عصر قم
نباید اجازه دهیم در برنامه‌ریزی، تخصص و فن جایگزین حکمت شود
چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 13:30:34
عصر قم -
یک متخصص برنامه ریزی شهری گفت: فاصله بین تولید علم و فعالان مهندسی شهری در قم بسیار زیاد است، در این شهر خوراک مناسبی در دسترس مهندسان و طراح شهری وجود ندارد، متاسفانه نظرات علما در زمینه طراحی شهری به ما نمی رسد و به همین جهت مدل های غربی برای ما الگو می شود، از زمانی که تخصص جایگزین حکمت شد از منبع حقیقت دور شدیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، مهندس ناصر مشهدی زاده از اساتید و متخصصین برنامه‌ریزی شهری عصر دوشنبه(15مرداد) در اولین پنل نشست تخصصی «مساله زیارت زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های عش آل محمد(ع) که به همت جهاددانشگاهی استان قم در موسسه طلوع مهر برگزار شد، عنوان کرد: برنامه ریزی فرایند تفکری است که هدف آن بهبود رفاه جامعه و دارای شش ویژگی است؛ قانون مندی، نظام مندی، هدفمندی، توانمندی، نهادمندی و ارزشمندی این شش ویژگی هستند.
وی افزود: ارزشمندی نیز سه ویژگی دارد، یعنی اصول ارزشی را برای تبیین یک جامعه اسلامی و دینی داشته باشیم، در قم به اصول ارزشی احترام بسیاری می گذارند و همچنین ارزش گذار هم هستیم ولی مشکل در ارزش گذاری‌ها است.
وی اظهارکرد: به عنوان مثال حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(ع) یک میراث عظیم فرهنگی چند بعدی است، باید در این شهر تمرین بهشتی بودن کنیم، در این رابطه باید سند چشم انداز قم را ترسیم کنیم تا آینده را به خوبی تعریف کنیم، در همین راستا باید سند برنامه ریزی نیز داشته باشیم.
مشهدی زاده اظهارکرد: یکی از مسایلی که باید به آن توجه کنیم آن است که باید برای آینده نیز میراث تولید کنیم که البته میراث علمی بسیار عظیمی در حال تولید است ولی متاسفانه تبلور خاصی در معماری و شهرسازی و... این شهر دیده نمی‌شود.
کارشناس برنامه‌ریزی و فضاسازی شهری اظهارکرد: هویت شناسی از مهمترین عناصر برنامه ریزی شهری است، ملاصدرا بیان می کند که هویت یک شخصیت و حافظه می طلبد که به اراده جمعی منجر می شود که متاسفانه این هویت متعالی شهر به اراده منجر نشده است.
وی گفت: بر اساس این هویت باید مزیت تعریف کرد، مزیت های قم، مزیت های عادی نیست بلکه مزیت های ویژه است؛ مزیت نسبی آن است که تعداد اندکی از یک جامعه دارای یک سری مزیت هستند ولی مزیت نسبی به معنی منحصر به فرد بودن است، مزیت قم نیز یک مزیت ویژه است، مزیت قم، مزیت بین المللی است، از 5 میلیون جمعیت گردشگری که به ایران می آیند تنها 300 هزار نفر اروپایی بودند و بیش از 1 میلیون نفر آنها به قصد قم به ایران آمده اند، در این عرصه باید بپذیریم که قم مقصد مجهزی نیست، امروزه بسیاری از گردشگران از کمبودهای سرانه گردشگری و حمل ونقل رنج می برند.
وی اظهارکرد: پس از شناخت این عناصر نوبت برنامه‌ریزی است که باید بر اساس مزیت‌های نسبی و ویژه، ظرفیت های نهاد را نیز در نظر بگیریم و نقشی برای همه آنها تعریف کنیم و در ادامه هر کدام از آنها را نیز پایش کنیم.
این کارشناس و پژوهشگر برنامه ریزی شهری اظهارکرد: شهردار یکی از شهرهای هلند بیان می کرد که نظریه احترام هراسموس حکیم هلندی را مبنای مدیریت این شهر با حضور مردمی از 120 ملیت قرار دادند؛ وی بیان می کرد که حتی احترامات خاصی به مسلمانان قائل می شویم، وقتی کتاب هراسموس را از وی تقاضا کردم وی برخورد سختی کرد و گفت که هر کدام از شهرهای شما ده ها عالم دارید و چه نیازی به هراسموس دارید.
وی گفت: فاصله بین تولید علم و فعالان صنفی مهندسی شهری در قم بسیار زیاد است؛ در این شهر خوراک مناسبی در دسترس مهندسان و طراح شهری وجود ندارد، متاسفانه نظرات مراجع و ملاصدرا در زمینه طراحی شهری به ما نمی رسد و به همین جهت مدل های غربی برای ما الگو می شود، از زمانی که تخصص جایگزین حکمت شد از منبع حقیقت دور شدیم، ما از حکمت دور شدیم و باید به ما حکمت و دانش تولید شده ارایه دهید.
وی اظهارکرد: نکته بعدی آن است که افزایش ضریب ماندگاری در شهر باید با عناصری چون اقتصاد و تکنولوژی و.. دیده شود، یک بخش از این حرکت در عرصه ملی تعریف می شود، یعنی می خواهیم قم را به شهر ملی مبدل کنیم ولی این عرصه در شاخص های ملی حل نمی شود، شهر اسلامی باید در بستر یک ساختار اقتصادی و اجتماعی اسلامی شکل بگیرد.
مشهدی زاده یادآورشد: ضریب ماندگاری باید در قم افزایش یابد، یعنی از 22 میلیون جمعیتی که در شاهراه طلایی است تنها 2 میلیون در قم می مانند و تنها 4 ساعت در قم می مانند؛ گروه های سنی و جنسی و اقتصادی و اجتماعی وارد این شهر می شوند که باید برای همه آنها خوراک داشته باشیم؛ باید حتی در شهر بازی هایمان نیز تاریخ و فرهنگ خود را بازسازی کنیم.
وی گفت: تعریف نقش و وِظیفه نیز در این عرصه حائز اهمیت است که باید پس از اعطای نقش ها، آنها را بررسی وضعیت کنیم، فرایند تحول و تفکر باید ادامه یابد، ابن سینا عاقل و معقول و تعقل را به عنوان مثلث حرکتی مطرح می کند که هر کدام از آنها نقشی خاص دارند؛ این بحث در اندیشه های ابن سینا و فارابی یعنی در برنامه ریزی شهری مطرح شده است؛ وقتی این بحث یعنی تقسیم بندی شهری انجام شود می تواند به مطالبات تعریف شده و ساخت نهاد برسد.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/52354/نباید-اجازه-دهیم-در-برنامه‌ریزی،-تخصص-و-فن-جایگزین-حکمت-شود
بستن   چاپ