عصر قم
استاندار قم:
منوریل قم داستان غم انگیزی که در بلاتکلیفی به سر می‌برد
سه شنبه 10 بهمن 1396 - 4:05:03 PM
ایسنا - اقتصادی
قم آنلاین - استاندار قم گفت: منوریل قم، مبنای کارشناسی، نیازسنجی و مطالعاتی نداشت و علی رغم هزینه سنگین،این پروژه داستان غم انگیزی است که در بلاتکلیفی به سر می برد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، استاندار قم در نشست خبری به مناسبت تشریح پروژه های دهه فجر برگزار شد در مورد پروژه منوریل قم عنوان کرد: منوریل قم مبنای کارشناسی و نیازسنجی و مطالعاتی و حساب و کتاب نداشته است.
استاندار قم با اشاره به اینکه این پروه به مدت سه سال است متوقف شده، افزود: قطع اعتبار برای اجرای این پروژه همانند قطع کردن پا برای حرکت است و با این وضعیت نمی توان منوریل را ادامه داد.
**اجرای هر کیلومتر منوریل 100 میلیارد تومان هزینه دارد 
وی اظهار داشت: منوریلی که قرار بود به طول 18 کیلومتر در استان قم اجرایی شود برآورد اولیه آن هر کیلومتر 20 میلیارد تومان بوده است، بنده در سال 94 پس از اخذ مسئولیت با یک حساب سرانگشتی با کارشناسان و مسئولان متوجه شدیم که هر کیلومتر آن 70 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت.
صادقی یادآور شد: امروز با توجه به وضعیت اقتصادی از نظر متخصصان هر کیلومتر منوریل به مبلغ 100 میلیارد تومان اجرایی خواهد شد که اعتباری هنگفت می طلبد.
وی خاطرنشان کرد: ایراد گرفتن از طرح و پروژه ای کاری آسان است اما ارائه راهکار با سختی اتخاذ می شود و این پروژه با دشواری های زیادی مواجه شده است.
**مونوریل آینه دق مسئولان استان
استاندار قم بیان کرد: این پروژه همچون آئینه دق روبروی مسئولان قم و مردم قرار دارد اگر آن را تخریب کنیم دچار یک سری مسائل و گرفتاری می شویم و اگر بخواهیم آن را بسازیم می گویند با هزینه های هنگفت پیش رو این طرح توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: در ارتباط با رفع مشکل منوریل قم، به یک حداقل مسافت راضی شده و فرضی را برای طول آن قرار داده ایم که بتواند در بحث توریسم مذهبی قم در آینده نقش ایفاء نماید و گرنه طرح توجیهی ندارد.
صادقی بیان کرد: برای رفع این بحران و داستان غم انگیز منوریل یک فاصله 7/4 دهم کیلومتر از قسمت ایستگاه ترکیبی تا میدان مطهری که شرایط خاص و نیاز به عبور از جلوی حرم مطهر را ندارد، تصویب شده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه قبلا به واسطه این منوریل بی حساب و کتاب و تحمیل شده به قم، خط B مترو را از پروژه قم حذف کردند و این را جایگزین کردند و در این باره بر خلاف منافع عمل کردند در این باره دوباره وارد شدیم و این خط را احیاء کردیم.
استاندار قم توضیح داد: برای رفع این مشکل منوریل را در سازمان قطار شهری از 18 کیلومتر به 7/4 دهم کیلومتر قطعی و تصویب کردیم و به شورای ترافیک کشور ارجاع داده و آن را به تصویب رساندیم.
وی گفت:با تمهیدات اندیشیده شده خطی که قبلا در مترو حذف شده بود را احیاء کردیم و در حال حاضر دستگاه تی بی ام در یک کارگاه در پردیسان به وسعت 200 هکتار در کارگاه آماده بهره برداری است و مجوزها اخذ شده و بودجه 97 برای آن دیده شده تا بخشی از مشکلات رفع گردد.
صادقی عنوان کرد:اجرای پروژه منوریل به مسافت 74 دهم کیلومتر به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا تکمیل شود.
وی بیان کرد:تبعات حقوقی پیمانکارانی که وارد قرار شدند نیز همچنان باقی مانده است و در صدد رفع آن می باشیم.
**فرودگاه، داستان غم انگیز دیگر قم
استاندار قم در باره فرودگاه قم نیز خاطرنشان کرد: این پروژه در قم نیز یک داستان غم انگیز دیگری است که در سال 89 با فرض اینکه اولین فرودگاه خصوصی در کشور سرمایه گذاری شود بدون هیچ مطالعه اقتصادی اغاز شد.
وی تصریح کرد: در حالی که باید توان و اهلیت در اجرای پروژه مد نظر قرار می گرفت اما بدون مطالعه سرمایه گذار پس از چند سال تعهدات به جایی نرسید و پروژه به واسطه اعتراض سرمایه گذاران دیگر از طریق حکم قضایی تعلیق شده است.
صادقی عنوان کرد: این پروژه طبق قانون مورد رسیدگی قرار گرفت و در دو سال گذشته موفق شدیم بخشی از موانع را برداریم هر چند این پروژه ایرادات فنی نیز دارد و حتی جهت باند نیز به درست پی ریزی نشده است.
وی گفت: در حال حاضر همه مسئولان را پای کار آورده ایم که در آن شرکت کنند اما موانع آن را نتوانسته ایم برداریم و در تلاشیم مشکلات دیگر این پروژه رفع گردد.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/18190/منوریل-قم-داستان-غم-انگیزی-که-در-بلاتکلیفی-به-سر-می‌برد
بستن   چاپ