عصر قم

آخرين مطالب

علل افزایش موش‌های شهری چیست؟ مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم -
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم عنوان کرد: مدیریت پسماند از طرف مردم و مسئولین و بهسازی محیط شهری، از راه‎های کنترل جمعیت موش‌های شهری است.
پدیده موش‌های شهری پدیده جدیدی نیست و حتی شهری شدن سیستم زندگی انسان‌ها نیز نتوانست مانع از ورود موش‎ها در زندگی انسان‌ها شود و علی‌رغم پیشرفت روش زندگی انسان، زندگی موش‌ها در کنار انسان‌ها تاکنون ادامه داشته است.
پدیده موش‎های شهری منحصر به یک شهر و منطقه خاص نیست و در شهرهای کوچک و بزرگ، مدرن و غیرمدرن دیده می‌شود و هر منطقه متناسب با شرایط ویژه خود راه‌هایی را برای مقابله انتخاب می‌کند.
مشاهده افزایش تعداد موش‌ها در پارک‎ها، بوستان‌ها، جوی‌های آب و منازل شهروندان قمی به‌عنوان حیواناتی که یادآور معروف‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان است موجب نگرانی برخی شهروندان شده است، هرچند به‌دلیل پیشرفت بهداشت و پزشکی در جوامع بشری این بیماری‌ها تا حد چشم‌گیری کنترل شده‌اند اما تلفات فراوانی که این بیماری‌های مشترک بین انسان و موش در طول تاریخ داشته است، موجب شده تا هربار دیدن موش‌ها انسان را یاد این بیماری‌ها بیاندازد.
محمد علی‌گل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، درخصوص پدیده موش‌های شهری عنوان کرد: موش از دسته‌ی جوندگان است، موجود نسبتا پیچیده‌ای است و به نوعی از حیوانات باهوش محسوب می‌شود، حس بویای و شنوای قدرتمندی دارد، قابلیت حفظ تعادل بالایی دارد به همین دلیل می‌تواند در سطوح مختلف مانند دیوار و حتی آب‌های کم‌عمق حرکت کند، موش‌ها می‌توانند در شرایط سخت نیز به زندگی خود ادامه دهند و این از جمله عوامل دوام آوردن زندگی موش‌ها درکنار انسان‌ها است.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم بیان کرد: موش‌ها بیشتر شب‌ها از لانه‌های خود خارج می‌شوند، فعالیت موش‌ها در زمستان بسیار کاهش می‌یابد و بهترین فصل فعالیت آنان بهار تا اواخر پاییز است، شاید به همین علت افزایش فعالیت در فصل تابستان است که با افزایش تراکم گیاهان، تعداد موش‌های بیشتری در سطح شهر دیده می‌شوند.
علل افزایش موش‌های شهری چیست؟
وی ادامه داد: برای مقابله با موش‌های شهری ابتدا باید محل زندگی آنان شناسایی گردد، موش‌ها به محیط‌های تاریک، گرم و مرطوب علاقه‌مندند و بهترین مکان برای زندگی آن‌ها باغچه‌ها به‌ویژه باغچه‌های هرس نشده، زیر ریشه درختان، لابه‌لای شکاف جدول‌ها، شکستگی پیاده‌روهای شهری و شکاف جوی‌ها، زیرزمین‌های قدیمی، خانه‎ها و زمین‎های متروک و داخل انواع فاضلاب‌ها اعم از فاضلاب‌های لوله‌ای و چاله‌ای است، تاسیسات شهری مانند کانال‌های عبور برق به‌خصوص انواع غیراستاندارد آن و محل تجمع زباله‌های شهری از دیگر مکان‌های مناسب برای ادامه حیات این جانوران است؛ به‌طورکلی عدم بهسازی محیطی مناسب شهر موجب افزایش تعداد موش‌های شهری می‌گردد.
