عصر قم

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

امامت جوادالائمه(ع) در کودکی یک کرامت بود/ تأکید بر پرهیز از نفاق فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یکی از اساتید حوزه علمیه، امامت امام جواد(ع) در سن 8 سالگی را یک کرامت مهم دانست و گفت: امام نهم شیعیان با وجود سن کم از عهده تمامی حیله‌های دشمنان برمی‌آمدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امام نهم شیعیان، حضرت جواد(ع) در سال 195 هجری در مدینه متولد شدند و هنگام شهادت پدر تنها 8 سال داشتند و پس از شهادت جانگداز حضرت رضا(ع) در اواخر ماه صفر سال 203 مقام امامت به فرزندشان جواد الائمه(ع) انتقال یافت.
مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آن‌ها در بین مردم هراس داشت، سعی کرد ابن الرضا(ع) را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد؛ از روش‌هایی که مأمون در مورد حضرت رضا(ع) به کار می‌بست، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود؛ مأمون و بعد معتصم عباسی می‌خواستند از این راه به گمان باطل خود امام(ع) را در تنگنا قرار دهند.
در مورد حضرت جواد(ع) نیز چنین روشی را به کار بستند، به خصوص که در آغاز امامت هنوز سنی از عمر امام جواد(ع) نگذشته بود، در حالی که مأمون نمی‌دانست که مقام ولایت و امامت که موهبت الهی است و بستگی به کمی و زیادی سال‌های عمر ندارد.
حضرت جواد(ع) در دوره‌ای که فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران، زندگی می‌کردند و علوم و فنون سایر ملت‌ها پیشرفت نموده و کتاب‌های زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود، با کمی سن وارد بحث‌های علمی شدند و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش دادند و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری پاسخ گفتند.
علاقه امام رضا(ع) به امام جواد(ع)
آیت الله العظمی جوادی آملی در مورد امام جواد(ع) می‌گوید: وقتی وجود مبارک امام محمد تقی(ع) به دنیا آمده است وجود مبارک امام رضا (ع) خیلی به این نوزاد علاقمند بود آن طوری که مسعودی در مروج الذهب خود نقل می‌کند «کان ینادیه فی المهد طول لیله» در بسیاری از شب وجود مبارک امام رضا (ع) تا سحر کنار این گهواره ذکر خواب می‌گفت مناجات می‌کند و با او گفتگو می‌کرد.

وی می‌افزاید: به امام رضا (ع) عرض کردند شایسته نیست پدری همچون شما کنار گهواره کودک ذکر خواب بگویید که کودک بخوابد، فرمود: نه من ذکر خواب می‌گویم نه او به خواب می‌رود من دارم معارف الهی را به او منتقل می‌کنم و با علم او را عزیز می‌کنم «انما اعزّه بالعلم عزّا»؛ این کار آن پدر و آن پسر بود.
این مرجع تقلید شیعیان عنوان می‌کند: وقتی وجود مبارک امام جواد (ع) در دوران کودکی به مقام شامخ امامت رسید به او عرض کردند که مگر کودک به مقام شامخی می‌رسد مثل نبوت یا امامت؟ فرمود: «وَ آتَیناهُ الْحُکْمَ صَبِیاً» که در قرآن می‌خوانید این سند آن است که اگر کسی از علم لدنی برخوردار باشد ذات اقدس الهی چنین سمتی را به او عطا می‌کند.
شیعیان و تأسی از امام جواد(ع) در مسیر رضای الهی
یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: امام جواد(ع) به ابن الرضا(ع) شهرت داشتند که در دوران کوتاه عمر خویش در راستای نشر دین با حکومت مأمون روبرو شدند اما از هدف اصلی خویش که تبیین مکتب اهل بیت(ع) بود کوتاه نیامدند.
آیت الله محمد تقی پورمحمدی با اشاره به اقدامات امام محمد تقی(ع) در زمینه آماده کردن جامعه برای دوران غیبت امام زمان(عج)، عنوان کرد: ائمه اطهار(ع) در زمینه ظهور نقش خود را به خوبی ایفا کردند؛ اما امامان پس از امام رضا(ع) در راستای غیبت و شرایط دوران ظهور امام زمان(عج) نقش ویژه‌ای داشتند که امام جواد(ع) با توجه به عمر کوتاه خویش با سخنان و پیام‌ها و نصایح خود مردم را برای عصر غیبت آماده کردند.
امام جواد(ع) با توجه به عمر کوتاه خویش با سخنان و پیام‌ها و نصایح خود مردم را برای عصر غیبت آماده کردند
وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) ادامه داد: نهمین امام شیعیان تأکید کردند که نباید در عمل دوستدار خداوند باشی و در خلوت دشمن خداوند که این جمله نورانی باید مورد توجه شیعیان باشد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: مرحوم محدث قمی در کتاب منتهی الآمال نقل کرده است که مضمون حدیث امام جواد(ع) همانند حدیث امام علی(ع) است که فرمودند «نباید این گونه باشد که در ظاهر ابلیس را لعن کنی و از وی دوری کنی و در خلوت و پنهان صدیق و رفیق ابلیس باشی».
وی با بیان اینکه باید تنها هدفمان کسب رضایت خداوند باشد، گفت: باید خلوت و آشکارای شیعیان یکی باشد و از نفاق دوری کرد، در ظاهر به گونه‌ای نباشیم که خود را ولی الله معرفی بکنیم و در عمل دشمن خداوند باشیم که این موضوع زمینه سقوط و نابودی انسان‌ها را فراهم می‌کند.

علم امام جواد(ع) و اتصال به علم لایزال الهی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه دستگاه‌های حکومتی در دوران امامت ائمه(ع) برای تحت‌الشعاع قرار دادن جایگاه علمی ائمه(ع) هر کاری می‌کردند، اظهار کرد: هجمه علمی در دوره امام جواد(ع) نیز ادامه داشت؛ یعنی موج عظیم و پرقدرت دستگاه حاکمیت تمام تلاشش را برای خدشه‌دار کردن جایگاه امام جواد(ع) در میان مردم به کار می‌گرفت.
حجت الاسلام امیر جهانی ادامه داد: دستگاه حاکمیت در زمان امام جواد(ع) با برگزاری جلسات مناظره به دنبال مغلوب کردن ایشان بود، اما غافل از اینکه با این جلسات جایگاه علمی امام جواد(ع) در میان مردم روزبه‌روز تثبیت می‌شد، زیرا ایشان به‌خوبی به سؤالات پاسخ می‌دادند.
دستگاه حاکمیت با برگزاری جلسات مناظره به دنبال مغلوب کردن امام جواد(ع) بود، اما جایگاه علمی ایشان تثبیت شد
وی افزود: امام رضا(ع) دیر دارای فرزند شدند و به همین دلیل نیز مورد سرزنش مخالفین بودند تا جایی که وقتی امام جواد(ع) متولد شدند ایشان را متهم کردند که این فرزند امام رضا(ع) نیست و برای همین کار چهره شناسانی را در دستگاه حکومتی آوردند که تشخیص دادند امام جواد(ع) پسر امام رضا(ع) است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از امام رضا(ع) دستگاه حکومتی با حیله‌های مختلف به دنبال سرکوب کردن امام جواد(ع) بود، اما ایشان با وجود سن کم از عهده تمامی حیله‌های اینان برمی‌آمدند؛ زیرا علم ائمه(ع) مربوط به حجیت خداوند است و اتصال محکمی با علم لایزال الهی داشتند.
وی با اشاره به اینکه باوجود اینکه سن امام جواد(ع) کم بود اما دوره امامت ایشان کوتاه نبود و موقعیت اجتماعی والایی داشتند و به همین خاطر در سن جوانی نقشه شهادت ایشان را کشیدند، گفت: امام جواد(ع) آن‌قدر عرصه را بر دستگاه حاکمیت زمانش تنگ کردند که بعد از ایشان برای دو امام بعدی تصمیم گرفتند که آنان را در زندان نگه دارند.
حجت‌الاسلام جهانی یادآور شد: اینکه امامت به قدرت الهی به یک نوجوان هشت ساله که هنوز به سن بلوغ نرسیده است منتقل شد یک کرامت مهم بود؛ آن‌چنان‌که پیش از این، نبوت به حضرت عیسی(ع) در نوزادی داده شده بود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/99759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف