‏ ساله پژوهش‏ محور طرح گفتمان می‏ شوند.
در حال حاضر پنج رشته حقوق، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و اقتصاد در این دوره فعال است و از سال آینده برخی رشته های دیگر از جمله مدیریت نیز به آن اضافه خواهد شد.
7403 / 1175

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/53860/تمدن-نوین-از-گذرگاه-علوم-انسانی-اسلامی-عبور-می-کند
بستن   چاپ