آخرين مطالب

طرح اتصال سیلو به راه آهن قم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد اقتصادي

طرح اتصال سیلو به راه آهن قم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد

  بزرگنمايي:

عصرقم- محسن اعتماد افزود: طبق آیین نامه و مصوبات هیات مدیره و مجمع راه آهن کشور، اگر کارخانه ای درخواست اتصال به شبکه ریلی داشته باشد، باید زیرسازی مسیر را انجام دهد و روسازی آن بر عهده راه آهن می باشد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه برای اتصال سیلوی قم به راه آهن، شرکت غله و خدمات بازرگانی قم موظف بود زیرسازی مسیر را انجام دهد، ولی راه آهن برای بهره مندی استان قم از مزیت های اجرای طرح، در این امر پیشقدم شد.

وی با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: طول این طرح 11 کیلومتر و شامل مطالعات، زیرسازی، احداث پل، اجرای روسازی، تامین ریل، تراورس و بالاست می باشد که 480 میلیارد ریال هزینه دارد.

اعتماد با اشاره به اینکه این طرح تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هزینه مطالعات، زیرسازی، احداث پل و اجرای روسازی که توسط پیمانکار انجام می شود، 280 میلیارد ریال می باشد و هزینه تامین ریل، تراورس و بالاست که توسط راه آهن انجام می شود، نیز 200 میلیارد ریال هزینه دارد.

وی با بیان اینکه برای اتصال سیلو ی قم به راه آهن تاکنون 20 پل احداث شده، بیان کرد: مطالعات و احداث پل طرح اتصال سیلو به راه آهن به اتمام رسیده و تاکنون بیش از 80 میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته وی، احداث هر کیلومتر از ریل راه آهن در شرایط عادی، 50 تا 60 میلیارد ریال هزینه دارد و اگر خط احتیاج به پل یا زیرگذر داشته باشد، این هزینه ها افزایش می یابد.

مدیرکل راه آهن تصریح کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی قم تعهد داده است در صورت اتصال سیلو به راه آهن سالانه یک میلیون تُن بار از طریق ریل منتقل شود.

وی با بیان اینکه راه آهن کلید توسعه پایدار استان است، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه به ازای هر تُن کیلومتر بار حدود 40 سی سی سوخت صرفه جویی می شود، ترافیک محورها و آلودگی هوا نیز بهبود می یابد.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم دو هفته پیش در نشست خبری به موضوع متصل نبودن سیلوی قم به خط راه آهن سراسری اشاره و بیان کرده بود: علی رغم پیگیری های بسیار و قول مسئولان مرتبط، هنوز شرایط اتصال سیلوی دولتی قم به راه آهن سراسری فراهم نشده و این در حالی است که اتصال ریلی می تواند نقش بسیار زیادی درکاهش هزینه های حمل و نقل و زمان تحویل و ارسال محموله ها داشته باشد.

بهزاد رادمنش با اشاره به اینکه هنوز راه آهن برای اجرای این طرح اقدام مثبتی انجام نداده است، افزوده بود: اکتفا به حمل و نقل جاده ای برای ارتباط با سیلوی استان از نظر پدافند غیرعامل قابل قبول نیست و امنیت غذایی مردم را در معرض خطر قرار می دهد، به همین دلیل اتصال سیلوی قم به راه آهن سراسری یکی از مهمترین نیازهای استان است.