چگونه با موش‌های شهری مقابله کنیم؟
علی‌گل درخصوص راهکار مقابله با موش‌های شهری عنوان کرد: برای از بین بردن محل زندگی این موش‌های شهری باید به بهسازی محیط شهری بپردازیم به‎گونه‌ای که پیاده‌روها و دیوارها دارای شکاف و حفره‌ای برای پنهان شدن موش‌ها نباشند و علف‎های هرز باغچه‌ها و بوستان‌های شهر به‎طور مرتب هرس شوند.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل جمعیت موش‌ها، کاهش حجم غذای آنان است، موش‌های شهری عموما از زباله‌ها تغذیه می‌کنند و مدیریت پسماند از جمله راه‌های کاهش جمعیت آنان است، متاسفانه دیده می‌شود که برخی کاسبان پسماند خود را در جوی‌های شهری و کانال‌های آب رها می‌کنند یا برخی از خانه‌ها لوله‌کشی فاضلاب خود را به سمت جوی‌های شهری هدایت کرده‌اند که کار صحیحی نیست، علاوه بر وظیفه مقامات مسئول در زمینه مکانیزه کردن مدیریت پسماند، مردم نیز کاهش میزان زباله تولیدی خود و عدم رها کردن زباله و فاضلاب خود در محیط شهر نقش مهمی دارند.
وی ادامه داد: سیستم فاضلاب در اغلب شهرهای جهان دارای مشکلات بسیاری است، دربرخی از شهرهای پیشرفته از کانال‌های بزرگ در عمق بسیار پایین زمین قراردارد و این موجب می‌شود تا اگر موشی هم وجود دارد به سطح زمین راه پیدانکند، اما در شهر قم تنوع فاضلاب وجود دارد و در انواع فاضلاب‌های چاله‌ای، لوله‌ای و...امکان زندگی موش‌های شهری وجود دارد. 
افزایش تعداد موش‎ها می‌تواند موجب خسارات اقتصادی شود
علی‌گل درخصوص تبعات افزایش تعداد موش‌ها در محیط زندگی انسان بیان کرد: افزایش تعداد موش‌ها می‌تواند موجب ایجاد خسارات اقتصادی شود، موش‌ها با حفر تونل و جویدن‌ به خیابان‌ها، انبارهای مواد غذایی و منسوجات، کابل‌های برق، سیستم‌ها آبیاری فاضلاب شهری آسیب وارد کنند.
وی ادامه داد: در بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، عامل دوره‌ای از زندگی خود را در بدن حیوان طی کرده و پس از رشد نسبی وارد بدن انسان می‌شود و از جمله این بیماری‌ها می‎توان طاعون، تیفوس و تب راجعه را مثال زد که خوشبختانه در دنیای امروز بیماری‌هایی که از طریق موش به انسان منتقل می‌شود بسیار کنترل شده‌ و ناچیز است.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم بیان کرد: در بعضی موارد، بیماری از طریق فضله، مو و متعلقاتی که موش ناقل بیماری در انبارهای مواد غذایی و سایر محیط‌های زندگی انسان به جای می‌گذارد به انسان منتقل می‌شود، هم چنین طاعون، تب راجعه و برخی بیماری‌های قارچی ممکن است توسط گاز گرفتگی موش به انسان منتقل شود.
موش‌ها را نمی‌توان حذف کرد
وی ادامه داد: در روش‌های فیزیکی مبارزه با افزایش تعداد موش‎ها از طعمه‌گذاری استفاده می‌شود و در روش‌های شیمیایی که امروزه شایع‌تر هستند، از انواع سم‌ها استفاده می‌شود، باید توجه داشت که در مقابله شیمیایی انتخاب نوع سم ومیزان آن باید توسط کارشناس انجام شود تا به محیط زیست و سلامت انسان آسیب وارد نکند.
علی‌گل تصریح کرد: موش‌ها را نمی‌توان حذف کرد چراکه موش‌ها بخشی از چرخه طبیعت هستند و حذف کامل آن‌ها می‌توند عواقب منفی محیط زیستی داشته باشد، به همین خاط بهتر است با کنترل جمعیت از آسیب‌های آنان جلوگیری کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/97644/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!