عصر قم
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛
پرهیز از موازی‌کاری در فعالیت‌های فرهنگی
شنبه 2 تير 1397 - 11:15:59
قم آنلاین - قم - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه گستردگی و اهمیت کارهای فرهنگی، موازی کاری ایجاد نمی‌کند، گفت: در این عرصه با تقسیم کار و مدیریت می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همزمان با اول تیرماه سال 1360 و در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران با توجه به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی به منظور نظارت و ساماندهی این اقدامات، نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با عنوان «شورای عالی تبلیغات اسلامی» به هدف پرداختن به موضوع تبلیغات در کشور ایجاد شد.
این نهاد انقلابی، به جهت تبلیغات دینی مردمی، سازمان دهی و هدایت نیروهای مؤمن و تشکل‌های مردمی، احیا و اشاعه معارف و فرهنگ تاریخ اسلام، مقابله با تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و رفع نیازهای فرهنگی طبقات جامعه به ویژه جوانان، از متن انقلاب متولد شد و در گذرگاه‌های حساس و خطیر که دشمنان اسلام در حذف انقلاب و فرهنگ اسلام ناب محمدی می‌کوشیدند، وارد میدان شد و رشد کرد.
این نهاد ارزشمند در سیر تکاملی خود، در چهاردهم فروردین‌ماه 1368، به فرمان حضرت امام خمینی(ره) به سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی تغییر نام داد.
حجت الاسلام عباس اسکندری، مدیرکل تبلیغات اسلامی قم به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایجاد سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس فرایند و نیاز واقعی شکل گرفت،‌ گفت: بعد از پیروزی انقلاب «شورای عالی تبلیغ» که متشکل از علما و فضلای حوزه بودند و مصوبات خود را در قالب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه انجام می‌دادند و در تیرماه سال 60 با دستور هوشمندانه امام خمینی(ره) سازمانی راه‌اندازی شد تا ارزش‌های انقلابی و دینی را مشخصاً و به طور مدون و مستمر پیگیری و تبلیغ کند.
وی افزود: بنابراین سازمان تبلیغات اسلامی هیچ‌گاه هم عرض شورا و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه نبود و نشد و برآیندی از آنها شد. ضمن اینکه بعد از این اتفاق شورا خود به خود کنار رفت.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به اینکه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مجموعه‌ای وابسته به حوزه هست و باید مشخصاً منویات حوزه علمیه را پیگیری کرده و انجام دهد، گفت: اما سازمان تبلیغات اسلامی یک مجموعه فراگیر، گسترده و ملی است و با رویکرد تبلیغی و با وجهه اجرایی مأموریت‌های دینی و انقلابی را برعهده گرفته است.
وی افزود: ضمن اینکه از ابتدا قرار شد که دفتر تبلیغات اسلامی پشتوانه فکری، محتوایی و آموزشی سازمان باشد. هرچند بعدها در مسیر فعالیت این دو مجموعه در انجام مأموریت‌ها از هم جدا شدند؛ اما واقعیت این است که این دو نه در تعارض یکدیگر و در نه در رقابت با یکدیگر فعالیت می‌کنند و هنوز هم همدیگر را تغذیه و تکمیل می‌کنند.
تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های فراوان علمی و فرهنگی حوزه
حجت الاسلام اسکندری اظهار داشت: البته شخصاً اعتقاد دارم که بخش‌هایی از سازمان باید در قم متمرکز می‌شد. از جمله معاونت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و هر زیر مجموعه‌ای که جنبه فکری و محتوایی اهداف کلان سازمان را برعهده دارد باید از ظرفیت‌های فراوان علمی و فرهنگی حوزه استفاده کند.
وی به طرح روحانیون مستقر در مناطق روستایی و محروم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیرهایی که شد از طرح‌های موفق سازمان به حساب می‌آید. الآن بیش از 3 هزار روحانی در روستاهای بالای 200 خانوار در خانه عالم استقرار دائم دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم ادامه داد: سهم قم در این طرح 50 روحانی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود مناطق بسیار محروم در اطراف شهر، 10 روحانی مستقر در این مناطق البته بدون خانه عالم مستقر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط و مشکلات فعالیت‌های فرهنگی گفت: همکاری و هم افزایی میان دستگاه‌های اجرایی فرهنگی یک ضرورت مهم است اما باید ضوابطی در این زمینه وجود داشته باشد.
حجت الاسلام اسکندری با بیان این مطلب که در ابتدا مخالف فعالیت امور قرآنی وزارت ارشاد بوده است، اظهار کرد: واقعاً فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به مجموعه خاصی اختصاص ندارد اما مسئله این است که ورود به موضوعات باید آگاهانه و تکمیل کننده باشد.
وی با اشاره به اینکه تشکیل و فعالیت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ابتدا مؤسسات قرآنی را سردرگم کرده بود، گفت: خوشبختانه بعد از مدتی با تعامل و هم افزایی و تقسیم کاری که میان سازمان تبلیغات و ارشاد ایجاد شد، این مؤسسات ساماندهی شدند.
ساماندهی مهدهای قرآنی
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه فعالیت در همه زمینه‌های قرآنی در تخصص و برنامه اصلی سازمان تبلیغات اسلامی است، گفت: سازمان اوقاف در این زمینه فعالیتی انجام می‌دهد که با برنامه و اهداف سازمان منافاتی ندارد چون رویکرد آن‌ها برگزاری مسابقات بین‌المللی و به صورت مناسبتی و مقطعی است.
وی در ادامه در خصوص علت ورود سازمان تبلیغات اسلامی به راه‌اندازی و صدور مجوز برای مهدهای قرآنی، گفت: رسالت و زمینه اصلی سازمان فعالیت‌های تخصصی و چند جانبه قرآنی است و ورود به ترویج و آموزش مؤلفه‌های قرآنی در میان کودکان و نوجوانان امری مهم و انکارناپذیر است.
فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به مجموعه خاصی اختصاص ندارد اما ورود به موضوعات باید آگاهانه و تکمیل کننده باشد
حجت الاسلام اسکندری با تأکید بر اینکه استان قم برای هرگونه فعالیت و موضوعی که در تخصصش نباشد از متولی آن مجوز گرفته و خواهد گرفت، گفت: خوشبختانه موضوع مهدهای قرآنی با تشکیل نشست‌های استانی در استانداری سرو سامان گرفته و دیگر مشکلات و تداخل کاری که در گذشته وجود داشت و مورد اعتراض سازمان‌هایی مانند بهزیستی بود بسیار کمتر و ناچیزتر شده است.
وی با تأکید بر اینکه به موازی کاری در عرصه فرهنگی اعتقاد ندارد، گفت: موازی کاری زمانی رخ می‌دهد که مجموعه‌ای به عرصه تخصصی دیگر سازمان‌ها ورود پیدا کرده و بدون مشورت پذیری و آگاهی از موضوع تصمیم‌هایی می‌گیرد که به اصل موضوع و بهره‌مندان آن ضربه وارد می‌کنند.
حجت الاسلام اسکندری با معرفی مجامع وابسته سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: موسسه تبیان، حوزه هنری، خبرگزاری مهر ، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی، دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا به عنوان مجامع وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی محسوب می‌شوند.
وی درباره نحوه فعالیت و تعامل این مجامع اظهار کرد: این مجامع از لحاظ مدیریتی و اداری به سازمان مرکزی وابسته‌ هستند.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی دیده نمی‌شود
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در پاسخ به این سؤال که وابستگی آنها به سازمان مرکزی سبب عدم انسجام و ارتباط کاری با سازمان استانی نمی‌شود، گفت: هرچند هریک از این مجامع مأموریت‌های مهم و مستقلی دارند اما باید قبول کنیم در حال حاضر هرکدام به مثابه یک جزیره مستقل و پراکنده عمل می‌کنند و هم افزایی خاصی میان آنها نیست.
وی از ابتکار خود از ایجاد یک شورای استانی با مدیریت سازمان تبلیغات میان مجامع شش‌گانه خبر داد و گفت: این شورا که فواصل مختلف تشکیل می‌دهد در راستای ایجاد هم افزایی و گسترش همکاری میان خانواده سازمان تبلیغات در سطح استان فعالیت می‌کند.
هرکدام از مجامع وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نقش مهمی در فرهنگ و هنر دینی جامعه ایفا می‌کنند
حجت الاسلام اسکندری با تأکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مجموعه سازمان تبلیغات به چشم نمی‌آید افزود: خبرگزاری مهر به عنوان فرزند اصیل سازمان تبلیغات باید کاملاً در خدمت رسالت بزرگ سازمان که همان تبلیغ ارزش‌های دینی و انقلابی است باشد.
وی با بیان اینکه هرکدام از مجامع وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نقش مهمی در فرهنگ و هنر دینی جامعه ایفا می‌کنند، گفت: این مجموعه‌ها با کمترین امکانات و با روحیه کاملاً انقلابی و مناعت طبع بلند، نقش مهم خود را به عنوان یک مجموعه وابسته به دفتر مقام معظم رهبری ایفا کرده است اما مسئله این است که پراکنده کاری و نبود هم افزایی و معرفی لازم این خدمات را تبیین و تبلیغ نکرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم از کمبود نیروی انسانی در این سازمان خبر داد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی 4 نمایندگی در بخش‌های استان، یک نماینده در شهرستان و یک دفتر مرکزی دارد که همه این مراکز در نهایت 70 نیرو با حداقل حقوق و مزایا و امکانات لازم برخوردار است.
وی درباره نحوه اجرا و انجام پروژه‌های کلان استانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی بر محور و فعالیت شبکه‌های مردم نهاد از جمله هیئات مذهبی، مداحان و شعرای آیینی، مبلغان و برخی از کانون‌های فرهنگی و قرآنی حرکت می‌کند. ضمن اینکه در پروژه‌های استانی با ایجاد تعامل بسیار گسترده و سازنده با نهادها و مؤسسات دیگر داریم و آنها به ما کمک می‌کنند.

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/38463/پرهیز-از-موازی‌کاری-در-فعالیت‌های-فرهنگی
بستن   چاپ