عصر قم

آخرين مطالب

اولین چیزی که در عالم آفریده شد، شب قدر بود فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - یک کارشناس مهدویت عنوان کرد: در شب قدر تقدیر هر انسانی به مدت یکسال از این شب قدر تا شب قدر آینده به دست امام زمان(ع) و به اذن خداوند رقم می خورد واین امر، با عرضه نامه اعمال تفاوت دارد.
حجت الاسلام و المسلمین محمود اباذری با بیان اینکه همه چیز دراین دنیا به خداوند برمی گردد، عنوان کرد: روزی مشیت خداوند متعال بر این تعلق گرفت که موجودی متفاوت با دیگر مخلوقاتش یعنی "انسان" را خلق کند و در او استعداد و قوه ای قرار داد که اگر این استعداد تحت شرایط صحیح قرار گیرد، انسان را تا اعلی علیین پیش خواهد برد.
انسان می تواند از فرشتگان هم بالاتر رود
وی افزود: فرشتگان نور بوده و موجودات مقدسی هستند، اما انسان به گونه ای آفریده شده که اگر در مسیر درست هدایت قراربگیرد حتی از فرشتگان هم می تواند برتر شود که البته رسیدن به چنین امر مهمی، برنامه و قانون می خواهد.
این کارشناس مذهبی گفت: خداوند متعال برنامه جامع و بی نظیری را توسط خاتم الانبیاء(ص)، به نام قرآن برای انسان فرستاد، این کتاب بی نظیر به تعبیر خود قرآن "تبیانا لکل شی" یعنی بیان گر هرچیزی است.
اباذری با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه، "آنچه که بوده، هست و خواهد بود در قرآن است"، بیان کرد: عمده معارف قرآن در بطن و درون این کتاب است، چون اگر قرار است انسان تا اعلی علیین برود، یکسری برنامه ها نمی تواند در دسترس عموم باشد بلکه باید برای خواص باشد.
امام، خلیفه خداوند بر روی زمین است
وی با اشاره به اینکه قرآن به عنوان یک قانون و برنامه برای بشر نیازمند مبین و مفسر است، تاکید کرد: خداوند قبل از اینکه این عالم را خلق کند، صحبتش با فرشتگان در رابطه با خلیفه الله و وجود حجتی بود که اگر او نباشد انسان به هدف واقعی خودش دست نمی یابد، بنابراین در کنار این قرآن، امامی قرار داده شده که نسخه عینی و تجسم این کتاب است.
اباذری ادامه داد: این خلیفه الله، انسان کامل و شاخص حق و باطل است، همچنین هادی و مفسر قرآن است که البته بخشی از این آثار و برکات امام، با غیبت او ازدست رفته و در واقع مردم از آن محروم می شوند، البته که مسبب این امر هم خود انسان است.
این کارشناس مهدویت با بیان اینکه هدایت باطنی امام مهدی(عج) هم اکنون جاری و ساری است و غیبت مانع آن نیست، تصریح کرد: مسئولیت امامت تعطیلی بردار نیست اما همانطور که گفته شد انسان از بخشی از کرامات امام در زمان غیبتش محروم خواهد شد.
اولین چیزی که در عالم آفریده شد، شب قدر بود
اباذری گفت: در روایات داریم که خداوند زمانی که عالم خلقت را آفرید، اولین چیزی که آفریده شد شب قدر بود و در اینجا این سوال شاید به ذهن برسد که فلسفه چنین کاری و درواقع این حد از اهمیت شب قدر برای چیست؟
وی افزود: در یک کلام می توان گفت که "شب قدر" و اهمیت ویژه آن این است که شب قدر به این معناست که عالم روی حساب و کتاب بنا شده و ما در عالمی یله و رها آفریده نشده ایم، اگر که قرار است این موجود(انسان) به آن درجه عالی دست یابد، نیازمند نظام و اندازه(قدر) است؛ بنابراین، این چنین است که شب قدر، قرآن و امام پیوند خورده است.
این کارشناس مهدویت تاکید کرد: اگر یکی از این سه، یعنی قرآن، قدر و امام برداشته شود، دو مورد دیگر نیز برداشته شده و نظام خلقت برچیده خواهد شد، چراکه رسیدن به درجه عالی اعلی علیین با وجود هر سه این موارد قابل دسترسی است.
وی با بیان اینکه امام، مظهر تام اسماء و صفات الهی است، گفت: امام سمیع و بصیر است همانگونه که خداوند می بیند و می شنود؛ در قرآن نیز در آیه ای 105 سوره توبه می خوانیم که "هرکاری که می خواهید انجام دهید اما بدانید که قطعا خداوند، پیامبر(ص) و مومنان آن را می بینند، هرچند دور یا نزدیک باشد".
اباذری عنوان کرد: بر عامه مردم پوشیده است که منظور از "مومنان" در آیه مذکور چه کسانی هستند اما طبق روایات قطعا ائمه و امامان جزو آن هستند.
