عصر قم
آیت الله اعرافی:
تدوین 20سندجامع راهبردی توسط حوزه‌های علمیه
چهارشنبه 27 تير 1397 - 21:21:08
عصر قم - مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه با مدیریت در برنامه ریزی و مجموعه طرح‌های متون توانسته با توجه به عقبه کهن خود 20 سند جامع راهبردی تدوین کند.
به گزارش ایسنا منطقه قم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، آیت الله اعرافی در نشست فصلی ستاد همکاریها در ساختمان مرکزی وزارت و آموزش وپرورش اظهارکرد: امروز حوزه علمیه علاوه بر مطالبه گری و تعامل‌های متقابل، پاسخگو نیز است؛ نقش تربیتی آموزش و پرورش و جایگاه ارزشمند آن در نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست، لذا همکاری حوزه و آموزش و پرورش از اهمیت بسزایی برخودار است.
وی بیان کرد: طی ماه‌های اخیر اقدامات ارزشمند برنامه ریزی و ساختاری در حوزه‌های علمیه رخ داده است که خروجی‌های ارزشمندی را به بار خواهد نشاند.
مدیرحوزه‌های علمیه تصریح کرد: کار ویژه‌های روحانیت، نظامات جامع آموزشی، ‌طرح آمایش که افق 1414 را هدف گرفته، ایجاد رشته‌های حوزوی، تربیت طلبه های سرباز معلم، مساجد مدرسه محور از جمله طرح‌ها راهبردی حوزه در عرصه تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به تدوین برنامه 5 ساله مشترک میان حوزه و آموزش و پروش افزود: در این طرح با ایجاد کارگروه‌ها و جلسات متعدد کارشناسی با در نظر گرفتن اسناد بالا دستی در حوزه علمیه، آموزش و پرورش و سند تحول می‌بایست یک برشی با لحاظ سیاست‌ها و توانایی های طرفین شکل بگیرد و تدوین و تصویب شود .
رئیس عالی ستادهمکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت: امروز هم حوزه و هم آموزش و پرورش به توانایی‌های یکدیگر نیازمند هستند و ما آمادگی کامل داریم بر اساس تفاهمات و همکاریها، تعاملات مکرری داشته باشیم.
وی در خصوص مدارس معارف اسلامی اظها کرد: برای این سبک از مدارس می‌بایست کارگروهی مرکب از حوزه‌های علمیه برادران و خواهران و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان تام الاختیار تشکیل شوند تا جدی تر وارد این عرصه شویم.
در ادامه این نشست، وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرا و تصویب برنامه‌های ستاد را منوط به جلسات فصلی و کلان نکنیم، با تشکیل کارگروه های تعاملی می‌توان مصوبات و دستورجلسات را زودتر به نتیجه رساند.
سید محمد بطحائی اظهار کرد: امروز فرصت مغتنمی است تا بتوانیم با همه توان خود از ظرفیت حداکثری حوزه‌های علمیه برای تربیت نسلی اسلامی و انقلابی بهره مند شویم.
وی ادامه داد: امروز کشور در شرایط دشوار و سختی به سر می‌برد اما این مسائل نمی‌تواند بهانه ای برای غفلت و کم کاری جهت تربیت نسلی ارزشمند و انقلابی شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با تدوین برنامه 5 ساله که با برش‌هایی از اسناد بالادستی است، می‌بایست بر آموزش خانواده‌ها در خصوص آسیب‌های اجتماعی به جدیت ورود کرد و خانواده‌ها را نسبت به این آسیب‌ها، تهدیدات و هجمه‌ها آگاه نمود.
سید محمد بطحائی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در راستای همین برنامه 5 ساله می‌بایست در کمک رسانی به آموزش و پرورش در خصوص آموزش ائمه جماعات مدارس، مدیران مدارس، معلمان و خانواده‌ها دوشادوش آموزش و پرورش نقش آفرینی کند.
وی در خصوص اهمیت مدارس روشنا و امین تصریح کرد: این طرح‌ها از جمله طرح های ارزشمند مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش است که باید عملیاتی بشود.
وی افزود: نیازی نیست بالای سر در هر مدرسه ای تابلو بزنیم مدرسه امین یا روشنا بلکه می‌توانیم با همین ساختاری که وجود دارد برنامه‌های مورد نظر را در آن عملیاتی و تقویت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اقتصاد کشور در شرایط سختی است و خوشبختانه تجارب خوبی برای عبور از بحران داریم، اما این شرایط باعث نمی‌شود که از طرح‌های ستاد همکاری‌ها غفلت کنیم و مجموعه وزارت آموزش‌وپرورش تلاش می‌کند که برنامه‌ریزی‌های لازم را برای عملیاتی کردن مصوبات داشته باشد.
وزیر آموزش‌وپرورش با معرفی تلویزیون تعاملی گفت: وجه عمده آسیب‌های اجتماعی در مورد دانش آموزان به عدم آگاهی خانواده برمی‌گردد و تلویزیون تعاملی مخاطب محور است و از این فرصت می‌توان برای آموزش خانواده‌ها و خصوصا در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد؛ به همکاری حوزه علمیه با آموزش‌وپرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیاز است و پیشنهاد می‌کنم اعضای ستاد همکاری‌ها، ضمن توجه به ظرفیت تلویزیون تعاملی، برنامه پنج‌ساله آموزش مربیان، مدیران و خانواده‌ها را در نظر داشته باشند .
بطحایی گفت: با توجه به شرایط تا جایی که امکان داشته باشد از حضور روحانیون آشنا به حوزه تعلیم و تربیت در مدارس استفاده می‌کنیم و برای حضور مؤثر روحانیون، برگزاری دوره‌های آموزشی و اعطای گواهی‌نامه مهارتی در نظر گرفته می‌شود.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/42234/تدوین-20سندجامع-راهبردی-توسط-حوزه‌های-علمیه
بستن   چاپ