در حال حاضر راه آهن قم 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است؛ روزانه حدود پنج هزار و 500 مسافر از طریق ایستگاه های راه آهن قم و محمدیه برای عزیمت به شهرهایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز و بلعکس مسافرت می نمایند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

27 طرح کشاورزی به مناسبت هفته دولت در قم به بهره‌برداری می‌رسد

عوارض مجتمع های پزشکی قم باید به صورت تجاری محاسبه شود

واحد تولیدی انواع فیبر نوری در قم افتتاح شد

107 طرح عمرانی دربخش مرکزی قم به بهره‌برداری می‌رسد

ایجاد حادثه در واحدهای صنعتی قم بیش از حد طبیعی است

شترداری جز مشاغل سنتی مردم بخش مرکزی استان است

اهمیت نقش فرهنگ سازی در راه رسیدن به رونق تولید

2135000 راس دام در روستاهای قم واکسینه شد

مشکلی برای تأمین واکسن دام و طیور در قم وجود ندارد/کمبود کشتارگاه

یک زن درویش از زندان آزاد شد

پیش بینی وزش باد در روزهای آینده/توصیه های هواشناسی به کشاورزان و باغداران

لزوم تشدید نظارت بر ساختمان‌سازی در شهرک‌های صنعتی قم

محسن رهامی : مراجع قول رفع حصر را داده‌اند

شورای فقهی استاندارد حلال در قم ایجاد می‌شود

کاهش تصادفات جاده‌ای استان قم نسبت به میانگین کشوری در 4ماه نخست سال جاری

1 هزار و 80 میلیارد تومان اعتبار جذب رونق تولید در قم می شود

مشکلات ایمنی در شهرک صنعتی شکوهیه قم جدی است

945 نفر مددجوی کمیته امداد قم، وام اشتغال دریافت کردند

بانک های قم،در پرداخت تسهیلات اشتغال، عملکرد خوبی نداشتند

اجرای طرح رتبه بندی مرغ در قم/ فعالیت 15 اکیپ نظارتی در عید قربان

قم، رتبه دوم تولید فولاد کشور

قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب/حضور دلالان در نمایشگاه‌ عرضه مستقیم کالا

500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد

جهاددانشگاهی سهم مهمی در تحقق نهضت داخلی‌سازی و تولید فناورانه دارد

مدیرکل راهداری: پایانه بار در قم احداث می‌شود

قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب/حضور دلالان در نمایشگاه‌ عرضه مستقیم کالا

جهاددانشگاهی سهم مهمی در تحقق نهضت داخلی‌سازی و تولید فناورانه دارد

70 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی در روستاهای قم پرداخت شده است

صنایع آلاینده مجوز فعالیت در قم را دریافت نمی‌کنند

برگزاری دوره های آموزشی تخصصی ویژه صادرکنندگان قمی

300 واحد تولید کفش و 10 واحد چرم در قم معطل مواد اولیه داخلی

پاکستان چهارمین اولویت صادراتی کشور

روزانه 200 تن تخم‌مرغ در قم تولید می‌شود

واگذاری 300 هکتار از اراضی شهر فرودگاهی به شهرداری قم تصویب شد

17 میلیارد تومان برای امهال بدهی کشاورزان قمی اختصاص داده شد

سیب زمینی ارزان می‌شود

پوشاک قاچاق 20 درصد ظرفیت بازار لباس قم را اشغال کرده است

نبود اعتبار مشکل ایمن سازی مسیر دسترسی به بیمارستان امام رضا قم

تحقق رونق تولید نیازمند کاهش هزینه‌ها در واحدهای صنعتی است

توقیف 824 دستگاه استخراج ارز دیجیتال در قم

ناوگان راهداری قم با تجهیزات جدید توانمندتر شد

توسعه گلخانه‌ عامل رونق کشاورزی بخش جعفریه قم است

راهبرد فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی در قم عملیاتی می شود

توسعه گلخانه‌ جایگزین مناسب کشت‌های سنتی

ریل‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای عبور از گردنه تحریم

دستگاه‌های اجرایی قم مورد ارزیابی مدیریت سبز قرار می‌گیرند

کارخانه تفکیک پسماند در قم به بهره‌برداری می‌رسد

رها سازی حقابه برای حیات کشاورزی قم ضروریست

100 هکتار از مراتع قم دچار آتش سوزی شد

گلخانه اکسیر حیات‌بخش کشاورزی در دل کویر قم