عصر قم
مهمترین کلیدواژه در صنعت میزبانی، کرامت زائر است
چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 13:30:29
عصر قم -
مدیرعامل بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) عنوان کرد: مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی و مهمترین کلیدواژه در صنعت میزبانی، کرامت است؛ این کرامت چه مقدار در برنامه ریزی های ما مورد توجه واقع می شود؛ باید در برنامه ریزی های خود بنگیریم که چه کرامتی برای زائر قائل هستیم؟.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر محمود لولاچیان عصر دوشنبه(15مرداد) در اولین پنل نشست تخصصی «مساله زیارت زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های عش آل محمد(ع) که به همت جهاددانشگاهی استان قم در موسسه طلوع مهر برگزار شد، عنوان کرد: بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) به نیت مرحوم سید رضا برقعی ایجاد شد؛ وی در سال 57 به حرم کریمه اهل بیت(ع) مشرف می شود و مشاهده می کند که زوار با حالت نامناسبی در صحن نشسته اند و سپس نامه‌ای در خصوص بسیج خیرین برای خدمت به زوار به امام می نویسد و امام نیز این حرکت را تایید و تاکید می کند.
وی افزود: این نامه منشا تشکیل بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) شد، این حرکت، حرکتی اقتصادی در جهت رفاه زوار حرم حضرت بود، برخی از ساختمان که به حرم ملحق شود توسط مرحوم برقعی تملک شد که ایشان قصد داشت در آن مکان زائر سرا ایجاد کند که به دلیل قوانین موفق نشد ولی امروزه این بنیاد چهار هتل را در شهرهای زیاتی قم و مشهد و شیراز و.. نیز زائرسرا برای اقشار کم درآمد خواهد ساخت.
وی با اشاره به اقامت زائران حرم اهل بیت(ع) در زائر سرای صادقیه گفت: پس از افتتاح این هتل ها به دنبال روایتی می گشتیم که در سردرب هتل نصب کنیم؛ روایت استراحت گاه مومنین در خصوص شهر قم بسیار زیبا است که نشان دهنده این است که این شهر آرامشگاه و آسایشگاه است؛ اقامت در قم آرامش بخش است که این تجربه را باید انتقال دهیم.
مدیرعامل بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) بیان کرد: 85 درصد زوار این مجموعه، خارجی به خصوص عرب هستند که با قصد زیارت نیز به ایران و قم وارد می شوند، این زوار، برنامه های مرتبی برای زیارت دارند، این حلقات مرتبط باید به خوبی سامان گیرد، همه ارگان های مختلف و کسانی که در قم فعال هستند باید در این عرصه وارد شوند، زمانی بود که از طلاب به عنوان راهنمای مذهبی با ما همکاری کردند و این کار تجربه بسیار خوبی بود.
وی گفت: مقام معظم رهبری همیشه در مباحث اقتصادی به پیوست های فرهنگی اشاره می کنند، این خدمت، سبقه اقتصادی دارد که کاملا با رویکرد فرهنگی دنبال می شود، در همین زمینه کار پژوهشی با عنوان اخلاق هتلداری با دارالحدیث انجام شد که امروز این کتاب و اثر به عنوان رفرنس در دانشگاه ها تدریس می شود.
وی افزود: امروزه شیعیانی از تانزانیا به قم می آیند و بر این عقیده هستند که عقد جوانان خود را در قم اجرا کنند، اعتقاد داریم که اگر ارگان های دولتی موانع را حل کنند آینده بسیار خوبی خواهیم داشت که قوانین و موانع بروکراتیک از مهمترین این موانع هستند که اجازه سرمایه گذاری نمی دهند، مزیت‌هایی در زمینه هتلداری در شهر قم وجود دارد ولی اگر ارزش ملک را خارج کنیم هیچ سرمایه گذاری حاضر به هتلداری نیست زیرا این موانع بروکراتیک واقعا کار را سخت می کند.
وی گفت: مراجع عظام تقلید جایگاه بسیار استثنایی در جهت حضور شیعیان در قم هستند و لبنانی ها علاقه خاصی به ملاقات با مراجع عظام دارند ولی این زمینه در شهر قم به سختی ایجاد می شود، علما نقش مهمی در هندسه ذهنی شیعیان دارند، مزیت‌های شهر تنها پارک آبی و احداث شاپینگ های مختلف نیست زیرا به حدی اولویت فرهنگی دراین شهر داریم که سایر موارد را در اولویت های بعدی قرار می دهد.
لولاچیان اظهارکرد: رفع موانع گردشگری با توجه به نمونه های موفق نیز قابل مقایسه است، باید به مساله ای مثل اربعین به عنوان یک الگوی بزرگ نگاه کنیم؛ اگر موانع را برداریم، مردم ما خودشان مشکلات را حل می کنند؛ در صنعت هتلداری عراقی ها در سالهای آینده از ما جلو خواهد زد زیرا آنها زمین های رایگانی در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد و حتی اهل سنت در کربلا هتل های بزرگ می سازند.
وی گفت: مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی و مهمترین کلیدواژه در صنعت میزبانی، کرامت است؛ این کرامت چه مقدار در برنامه ریزی های ما مورد توجه واقع می شود؛ باید در برنامه ریزی های خود بنگیریم که چه کرامتی برای زائر قائل هستیم؟ اگر این موانع برداشته شود خود مردم به طرز مناسبی این حرکت را جلوخواهند برد.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/52351/مهمترین-کلیدواژه-در-صنعت-میزبانی،-کرامت-زائر-است
بستن   چاپ