آخرين مطالب

طرح اتصال سیلو به راه آهن قم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد اقتصادي

طرح اتصال سیلو به راه آهن قم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد

  بزرگنمايي:

عصرقم- محسن اعتماد افزود: طبق آیین نامه و مصوبات هیات مدیره و مجمع راه آهن کشور، اگر کارخانه ای درخواست اتصال به شبکه ریلی داشته باشد، باید زیرسازی مسیر را انجام دهد و روسازی آن بر عهده راه آهن می باشد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه برای اتصال سیلوی قم به راه آهن، شرکت غله و خدمات بازرگانی قم موظف بود زیرسازی مسیر را انجام دهد، ولی راه آهن برای بهره مندی استان قم از مزیت های اجرای طرح، در این امر پیشقدم شد.

وی با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: طول این طرح 11 کیلومتر و شامل مطالعات، زیرسازی، احداث پل، اجرای روسازی، تامین ریل، تراورس و بالاست می باشد که 480 میلیارد ریال هزینه دارد.

اعتماد با اشاره به اینکه این طرح تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هزینه مطالعات، زیرسازی، احداث پل و اجرای روسازی که توسط پیمانکار انجام می شود، 280 میلیارد ریال می باشد و هزینه تامین ریل، تراورس و بالاست که توسط راه آهن انجام می شود، نیز 200 میلیارد ریال هزینه دارد.

وی با بیان اینکه برای اتصال سیلو ی قم به راه آهن تاکنون 20 پل احداث شده، بیان کرد: مطالعات و احداث پل طرح اتصال سیلو به راه آهن به اتمام رسیده و تاکنون بیش از 80 میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته وی، احداث هر کیلومتر از ریل راه آهن در شرایط عادی، 50 تا 60 میلیارد ریال هزینه دارد و اگر خط احتیاج به پل یا زیرگذر داشته باشد، این هزینه ها افزایش می یابد.

مدیرکل راه آهن تصریح کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی قم تعهد داده است در صورت اتصال سیلو به راه آهن سالانه یک میلیون تُن بار از طریق ریل منتقل شود.

وی با بیان اینکه راه آهن کلید توسعه پایدار استان است، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه به ازای هر تُن کیلومتر بار حدود 40 سی سی سوخت صرفه جویی می شود، ترافیک محورها و آلودگی هوا نیز بهبود می یابد.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم دو هفته پیش در نشست خبری به موضوع متصل نبودن سیلوی قم به خط راه آهن سراسری اشاره و بیان کرده بود: علی رغم پیگیری های بسیار و قول مسئولان مرتبط، هنوز شرایط اتصال سیلوی دولتی قم به راه آهن سراسری فراهم نشده و این در حالی است که اتصال ریلی می تواند نقش بسیار زیادی درکاهش هزینه های حمل و نقل و زمان تحویل و ارسال محموله ها داشته باشد.

بهزاد رادمنش با اشاره به اینکه هنوز راه آهن برای اجرای این طرح اقدام مثبتی انجام نداده است، افزوده بود: اکتفا به حمل و نقل جاده ای برای ارتباط با سیلوی استان از نظر پدافند غیرعامل قابل قبول نیست و امنیت غذایی مردم را در معرض خطر قرار می دهد، به همین دلیل اتصال سیلوی قم به راه آهن سراسری یکی از مهمترین نیازهای استان است.

در حال حاضر راه آهن قم 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است؛ روزانه حدود پنج هزار و 500 مسافر از طریق ایستگاه های راه آهن قم و محمدیه برای عزیمت به شهرهایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز و بلعکس مسافرت می نمایند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توزیع بیش از 90درصد مایحتاج عمومی قم توسط تشکل‌های صنفی

سد کوچری 209 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد

3 هزار اشتغال مستقیم در بخش اصناف قم ایجاد شد

سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد

اجرای طرح جامع تب برفکی در استان قم

تعیین ایستگاه گارمانوری بعنوان دهکده لجستیک استان

جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان قم برگزار شد

شرایط برای ایجاد کسب و کارهای سودآور خانگی در بخش کشاورزی فراهم است

افزایش 12 درصدی مصرف آب در فصل بهار

مصرف آب در قم 12 درصد افزایش یافت/ احتمال شور شدن آب قم

افزایش مصرف آب در قم نگران کننده است

5100 فرصت شغلی جدید در بخش صنعت قم ایجاد خواهد شد

6 واحد صنعتی راکد در قم به چرخه تولید بازگشت

امهال بدهی کشاورزان قم از اول تیرماه آغاز می‌شود

توزیع نادرست مواد اولیه مشکل اصلی صنعت کفش قم است

زیر ساخت‌های اقامتی و گردشگری قم ضعیف است

قم تا سال 1407 آب دارد

19 واحد صنعتی و تولیدی راکد در قم به چرخه تولید بازگشت

تشویق و جریمه در انتظار کم مصرف ها و پرمصرف های برق خانگی در قم

کمتر از 12 درصد از زباله های قم بازیافت می شود

ظرفیت اشتغال 5 هزار نفری در منطقه سلفچگان

واحدهای صنعتی قم با کاهش مصرف برق پاداش دریافت می کنند

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان آماده استقرار صنایع خودروسازی است

درآمدهای استان قم 34 درصد رشد خواهد داشت

بیش از 10 هزار تن گندم از کشاورزان قمی خریداری شد

توسعه مزارع گل محمدی در قم بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت است

ارائه خدمات الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی به اعضای نظام مهندسی قم

537 هکتار از مراتع قم در سال جاری دچار حریق شده است

آب تخصیصی به شرب قم کمتر از مصرف شهر است

محدودیتی برای بخشودگی جرایم مالیاتی بخش های تولیدی قم نداریم

سیل به 1200 کارگاه صنایع دستی کشور خسارت زد

معاون وزیر: کشاورزی سنتی پاسخگوی نیازهای امروز نیست

تولید قم در مسیر رونق و شکوفایی

افتتاح 33 پروژه تولیدی در هفته جهاد کشاورزی

باید درصدد رفع مشکلات تولیدکنندگان باشیم

تعیین تعرفه‌های جدید آب‌بها/ تشویق کم مصرف‌ها، جریمه پرمصرف‌ها

جاری شدن آب در رودخانه قمرود

آغاز پرداخت تسهیلات رونق تولید به اصناف قم

ظرفیت‌های استان قم در شرکت‌های دانش بنیان نمود پیدا کند

رشد 30 درصدی صادرات از قطب صنعت کفش ماشینی کشور در شرایط تحریم

تداوم ناکامی‌های «امیر مهدی زاده» این بار در خاک چین

تثبیت قیمت و آرامش به بازارهای قم بازمی‌گردد

حوزه‌های سرمایه‌گذاری وقف در قم شناسایی شود

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مودیان صاحبان مشاغل تا پایان خردادماه می باشد

کشت نشایی مناسب شرایط آب و هوایی قم است

سرانه مصرف آب قم باید نصف شود

طرح اتصال سیلو به راه آهن قم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد

توسعه حمل و نقل ریلی، قیمت کالاهای اساسی را کاهش می‌دهد

3 هزار و 740 تن شکر در قم توزیع شد

قیمت برنج پس از ماه مبارک رمضان کاهش می یابد