عصر قم

آخرين مطالب

طی امسال؛

مصرف آب در قم 12 درصد افزایش یافت/ احتمال شور شدن آب قم اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: طی امسال میزان مصرف آب در شهرهای استان قم 30 میلیون مترمکعب بود که این میزان نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر ، علی جان صادق پور قبل از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، بیان کرد: سال گذشته شاهد کاهش مصرف به ازای هر فرد بودیم اما متأسفانه طی امسال مصرف آب افزایش یافته است.
وی گفت: طی امسال مقدار مصرف آب در شهرهای استان قم 30 میلیون متر مکعب بود که این میزان نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است و این افزایش مصرف ناشی از تصور غلط افزایش بارندگی‌های امسال، افزایش دما در برخی از نقاط و همچنین افزایش جمعیت مصرف کننده و افزایش تعداد مشترکین نسبت به سال گذشته بوده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه هفته صرفه جویی در مصرف آب از یکم تا هفتم تیرماه ادامه دارد، افزود: امروز شنبه با عنوان مدیریت مصرف آب و انرژی و خانواده، یکشنبه با عنوان افکار عمومی و رسانه، دوشنبه با عنوان صنعت، معدن، سازمان‌های عمومی و موسسات خصوصی، سه شنبه با عنوان غذا منابع طبیعی و محیط زیست، چهارشنبه با عنوان مدیریت مصرف آب و انرژی و مدیریت خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین، پنجشنبه با عنوان اقتصاد و حقوق شهروندی و جمعه با عنوان آموزه‌های دینی نامگذاری شده است.
وی بیان کرد: با افزایش کم آبی در کشور طی سالیان اخیر غالب مردم متوجه این خطر شده‌اند اما باز هم سرانه مصرف آب در کشور بالاست.
صادق پور گفت: طبق پیش بینی انجام گرفته در استان قم میزان مصرف آب به 170 لیتر برای هر نفر در روز خواهد رسید که رقم بالایی است.
وی با اشاره به لزوم انجام فرهنگ سازی لازم نسبت به کمبود آب افزود: از آنجایی که عمده آب استان قم از استان‌های دیگر تأمین می‌شود بنابراین صرفه جویی امری ضروری است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: تمامی منابع آب در استان قم شناسایی و احصا شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر سد 15 خرداد و سد کوچری و سایر منابع استانی، از استان‌های دیگر نیز آب وارد این استان می‌شود.
با رشد مصرف به زودی با کمبود آب در قم مواجه می‌شویم
وی ادامه داد: هیچ منبع شناسایی نشده‌ای برای تأمین آب قم نداریم و باید بر اساس منابع موجود میزان مصرف را تنظیم کنیم زیرا با رشد مصرف به زودی با کمبود آب مواجه خواهیم شد.
صادق پور بیان کرد: تعداد اشتراکات در ابتدای سال گذشته 312 هزار انشعاب بود که تا پایان سال به 321 هزار اشتراک رسید، همچنین تعداد مشترکین آب در ابتدای سال گذشته 484 هزار بوده که تا پایان سال به 499 هزار رسیده است.
وی ادامه داد: تعداد اشتراکات فاضلاب در ابتدای سال گذشته 87 هزار و 900 اشتراک بود که تا پایان سال به 102 هزار اشتراک رسیده است، همچنین حجم مخازن بهره برداری شده در ابتدای سال گذشته 322 هزار متر مکعب بوده که تا پایان سال به 351 هزار متر مکعب رسیده است، طول خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در ابتدای سال گذشته 2 هزار و 340 کیلومتر بوده که به 2 هزار و 398 کیلومتر رسیده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: طول خطوط انتقال و جمع آوری فاضلاب در ابتدای سال گذشته 947 کیلومتر بوده که در پایان سال به 987 کیلومتر رسیده است، همچنین جمعیت تحت پوشش آب در ابتدای سال گذشته یک میلیون و 258 هزار نفر بوده که به یک میلیون و 286 هزار و 191 نفر رسیده و صد درصد جمعیت شهری را پوشش داده است و جمعیت تحت پوشش فاضلاب نیز از 380 هزار نفر به 439 هزار نفر رسیده است.
آب سه شهر استان قم و 40 روستا از سرشاخه‌های دز و سد 15 خرداد تأمین می‌شود
وی بیان کرد: در حال حاضر آب شرب شهر قم، سلفچگان، قنوات و کهک و 40 روستای دیگر از سرشاخه‌های دز و سد 15 خرداد تامین می‌شود که به طور متوسط در طول سال، 86 درصد کل آب بهداشتی مصرف استان را به خود اختصاص می‌دهد و حدود 14 درصد نیز از سایر منابع از جمله چاه‌های علی آباد و چاه‌های سطح شهر تامین می‌شود.
صادق پور در خصوص علت شورتر شدن آب استان قم افزود: روزانه سه هزار و 600 لیتر در ثانیه اجازه استفاده از آب سد سرشاخه‌های دز را داریم که اگر میزان مصرف آب بیشتر از این میزان شود از منابع دیگر آب تامین می‌شود که آب شورتر می‌شود اما در فصل‌های دیگر معمولاً بیشتر از این میزان نیست.
وی بیان کرد: حجم کل منابع آبی قابل استفاده در استان قم حدود 135 میلیون متر مکعب است که شامل 100 میلیون متر مکعب از سرشاخه‌های دز و سد 15 خرداد و هشت و هشت دهم متر مکعب از چاه‌های علی آباد و 26 متر مکعب از چاه‌های سطح شهر می‌شود.
صادق پور گفت: در سال گذشته تلاش‌های خوبی در استان برای بهبود وضعیت آب صورت گرفت از جمله 40 کیلومتر شبکه فاضلاب عمدتاً در حوزه پردیسان ایجاد شد.
قرائت کنتور مشترکین به صورت آنلاین
وی ابراز کرد: سیستم‌های نرم افزاری و قرائت کنتور مشترکین اکنون به صورت آنلاین انجام می‌شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: پایدارسازی نرم افزار منابع انسانی، توسعه آزمایشگاه‌ها، جایگزینی لوله گذاری پلی اتیلن به چودن، احداث سایت خورشیدی و بازسازی پنج هزار مترمکعب مخزن آب از جمله اقدامات انجام گرفته در این سازمان است.
وی تصریح کرد: آحاد انشعاب فاضلاب از تعداد 15 هزار و 220 آحاد در بودجه به 25 هزار و 800 واحد رسیده که افزایش 41 درصدی داشته است.
صادق پور گفت: تصفیه خانه شماره 2 تصفیه فاضلاب به طور کامل از مدار خارج شده بود اما مجدداً مطالعات لازم در این زمینه انجام گرفت و این تصفیه خانه بازسازی شد که اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ابراز کرد: در زمینه فاضلاب مسکن مهر بسیاری از خانه‌ها با مشکل مواجه بودند که برای رفع این مشکل به ایجاد پکیج فاضلاب و جمع آوری فاضلاب پردیسان اقدام شد.
اصلاح و تعویض 15 هزار کنتور مشترکین
وی ضمن بیان اصلاح و تعویض 15 هزار کنتور مشترکین افزود: شهروندان به جای مراجعه حضوری به مراکز می‌توانند با سامانه 122 تماس حاصل و خدمات خود را کنترل کنند.
صادق پور بیان کرد: بیش از 14 هزار حادثه طی سال گذشته در استان قم در شبکه آب و فاضلاب به وقوع پیوست که این مشکلات در کمتر از متوسط 60 دقیقه مرتفع شدند.
وی با اشاره به اجرای سه طرح بومی سازی صنعتی طی سال گذشته افزود: مهمترین طرح بومی سازی، طراحی و ساخت اسکروپمپ جهت پمپاژ فاضلاب بود که با پیگیری انجام شده به زودی در سراسر کشور جهت خرید اسکروپمپ اقدام می‌کنند.
اجرای طرح حامیان آب
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اجرای طرح حامیان آب برای هشت هزار نفر افزود: حامیان آب آموزش‌های اولیه را دریافت کرده و با دانش آموزان و خانواده‌های آنها ارتباط دارند و شیوه‌های مصرف صحیح آب را آموزش می‌دهند.
وی بیان کرد: در همه حوزه‌ها شرکت آب و فاضلاب استان قم رتبه اول تا سوم را کسب کرده است.
صادق پور با بیان اینکه به ازای کاستن هر دقیقه از مدت زمان دوش گرفتن بین 20 تا 30 لیتر در دقیقه در مصرف آب صرفه جویی کنیم، افزود: هنگام مسواک زدن با بستن آب 15 لیتر در دقیقه می‌توان صرفه جویی در مصرف آب داشت.
وی بیان کرد: افرادی که کمتر از الگوی مصرف که 500 لیتر در شبانه روز است به استفاده از آب بپردازند آب استفاده کنند، به ازای هر مترمکعب 161 تومان تشویق می‌شود اما افرادی که بیشتر مصرف کنند جریمه خواهند شد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به افزایش هفت درصدی میزان آب بها طی امسال افزود: به افرادی که کاهش مصرف دارند تشویقی داده می‌شود و افرادی که بالای الگوی مصرف از آب استفاده کنند 16 درصد بیشتر از سال گذشته جریمه می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/94814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پلمب مرکز غیرمجاز مداخله‌گر در زمینه پوست، مو و زیبایی در قم

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

گزارش‌هایی از تخلفات مجتمع‌های بین راهی قم اعلام شد

تلاش برای جذب سرمایه گذار برای ساخت شهربازی در بوستان جوان قم

مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 قم

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

توضیحات رئیس محیط زیست درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

ادامه فعالیت سامانه بارشی در قم

واژگونی اتوبوس 11 مصدوم برجا گذاشت

قتل پدر با اجیر کردن 2 مرد؛ دختر جوان: پدرم نمیگذاشت در یک خانه مجردی زندگی کنیم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

اختصاص 38 هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم

صفحه نخست روزنامه‌های قم چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403

بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد

آغاز به کار همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده در قم

برگزاری اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از فراجا

27 رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

معاون وزیر کشور: "طرح نور" با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

بازدید مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده

صفحه نخست روزنامه‌های قم، پنجم اردیبهشت

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

آیت الله رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

اختصاص 38 هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان