عصر قم
معاون امور اجتماعی بهزیستی قم:
22 درصد مراجعه کنندگان مرکز کاهش طلاق سازش کردند
چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 8:19:49 AM
ایرنا
قم آنلاین - قم- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم گفت: سال گذشته با ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای، 22 درصد مراجعه کنندگان به مرکز کاهش طلاق سازش کردند.
مریم علیشیری  با اشاره به این که مرکز کاهش طلاق بهزیستی قم از سال 78 فعال است، اظهار داشت:پارسال یک هزار و 500 تن به این مرکز که در دادگاه خانواده قم واقع می باشد مراجعه که از این تعداد 168 زوج به زندگی مشترک برگشتند.
وی افزود: 98 درصد مراجعه کنندگان این مرکز از سوی دادگستری به این مرکز ارجاع داده شدند و بقیه به صورت خود معرف در این مرکز حضور پیدا کردند.
وی بااشاره به این که 23 درصد مراجعه کنندگان برای طلاق در دوران نامزدی هستند گفت: مهمترین علت شناسایی شده علت طلاق در این افراد، نداشتن مهارت زندگی و ارتباطی است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی قم ادامه داد: دوره های آموزشی پیش از ازدواج و مهارت های زندگی و تحکیم بنیان های خانواده در حال حاضر از سوی اداره کل بهزیستی و سایر دستگاه های متولی در حال برگزاری می باشد که نیازمند فراگیر شدن است.
وی 36.5 درصد مراجعه کنندگان برای طلاق را فاقد فرزند بیان کرد و گفت: تعداد بسیاری از افراد که به مرکز مراجعه می کنند دارای فرزند هستند که باید برنامه ریزی مناسبی برای وضعیت آنان بعد از طلاق صورت گیرد تا آسیب های اجتماعی و فردی کمتری را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به آمادگی بهزیستی برای راه اندازی رسمی سامانه طلاق (تصمیم) گفت: این سامانه در سال گذشته طراحی شده است و در صورتی که مجوزهای قانونی آن دریافت شود کلیه فراینده های ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای در آن ثبت شده و مراجع قضایی می توانند با دسترسی به این سیستم ضمن اطلاع از نتیجه اقدامات صورت گرفته تصمیم گیری های لازم را انجام دهند.
وی گفت: این سامانه در 10 استان اجرایی و باعث هماهنگی بیشتر و یکپارچه سازی خدمات ارائه شده و اطلاعات در حوزه طلاق شده است.
علیشیری با بیان این که اداره کل بهزیستی استان آمادگی افزایش 30 درصدی خدمات در مرکز کاهش طلاق دارد گفت: با افزایش تعداد مشاوران این مرکز نقش بهتری در کاهش آمار طلاق و افزایش سازش بین زوج ها را خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 12 مرکز مشاوره زیرنظر بهزیستی درسطح شهر آمادگی همکاری با سامانه طلاق تصمیم را دارند ضمن این که سایر مراکز مشاوره ای و کلینیک های تخصصی از جمله کلینیک مشاوره ای و حقوقی دانشگاه مفید قم نیز در زمینه همکاری با این حوزه اعلام آمادگی کرده اند.
**1500 تن از خدمات مشاوره ای و حقوقی بهره مند شدند
مدیرکلینیک حقوقی دانشگاه مفید قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که سال گذشته یک هزار و 500 تن از خدمات این کلینیک بهره مند شدند گفت: به صورت متوسط در هر ماه 140 تن اعم از بانوان و آقایان برای مشاوره و خدمات حقوقی به این مرکز مراجعه می کنند.
محسن برهان افرود: مشاوره های رایگان فردی، خانواده ای و حقوقی در موضوع های مختلف با حضور کارشناسان مجرب روانشناسی، مشاوره ای و وکلا در این کلینیک ارائه می شود.
وی با اشاره به این که این کلینیک از سال 86 با حمایت های دانشگاه مفید به عنوان یک نهاد آموزشی و مردمی فعال شده است گفت: این نهاد برای اقشار کم درآمد که از حداقل های حقوقی برخوردار نیستند خدمات ارائه می کند.
وی با اشاره به این که 50 وکیل دادگستری و استاد دانشگاه در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند گفت: این افراد بدون توجه به جنبه مالی بلکه با نیت خیرخواهانه دغدغه مندانه در حوزه عدالت اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت دارد.
برهان گفت: درحال حاضر در این کلینیک زمینه مشارکت دانشجویان را با روحیه خدمات رسانی به اقشار مختلف مردم فراهم ساخته ایم، آنان در دوره کارآموزی شرکت می کنند و از نزدیک با موارد مشاوره ای و حقوقی آشنا می شوند.
وی همچنین افزود:هفت دوره مدرسه تابستانی با عنوان حقوق بشردوستانه، حقوق کودک و حقوق شهروندی توسط این مرکز در دانشگاه مفید ترتیب یافته وامسال نیز برنامه ریزی شده است تا در شهریورماه درخصوص کودکان بدسرپرست دوره برگزار شود.
وی، برگزاری پنج دوره دادگاه های تمرینی و مجازی برای دانش افزایی، گسترش فرهنگ معاضدت حقوقی خاصه برای محرومان، برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان تاثیر افسردگی زوج ها در بروز و تشدید اختلافات حقوقی، سلسله نشست های تخصصی حقوق کودک، برگزاری کارگاه موانع اشتغال اتباع خارجی در نظام حقوقی ایران، حضور و معرفی خدمات در همایش های مشاوره ای و حقوقی در عرصه بین المللی اسپانیا، امارت، نروژ و قطر و سایر کشورها را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در این مجموعه برشمرد.


http://www.Qom-Online.ir/fa/News/35747/22-درصد-مراجعه-کنندگان-مرکز-کاهش-طلاق-سازش-کردند
بستن   چاپ