این کارشناس مهدویت گفت: کسی محضر امام رضا(ع) آمد و دید که هرکس که نزد امام رضا(ع) می رود با هر زبانی که با امام صحبت می کند، ایشان پاسخ می دهند، این فرد تعجب کرد و گفت "یابن رسول الله شما زبان همه را بلدید، این امر چگونه ممکن است؟".
وی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمود"خداوند منزه از این است که شخصی را امام بر مخلوقاتش قرار دهد و او زبان آن ها را نفهمد"، بنابراین از این روایت این گونه دریافت می شود که خداوند منزه از آن است که کسی را امام قرار دهد که از حال امتش آگاهی نداشته باشد، اما با این وجود شاید این سوال پیش بیاید که پس مسئله ی عرضه نامه اعمال مردم به دست امام زمان(ع) چیست؟
اباذری تصریح کرد: امام در این دنیا، خلیفه خداوند بر روی زمین است و به اذن خداوند پیگیر اعمال و حالات بندگان است، اما باید به این نکته توجه داشت که عرضه نامه اعمال به امام زمان(ع)، جهت آگاهی از حالات و رفتار انسان نیست، بلکه این یکی از ساز و کارهای این عالم خلقت است.
وی افزود: برای مطلب فوق می توان اینگونه مثال آورد که همه ما می دانیم که خداوند سمیع و بصیر است اما با این وجود دو فرشته با نام رقیب و عتید، اعمال ما را ثبت کرده و نزد خداوند عرضه می کنند و این امر، منافاتی با شنونده و بینا بودن خدا ندارد، بلکه چنین سازو کاری به این خاطر است که انسان در نوع رفتار خود مراقبت کند و بداند که اعمال اونزد خداوند و امام او ثبت شده و به محضرشان خواهد رسید.
چگونه امام زمان(ع) تقدیر میلیارد ها انسان را در یک شب می بیند و امضا می کند؟
این کارشناس مهدویت گفت: هر هفته، نامه اعمال بندگان به محضر امام زمان(عج) خواهد رسید اما این عرضه نامه اعمال، با آنچه که در شب قدر از انسان نزد امام زمان(ع) عرضه می شود، متفاوت است.
اباذری عنوان کرد: در شب قدر تقدیر هر انسانی به مدت یکسال از این شب قدر تا شب قدر آینده به دست امام زمان(ع) و به اذن خداوند رقم می خورد واین با عرضه نامه اعمال تفاوت دارد، بازهم شاید برای افراد سوال ایجاد شود که چگونه تقدیر میلیاردها انسان را یک نفر می تواند در یک شب ببیند و بنویسد؟
وی گفت: امام، مظهر قدرت الهی و علم و آگاهی است و خداوند چنین قدرتی را به او داده است، ما نباید این امر را با خودمان مقایسه کنیم؛ علاوه بر اینکه، چنین چیزی منعکس کننده قدرت الهی است و پروردگار عالمیان با این کار، قدرت خود را در امام به نمایش می گذارد.
چرا تقدیرات انسان باید در یک شب، رقم بخورد؟
این کارشناس مهدویت در پاسخ به این سوال که چرا یک شب را خداوند جهت مقدر کردن تقدیر انسان قرار داده است، بیان کرد: اینجاست که معنای کرم، رحمت و عظمت الهی را انسان متوجه می شود، البته باید توجه داشت اینگونه نیست که در شب قدر، همه چیز را برای ما بنویسند بدون اینکه ما به عنوان انسان، نقشی در آن داشته باشیم، بلکه آنچه که به عنوان تقدیر برای یکسال ما رقم می خورد، براساس عملکرد گذشته ماست.
اباذری ادامه داد: از آنجایی که انسان وقتی به گذشته خود و آنچه که اندوخته است، فکر می کند، با انبوهی از گناه ها و خطا، روبرو می شود، خداوند در این یک شب به بنده اش فرصت می دهد تا توبه کرده و از خداوند طلب مغفرت کند، تا سرنوشت و تقدیر او براساس گناهان گذشته اش رقم نخورد.
وی بیان کرد: زمین و آسمان و آنچه درش نهفته است بخاطر انسان به وجود آمده و در اختیار او قرار گرفته، بنابراین انسان باید نسبت به خود معرفت پیدا کند و در شب قدر که فرجه ای از سمت پروردگار است، با توسل به امامان و خوبان درگاهش توبه کرده و سرنوشت سال بعدش را به خوبی رقم بزند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/91385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

آسمان قم امروز پنجشنبه 30 فروردین صاف تا کمی ابری است

بالگرد اورژانس استان تهران جان دو نفر را در اتوبان تهران-قم نجات داد

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود