عصر قم

آخرين مطالب

کاهش میزان اهدای خون در قم/ مشارکت ضعیف بانوان در اهدای خون اجتماعی

کاهش میزان اهدای خون در قم/ مشارکت ضعیف بانوان در اهدای خون
  بزرگنمايي:

عصر قم - مدیر کل سازمان انتقال خون استان قم با بیان اینکه میزان اهدای خون از سال گذشته تاکنون کمی کاهش داشته است گفت: میانگین اهدای خون بانوان در استان قم از دیگر استان‌های کشور خیلی پایین‌تر است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر مرتضی نوریان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز اهدای خون و اهدای خون خبرنگاران برگزار شد، ضمن تشکر از خبرنگاران به جهت اهمیت کارشان بیان کرد: زحمت دوستان خبرنگار که در روز اهدای خون حضور پیدا کردند بسیار قابل تقدیر است؛ زیرا وظیفه فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ های مختلف به‌خصوص فرهنگ اهدای خون، برعهده خبرنگاران زحمت‌کش است.
وی افزود: نقش رسانه و خبرنگار در اثرگذاری و تاثیر پذیری که می‌تواند بر جامعه خود داشته باشد و از سال های قدیم هم این نقش همیشه بوده بسیار حائز اهمیت است، هرچند که در حال حاضر از نظر نشر و وجود فضای مجازی تنوع آن بیشتر شده، همچنین جسارت هر خبرنگار در انعکاس رخدادهای واقعی و حقیقی جامعه نیز در این مسئله مؤثر است.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم ضمن تبریک روز خبرنگار عنوان کرد: میزان اهدای خون در استان به ازای هر هزار نفر جمعیت، 30 نفر است که این آمار در کشور 27 نفر است، یعنی استان ما جزو استان‌هایی است که از میانگین کشوری بالا تر قرار دارد.
وی با بیان اینکه یک واحد اهدای خون حداقل 3 نفر را از مرگ حتمی نجات خواهد داد؛ اضافه کرد: محصولاتی که ما از یک واحد خون به دست آمده تهیه می‌کنیم پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز متراکم است که پلاکت و گلبول قرمز خیلی سریع در استان مصرف می‌شود اما در خصوص پلاسما آن را در دمای 40 درجه منجمد می‌کنیم و این پلاسما تبدیل می‌شود به داروهای مشتق از پلاسما، داروهای خاصی مانند داروی بیماری های هموفیلی،IBIG و ... که تقریبا حدود 60 درصد از پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود که هم از نظر اقتصادی برای کشور بسیار حائز اهمیت است و هم به لحاظ بهداشت و بیماری‌های نوپدید و ناشناخته که ممکن است توسط پلاسمای خارجی وارد کشور شود.
نوریان با اشاره به اهمیت اهدای‌ خون بیان کرد: جدیدا یک مادر باردار35ساله در مرکز درمانی ایزدی در کما بود که فقط خون توانست او را از مرگ حتمی نجات دهد و این نشان دهنده اهمیت بسیار بالای اهدای خون است که در واقع همان اهدای زندگی است.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم ادامه داد: با توجه به رواج بیماری‎‌های بدخیم در جامعه مانند سرطان، خون و فرآورده‌های خونی یکی از عوامل مفید و نجات‌دهنده در این بیماری‌ها است و این ضرورت اهدای خون مستمر را نشان می‌دهد و ما باید اهدای خون را به صورت مستمر داشته باشیم، گرچه که نیاز استان و کشور برطرف شده است ولی اگر اهدا کنندگان که سرمایه اصلی انتقال خون هستند مراجعه نکنند و اهدای خون نداشته باشند یقینا به مشکل برمیخوریم.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم با اشاره به میانگین پایین اهدای خون بانوان افزود: بانوان خبرنگار باید نقش خبرنگاری خود را در جهت جذب و تشویق اهدای خون بانوان بیشتر کنند، میانگین اهدای خون بانوان در کشور از جهان و میانگین اهدای خون بانوان در استان قم از دیگر استان‌های کشور خیلی پایین‌تر است، در استان قم حدود 6/3 درصد اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند که در کشور 5 درصد است و امیدواریم که در صورت انعکاس این خبر شاهد استقبال بانوان برای اهدای خون باشیم.
دکتر نوریان در خصوص خطر نداشتن اهدای خون بیان کرد: افراد به هیچ وجه نباید ترسی از اهدای خون داشته باشند چرا که مورد معاینه پزشک قرار می‌گیرند، غربال‌گری می‌شوند و اگر خطری متوجه هر اهدا کننده شود از اهدای خون معاف می‌شوند و هیچ‌گاه از آنها خون گرفته نمی‌شود.
وی افزود: میزان مراجعه برای اهدای خون از سال گذشته تا کنون مقداری کاهش پیدا کرده، اگرچه تمام نیازها مرتفع است و صد در صد نیازهای مراکز درمانی تامین است اما اگر این روند کاهشی ادامه پیدا کند ممکن است سبب بروز مشکل شود، لذا توصیه می‌کنیم تشویق خود را در جهت اهدای خون بیشتر کنید.
دکتر نوریان ادامه داد: در 4 ماهه اول امسال یعنی تا پایان تیرماه حدود 18 هزار فرآورده خونی به مراکز درمانی ارسال کردیم که درصد ضایعات خونی آنها 5 درصد است و 95 درصد این محصولات مورد مصرف قرار می گیرند، همچنین قم از لحاظ نزدیکی به تهران و قوی بودن در بحث درمان، از شهرهای اطراف میزبان مراجعین زیادی است و پس از مراجعه این افراد، علاوه بر نیاز استان به نیاز تامین درمان این افراد را نیز باید توجه کنیم.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم در خصوص فناوری جدید انتقال خون بیان کرد: یکی از فناوری های جدید انتقال خون پلاکت فرزیس است و از مزایای آن این است که زمانی که کسی اهدای پلاکت انجام می‌دهد6برابر یک پلاکت معمولی که از یک نفر گرفته می‌شود ارزش دارد و اثر درمانی آن 6 تا 8 برابر است،یکی دیگر از مزایا این است که پس از اهدای خون تا 3 ماه نمی‌توان خون اهدا کرد ولی اهدای پلاکت قابلیت اهدای ماه به ماه را دارد.
وی اضافه کرد: مصرف پلاکت در جوامع دنیا به طور کل رو به افزایش است، برای مثال مصرف پلاکت در آمریکا از 8 میلیون به 14 میلیون افزایش پیدا کرده است.
طرح سپاس، گامی جدید در زمینه تامین سلول‌های بنیادی
دکتر نوریان عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که بسیار حائز اهمیت است و جایگاه خیلی ویژه‌ای دارد اهدای سلول های بنیادی خون‌ساز غیر خویشاوند است با عنوان طرح سپاس، و ارزش آن زمانی است که گاهی در برخی بیماری‌های بدخیم نیاز به پیوند مغز استخوان است، پیوند مغز استخوان هم اگر بخواهد در هر پیوندی در اعضا صورت گیرد باید از نظر ژنتیکی بر آن سلول های خونی و سایر سلول های بدن فرد بیمار قرابت خیلی زیادی داشته باشد، لذا پیدا کردن این شخص بسیار مشکل است زیرا لازمه پیداشدن فرد مناسب انجام آزمایش های بسیار گران قیمت و وقت گیر است.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم ادامه داد: کاری که سازمان انتقال خون در طرح سپاس انجام می‌دهد این است که از جوانان 18 تا 35 سال یک نمونه پایلوت تهیه می‌کنیم، این نمونه جهت انجام آزمایش‌های لازم به سازمان مرکزی تهران ارسال می‌شود، سپس در بانک اطلاعاتی سازمان مرکزی انتقال خون ذخیره و نگهداری می‌شود.
وی اضافه کرد: مراکز درمانی که پیوند مغز استخوان دارند می توانند اطلاعات و افراد مورد نیاز را جهت کمک به بیماران از این بانک اطلاعاتی تهیه نمایند تا به سهل‌الوصول ترین روش فرد بیمار بتواند از این امکان جهت ادامه روند درمان استفاده کند، لازم به ذکر است که برای اهدا کننده سلول‌های بنیادی هم عارضه خاصی وجود ندارد.
نوریان اظهار کرد: انعکاس طرح سپاس سبب می‌شود تا هم اهدای خون صورت گیرد و هم بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون تقویت شود تا در نهایت بیمارانی که نیاز به سلول‌های بنیادی دارند بتوانند از آن استفاده کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/98702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته