عصر قم

آخرين مطالب

قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب/حضور دلالان در نمایشگاه‌ عرضه مستقیم کالا اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم با حضور مسئولین در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، اصلی ترین موارد مطرح شده در جلسه کمبود مرغ و عدم تک نرخی شدن و نزدیک شدن به نرخ مصوب 12هزار 900تومن و همچنین گرانی و مشکلات کمبود کاغذ در استان قم بود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، در این جلسه امیرحسین پروان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در ماه های اخیر هیچ گونه افزایشی در رابطه با افزایش قیمت نهادهای دامی و طیور در استان قم رخ نداده است و در نتیجه از چهار روز ابتدایی هفته جاری هر روز به صورت متوسط حجم مرغ توزیع شده در سطح بازار کاهش پیدا کرده است.
مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز گفت: وجود برخی خلاها در تولید مرغ سبب شده تا در بازار و عرضه این محصول مشکلات جدی در سطح استان ایجاد شود، تولید با کیفیت و دسترسی راحت مصرف کننده به محصولات نهایی از ویژگی های اصلی امنیت غذایی بوده که باید در رابطه با مرغ اجرایی شود.
وی اظهار کرد: ظرفیت استان در رابطه با مرغ به اندازه مصرف نیست اما با این وجود هنوز با سرمایه گذاری های جدید مخالفت به عمل می آید که مساله سنجیده ای نیست.
غضنفری عنوان کرد: طبق توافق سازمان جهاد کشاورزی باید 50 درصد از مرغ تولیدی با قیمت تنظیم بازار در استان توزیع شود، همچنین با برنامه ریزی‌های انجام شده نباید مرغی از استان خارج شود اما از ورود مرغ به استان حمایت لازم صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مرغداران تعامل لازم را در اجرای مصوبات ندارد، در دو ماه اخیر قمیت مواد اولیه و نهاده های دامی افزایش پیدا نکرده و به همین دلیل نیز با عرضه خارج از شبکه و افزایش قیمت مرغ باید برخورد شود.
غضنفری افزود: برخی از مرغداری های استان از منابع و تسهیلات استان برای تولید محصول استفاده می کنند اما محصول نهایی خود را در استان های دیگر عرضه می کنند.
وی تصریح کرد: دستگاه های نظارتی در رابطه با عدم اجرای دقیق مصوبات استان در رابطه با قیمت مرغ ورود پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دهند،خسارت وارد شده بر جوجه ریزی و تلفات مرغ نباید بر قیمت نهایی این محصول اضافه کند چرا که خسارت تلفات باید از طرف بیمه جبران شود.
غضنفری در ادامه با اشاره به وضعیت تامین کاغذ بیان کرد: رسانه های مکتوب استان از شیوه توزیع کاغذ در استان احساس تبعیض می کنند.
وی اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید لیست مشخصی از سهمیه ابلاغی، میزان تخصیص و همچنین شکل و نوع توزیع کاغذ را ارائه دهد.
خروج هر گونه مرغ از استان ممنوع شده است
در ادامه پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاوزی قم گفت: چهار راهبرد برای تامین مرغ تدوین شده که مورد رضایت مسئولان استانی و ملی است، تامین به حد نیاز مرغ استان، تامین پایدار و پایین بودن قیمت مرغ از استان های همجوار و حرکت در مسیر قیمت مصوب راهبردهای تدوین شده است.
وی ادامه داد: با هماهنگی دامپزشکی استان خروج هر گونه مرغ از استان ممنوع شده است، 350 تن مرغ در 15 روز اخیر با قیمت بین 12 هزار و 500 تومان تا 13 هزار و 500تومان توزیع شده است.
پور میدانی تصریح کرد: قطعه بندی مرغ های تولید داخل برای کنترل بازار مرغ در قم ممنوع شده است، روزانه 30 تن مرغ کامل و 25 تن مرغ قطعه شده از خارج استان در 15 روز اخیر در قم توزیع شده است، از مهرماه امسال استان قم باید 20 تن از مرغ مورد نیاز میدان بهمن تهران را تامین کند که می تواند فشار مضاعفی به بازار قم وارد کند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مرغداران از 53 روز گذشته مرغ خود را که حداقل 250 هزار قطعه است را به بازار تحویل نداده‌اند، باید دلایل آن مشخص شود، امسال در تمام انواع جوجه ریزی 10 درصد رشد نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است، در صورتی که تلفات مرغ بیشتر از 25 درصد باشد باید مجوز و دلایل آن توسط دامپزشکی استان به جهاد کشاورزی تحویل داده شود.
قم از نظر نهادهای مرغی هیچ گونه مشکلی ندارد
پورمیدانی با اشاره به اینکه قم از نظر نهادهای مرغی هیچ گونه مشکلی نداشته و به حد نیاز نهاده در استان برای تامین نیاز مرغداری ها ذخیره شده است، گفت:به صورت متوسط هر روز 21 تن از استان های دیگر مرغ وارد استان می شود، وضعیت قیمت مرغ در قم پایین تر از تمام شهرهای کشور است، به صورت متوسط قیمت مرغ در قم 5 درصد پایین تر از شهرهای همجوار به جز استان سمنان به دلایل شرایط ویژه تولید مرغ در آن است.
وی اظهار کرد: در مرداد ماه سال جاری به دلیل افزایش هزینه های تولید حجم جوجه ریزی در استان کاهش پیدا کرده است، بنابراین باید لیست تولیدکنندگانی که در چهارچوب عمل نکرده اند مشخص شود و در صورت نیاز بتوان آنها را به نهادهای نظارتی معرفی کرد.
توزیع روزانه 30 تن مرغ با قیمت تنظیم بازار در قم
در ادامه جلسه سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم با اشاره به وضعیت تامین مرغ در قم گفت: روزانه 30 تن مرغ با قیمت تنظیم بازار و مابقی با 5 درصد تفاوت در سطح شهر توزیع شود، عدم همکاری مرغداران سبب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نتواند جوابگوی مطالبات مردم باشد، کمبودی از نظر مرغ در استان وجود ندارد اما عدم همکاری مرغداران و عدم کشتار سبب ایجاد دو نرخی مرغ شده است.
سیجانی بیان کرد: خویشتن داری سازمان های نظارتی استان در رابطه با مشکلات ایجاد شده توسط مرغداران و کشتارگاه ممکن است به زودی به پایان می‌رسد، علی رغم اینکه قطعه بندی مرغ در قم ممنوع است اما کشتارگاه همچنان حجم بسیار بزرگی از مرغ را قطعه بندی کرده اند.
وی بیان کرد: حجم شکایات و مطالبات مردمی در رابطه با عرضه خارج از شبکه مرغ در روزهای اخیر بسیار زیاد شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به وضعیت تامین کاغذ گفت: کاغذ از جمله کالاهایی بوده در زمینه ثبت سفارش، تخصیص ارز نیمایی و توزیع در بازار مورد حمایت صورت می گیرد.
احمدرضا سمیعی نسب معاون نظارت سازمان صنعت و معدن تجارت قم نیز در این جلسه گفت: طبق مصوبات دولت قیمت گوشت مرغ نباید از 12 هزار و 900 تومان تجاوز کند اما در بازار مرغ با قیمتی نزدیک به 14 هزار تومان در حال عرضه است.
وی اظهار کرد: برخی از مرغ های عرضه شده در قالب تنظیم بازار با وزن‌های پایین به بازار عرضه شده که باعث عدم اقبال شهروندان شده است، مرغ با وزن کمتر از یک کیلوگرم در حکم جوجه بوده و نمی توان آنها را به عنوان مرغ تنظیم بازاری در سطح بازار عرضه کرد.
قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب
در ادامه مرتضی حیدری فرماندار قم گفت: در رابطه با مساله مرغ و مشکلات موجود در این زمینه احساس می شود اطلاعات مسئولان و متولیان امر به شدت سطحی بوده و بازدارنده نیست.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت مرغ چهار راهبرد مهم اندیشیده اما در صحنه بیرونی همچنان قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شود.
حیدری تصریح کرد: در حال حاضر نگرانی از بابت کمیابی مرغ در بازار استان وجو دارد، که با توافق با تولیدکنندگان می‌توان مانع از خروج بی رویه این محصول از استان شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان استانی در تامین نهاده های مرغی همت ویژه ای به خرج می دهد و در این شرایط از مرغداران نیز انتظار می رود تا برای جلوگیری از احساس کمبود مرغ در جامعه تعاملات لازم را به خرج دهند.
فرماندار قم اظهار کرد: مسئولان استانی در رابطه با تنظیم قیمت مرغ مجری قانون بوده و اختیار بیشتری از این حد ندارند، باید تعدادی از فروشگاه های فعال در مناطق محروم استان، مرغ را صرفا با قیمت 12 هزار و 900 تومان به شهروندان عرضه کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کاغذ با ارز 4200 تومانی به استان وارد می شود و باید برای حمایت از ناشر و تولیدکننده کتاب، کاغذ کتاب به صورت عادلانه در بین ناشران توزیع شود.
حیدری عنوان کرد: در رابطه با مساله کاغذ و مبحث نشر کتاب، دولت رویکرد مثبتی در ارتباط با قم داشته و سهمیه کاغذ ویژه‌تری را برای استان قم با توجه به اینکه قطب اصلی صنعت چاپ است، اختصاص داده است.
وی عنوان کرد: توزیع کاغذ در بین ناشران استان باید به صورت شفاف بیان شود و قیمت گذاری آن نیز به صورت شفاف مشخص شود، اطلاعات توزیع و قیمت گذاری کاغذ در قم وضعیت شفافی ندارد، 2 هزار و 800 تن کاغذ در یک سال گذشته وارد استان شده است.
حضور دلالان در نمایشگاه‌ عرضه مستقیم کالا
محمد جلال گلدوست نماینده سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: قیمت مرغ در قم مشکل ساختاری دارد که همین ساختار اشتباه سبب بروز معضلات فراوانی برای تولیدکنندگان و مردم شده است، در دوره های گذشته جوجه ریزی توسط مرغداری ها سود و منفعت بیشتری نسبت به وضعیت فعلی داشت و همین مساله سبب نارضایتی تولیدکنندگان شده است.
وی عنوان کرد: تا زمانی که تمام ستادهای تنظیم بازار کشور با قیمت تنظیم بازار کشور در رابطه با قیمت مرغ به یک نرخ واحد و مشترک نرسند امکان اجرایی شدن و توزیع مرغ با قیمت 12 هزار و 900 تومان در قم ممکن نیست.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه تابستانه‌ای در استان در حال برپایی بوده که هیچ گونه مجوزی از کارگروه تنظیم بازار نگرفته است، 5 عضو کارگروه برگزاری نمایشگاه با برگزاری چنین نمایشگاهی مخالف بوده و کالاهایی که در این نمایشگاه عرضه می شود کیفیت پایینی دارند، در تقویم نمایشگاهی استان نیز برپایی چنین نمایشگاهی پیش بینی نشده بود و مشخص نیست این نمایشگاه با مجوز کدام نهادی اقدام به چنین عمل غیرقانونی کرده است.
گلدوست تصریح کرد: برخی از اجناس و کالاهایی این نمایشگاه تا 400 درصد محصولات را بالاتر از قیمت مصوب عرضه می کنند، در نمایشگاه های عرضه مستقیم باید تولیدکنندگان به صورت مستقیم در آن حضور پیدا کنند در حالی که شاهد حضور دلالان در این نمایشگاه‌ها هستیم، در برپایی این نمایشگاه به هیچ عنوان متولی مشخصی وجود ندارد.
نرخ گذاری کتاب در استان به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست
سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان قم گفت: عدم وجود مالکیت ادبی و هنری چالش و معضل اصلی بخش فرهنگی کشور است، عدم وجود و اجرای مالکیت ادبی و قانون کپی رایت مساله ای بوده که سبب شده که تولید علم فقط در چاپ کتاب محدود شود.
حسینی کاشانی تاکید کرد: نرخ گذاری قیمت کتاب در استان به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست، قمیت کتاب را نباید بر مبنای قیمت تمام شده کاغذ انجام داد.
وی ادامه داد: سال گذشته 10 هزار مجوز کتاب در قم صادر شده که از این بین 7 هزار کتاب محتوای جدید داشته است، 50 نفر با عنوان کارشناسان بررسی محتوا به صورت مستمر بر محتوای این کتاب ها نظارت دارند، در بین کتاب های موجود صرفا کتاب های درسی و کتاب دانشگاهی و روزنامه‌ها را می توان به صورت ثابت قیمت گذاری کرد اما انواع کتاب های دیگر را نمی توان طبق روال گذشته قیمت گذاری کرد.
حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: سازوکار قیمت و نرخ گذاری کتاب به زودی توسط وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ابلاغ می شود، طبق مصوبات اخیر کمیته کاغذ وزارت ارشاد صرفا موظف به تامین کاغذ نشر و رسانه است.
وی افزود: تامین کاغذ چاپخانه ها و سایر نهادهای مشابه طبق قانون بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه های متولی است، فقط 10 درصد از کاغذهای تامین شده در سطح استان در رابطه با مساله نشر مصرف می شود و بقیه آن در سایر موارد مصرف می شود.
وی با اشاره به مساله تامین کاغذ برای بخش نشر و روزنامه‌ها گفت: درصد تخصیص کاغذ به قم نسبت به استان های دیگر وضعیت مطلوب تری دارد، در حوزه رسانه بیش از 50 درصد از سهمیه ابلاغی در بخش رسانه‌های مکتوب استان مصرف شده است.
حسینی کاشانی اظهار کرد: در بخش نشر افرادی که درخواست کاغذ دارند باید در سامانه تعیین شده درخواست خود را ثبت کرده و از این طریق مطالبات خود را دنبال کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/99825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 6 اردیبهشت

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

13 خیابان بن‌بست قم بازگشایی شد

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تو که با عاشقان درد آشنایی

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند

71 هزار واحد مسکونی در استان قم درحال ساخت است

آیت‌الله رئیسی دقایقی قبل به تهران بازگشت

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس