عصر قم
آیت الله محسن اراکی:
ملاک اصلی اطاعت و عصیان از خداوند، اطاعت در فقه جمعی است
شنبه 28 بهمن 1396 - 9:47:34 AM
ایسنا - سیاسی
قم آنلاین - دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب عنوان کرد: ملاک اصلی اطاعت و عصیان از خداوند در قرآن کریم، اطاعت در فقه جمعی عنوان شده است و ملاک فقه جمعی، فقه مربوط به حکومت است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله محسن اراکی در کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی که صبح امروز در قم برگزار شد، عنوان کرد: قسمت اعظم فقه متعارف ما، فقه خرد است، چون فقه مستنبط، فقه پاسخگویی به نیاز ها بوده است؛ همه ی علوم پاسخگویی به نیازی است و همه علوم به همین روال شکل می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در گذشته جامعه اسلامی وجود نداشته است، اظهار داشت: در گذشته جامعه مسلمین وجود داشته است؛ یعنی مردم معتقد به احکام اسلامی بوده اند و تکلیف فردی خود را از فقها میپرسیدند و انجام میدادند؛ این پرسش ها به تدریج تبدیل به فقه شده است.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت ادامه داد: تکلیف دیگری وجود دارد که از آن به عنوان تکلیف جامعه تعبیر میکنند؛ همانگونه که فرد تکلیفی دارد، جامعه نیز دارای تکلیف است و این تکلیف با تکلیف فردی متفاوت است و این گونه نیست که جمع تکالیف فردی، تکلیف اجتماعی را شکل بدهد.
وی تصریح کرد: این چنین است که گاهی اوقات افراد جامعه مطیع هستند و عمل به تکلیف میکنند ولی جامعه تکلیف خود را انجام نمیدهد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب، گفت: در روایات آمده اگر همه افراد یک جامعه عملشان خوب باشد ولی به خلافت امام عادل معتقد نباشند، اعمال اثری ندارد و ثوابی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد؛ در مقابل اگر‌جمعیتی باشد که خلافکاری در آن صورت میگیرد ولی آن جامعه به خلافت امام عادل اعتقاد داشته باشد، خداوند نسبت به گناهان فردی چشم پوشی میکند.
وی با بیان اینکه دو گونه عمل به احکام خدا وجود دارد، عنوان کرد: یک نوع عمل فردی به احکام خدا وجود دارد، مانند نماز، روزه و حج؛ نوع دیگر عمل به احکام خدا، عمل اجتماعی است و جامعه از نظر نظام سیاسی فرمان خدا را اجرا کند و نظام جامعه بر اساس آن فرمان شکل میگیرد.
این استاد فقه و حوزه ادامه داد: ملاک اصلی اطاعت و عصیان از خداوند در قرآن کریم، اطاعت در فقه جمعی عنوان شده است و ملاک فقه جمعی، فقه مربوط به حکومت است.
وی افزود: جامعه وقتی تبدیل به جامعه واحد میشود که فرمان واحدی بر آن حاکم شود؛ فرمان واحد رفتار های جامعه را منسجم میکند و زمانی جامعه ای یکدست میشود که فرمانروایی که از سوی جامعه مطاع باشد، در جامعه حکومت کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، در خصوص ملاک تشکیل حکومت اسلامی اظهار داشت: قرآن کریم ملاک تشکیل حکومت اسلامی را دو میثاق بین حاکم و افراد جامعه میداند؛ یک میثاق اطاعت است که افراد جامعه باید از حاکم و رهبر اطاعت کنند و میثاق دوم نصرت است، یعنی زمانی که رهبر توسط جامعه مورد قبول و اطاعت قرار میگیرد، افراد جامعه باید او را نصرت ویاری کنند.
** جامعه کفار و غربی نیز به ولایت اعتقاد دارد
وی افزود: جامعه کفار هم با همین دو میثاق شکل میگیرد؛ ولایت در جامعه آمریکایی و اروپایی نیز وجود دارد و آن ها نیز به ولایت حاکم بر انفس و اموال اعتقاد دارند و پایبند هستند.
محسن اراکی ادامه داد: در دهه اخیر هیچ حکومتی به اندازه آمریکا در جنگ ها کشته نداده است و این همان ولایت بر انفس است؛ به اندازه ای که آن ها پایبند بر ولایت هستند ما نیستیم.
وی تصریح کرد: فرق ما با حکومت های دیگر این است که حاکم و ولی‌ای که ما انتخاب میکنیم بر اساس انتخاب خدا و معیار های الهی است و معتقد هستیم جز خداوند کسی حق چنین ولایتی را ندارد و ولایت پیامبران هم همان ولایت خداوند است که خدا از طریق رسول خود اعمال ولایت میکند.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت بیان کرد: تشکیل حکومت فعل فردی نیست و رسل الهی نیز به تنهایی قادر به تشکیل حکومت نبودند؛ حضرت نوح 950 سال دعوت به برقراری حکومت الهی کرد و فایده ای نداشت و بعد از طوفان بود که 500 سال در سراسر کره ی زمین حکومت الهی برقرار کرد.
وی افزود: مدتی قبل در یک برنامه تلوزیونی، توسط یک استاد دانشگاه مطرح شد که انبیا برای حکومت نیامده اند؛ این حرف کاملا غلط است و همیشه رسولان حاکم بوده اند.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه این حرف خداوند است که انبیا برای حکومت آمده بودند، ادامه داد: انبیا همیشه حاکم نبوده اند ولی حتما در زمان آن ها رسولانی بوده اند که حاکمیت میکرده اند؛ بسیاری از رسل، در زمانی که امکان برپایی حکومت نبوده است، یا نقش نبی را ایفا میکرده است یا غایب میشدند؛ حضرت عیسی در دوران رسالتش در بسیاری از موارد غایب بوده است؛ یا غیبت مکانی داشته است یاغیبت زمانی.
وی تصریح کرد: وقتی میگوییم سیاست یعنی یک حاکمیت داریم که برای مدیریت جامعه و برقراری نظم جامعه، یک سیاستی را اعمال میکند؛ ولی مسئله مهم این است که هم در استراتژی ها و هم سیاست های کلان، نیاز به فقه کلان داریم و تا زمانی که فقه کلان نداشته باشیم، استراتژی اسلامی نیز نمیتوانیم داشته باشیم.
این استاد فقه حوزه ادامه داد: در عرصه سیاست نیزفقه کلان وجود دارد، یعنی اینکه سیاستمدار چگونه باید جامعه را مدیریت کند، در فقه کلان آمده است.
وی با بیان اینکه موظف هستیم همه ی فقه کلان را اجرا کنیم، اظهار داشت: یک بسته فقهی را نمیتوان به طور کامل و یکجا اجرا کرد و باید به تدریج این موضوع عملی شود.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/22302/ملاک-اصلی-اطاعت-و-عصیان-از-خداوند،-اطاعت-در-فقه-جمعی-است
بستن   چاپ