عصر قم

آخرين مطالب

دغدغه های الکتریکی تولید ارز دیجیتال سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - تبریز - رواج استقرار «مزرعه های تولید ارز دیجیتال» با استفاده از دستگاه های پرمصرف برق به نام «ماینر» در سال های اخیر، از جمله پدیده هایی می باشد که به دلیل قانونمند نشدن آن موجب دغدغه های جدی در حوزه مصرف برق یارانه ای شده است.

به گزارش ایرنا، در تشریح خسارت ناشی از فعالیت مزارع تولید ارز دیجیتال به منابع مالی و انرژی کشورمان، ذکر این نکته کافی است که هزینه استخراج یک «بیت کوین»، واحد شمارش ارز دیجیتال، برابر با مصرف برق سالیانه 24 واحد مسکونی است.
البته در نگاه واقع بینانه، نگاه چکشی به مقوله رواج استقرار مزرعه‌های تولید ارز دیجیتال، پاک کردن صورت مساله است و برای حل مشکلات مربوط به آن باید از راه قانون گذاری و پرهیز از برخوردهای مقطعی و سلیقه‌ای ورود کرد.
با این نگاه بود که وزارت نیرو به دولت پیشنهاد کرده تا هزینه برق با تعرفه برق صادراتی از تولیدکنندگان ارز دیجیتال گرفته شود، که این پیشنهاد تنها در صورت تصویب در هیئت وزیران قابل اجرا خواهد بود.
انتشار خبرهای متعدد از کشف مزارع تولید ارز دیجیتال و دستگاه‌های «ماینر» به عنوان ابزار اصلی فعالیت آنها در رسانه‌ها، بیانگر این واقعیت است که نهادهای مسؤول باید با هم اندیشی و هم افزایی منتج به خروجی کارکردی، برای حل ابهامات این پدیده جدید اقتصادی در چارچوب قانون و قانونگذاری، چاره‌ای بیاندیشند.
اهمیت رشد روزافزون تولید ارز دیجتیال با استفاده از دستگاه‌های موسوم به «ماینر»، به ویژه در فصل تابستان به عنوان اوج مصرف برق و نیز با لحاظ مصرف بالای برق دستگاه‌های تولید ارز دیجیتال (بیت کوین)، اهمیت مضاعف می‌یابد.

ضرورت برگزاری نشست مشترک قوای سه گانه رأی تدوین قوانین ایجاد مزارع ارز دیجیتال
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رواج مزرعه‌های تولید ارز دیجیتال در کشور گفت: باید نشست مشترکی بین مجلس، دولت و قوه قضائیه برگزار و قوانین مدونی در این باره تصویب شود تا زمینه برای سوءاستفاده کلاهبرداران و مفسدان اقتصادی فراهم نشود.
معصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به توسعه استفاده از ارز دیجیتال در کشورهای مختلف دنیا، اظهار داشت: تا زمانی که قوه قضائیه و مجلس قوانین مدونی در حوزه ارز دیجیتال تصویب نکنند، راه‌اندازی مزارع بیت کوین جز سم برای اقتصاد ایران نتیجه‌ای در پی ندارد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، افزود: در شرایط کنونی ایجاد مزارع ارز دیجیتال در ایران برای افرادی که به دنبال پولشویی هستند و یا اینکه می‌خواهند فسادهای مالی انجام دهند، زمینه و شرایط مناسبی را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه باید ابتدا زیرساخت‌های لازم در حوزه قوانین قوه مقننه و قوه قضائیه ایجاد شود و سپس وارد فضای ارز دیجیتال شویم، ادامه داد: تا زمانی که ساز و کار دقیق و اجرایی استفاده از ارز دیجیتال ابلاغ نشود، گسترش بازار فعالیت‌های آن اشتباهی بزرگ است.
آقاپور علیشاهی تاکید کرد: در شرایط فعلی توسعه ارز دیجیتال تأثیر چندانی بر روی نقل و انتقال ارز کشور نخواهد داشت و زمینه را برای سوءاستفاده کلاهبرداران و مفسدان اقتصادی فراهم می‌کند.
عضو شورای شهر تبریز نیز با اشاره به زبان‌های مضاعف راه اندازی مزارع دیجیتال به دلیل خاموشی‌های گریزناپذیر برق در تبریز به ایرنا گفت: خاموشی‌ها خساراتی برای خانواده‌ها و صنعت وارد می‌کند که متأسفانه اینها دردشان را به کسی نمی‌توانند بگویند و کسی پاسخگوی این نیست.
غلامحسن ریحانی با اشاره به روی آرودن عده زیادی برای تولید ارز دیجیتال افزود: متأسفانه گاهی بعضی از نیروهای اداره برق نیز با دارندگان ماینر همکاری می‌کنند و به همین دلیل ضروری است به مصرف برق این دستگاه‌های رسیدگی شود.
مسعودی‌ریحان با طرح این سوال که در جایی که مصرف برق بالاست مشخص نیست که چه کاری دارد انجام می‌شود، اظهار کرد: دستگاه‌های ماینر سرو صدای زیادی هم دارند، از این طریق هم می‌توان آنها را شناسایی کرد.
دارندگان مزارع ارز دیجیتال از انشعاب غیرمجاز برق استفاده می‌کنند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز در گفت و گو با ایرنا درباره استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتالی هشدار داد و گفت: برخی افراد در کارخانه‌ها و کارگاه‌های متروکه با برق غیر مجاز اقدام به تولید ارز دیجیتال می‌کنند که موجب افزایش تلفات انرژی شده است.
عادل کاظمی در خصوص استفاده از دستگاه‌های ماینر اظهار کرد: دستگاه‌های ماینر (تولید ارز دیجیتال) دارای توان مصرفی برق در رنج‌های مختلف تا چندین کیلووات می‌باشند که کاربران این دستگاه‌ها عمدتاً با استفاده از انشعابات غیر مجاز و با استقرار تجهیزات در کارگاه‌ها اقدام به انشعاب گیری از شبکه برق فشار ضعیف می‌نمایند.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه مراکز ارز دیجیتال که بدون ارائه مجوز، نبود تعرفه خاص و استانداردهای فنی لازم در مدار قرار گرفته‌اند، شرکت توزیع نیروی برق تبریز را در پیک تابستان با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: در این راستا طبق دستور توانیر، کارشناسان نسبت به شناسایی و جمع آوری انشعابات غیرمجاز اقدام می‌نمایند و پس از تعیین تکلیف قانونی، نتیجه اقدامات صورت گرفته به شرکت توانیر گزارش خواهد شد.
کاظمی با اشاره به لزوم کاهش تلفات انرژی الکتریکی تشریح کرد: استفاده از انشعابات غیر مجاز باعث افزایش تلفات انرژی و افت ولتاژ برای مشترکین واقعی می‌شود.
با بیان اینکه 50 دستگاه ماینر (دستگاه تولید رز دیجیتال) به اندازه 10 خانوار برق مصرف می‌کند، اظهار داشت: تولید ارز دیجیتال در تبریز افزایش یافته و برخی واحدها با استفاده از برق غیرمجاز ارز دیجیتال استخراج می‌کنند.
مدیرعامل توزیع برق تبریز با بیان اینکه تلفات انرژی در سه ماهه امسال نسبت به سال گذشته به دلیل استفاده از ماینرها افزایش یافته است، گفت: طبق کشفیات از کارخانه و کارگاه‌های متروکه، ملک‌های خالی در اطراف تبریز با برق غیرمجاز و یا با برق کشاورزی اقدام به تولید ارز دیجیتالی می‌کنند که موجب افزایش تلفات انرژی شده است.
518

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/94986/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

تورم نقطه‌به‌نقطه در قم 10 درصد کاهش یافت

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه