عصر قم

آخرين مطالب

10 هزار و 189 بی‌ سواد درقم با سواد می شوند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌و پرورش قم گفت: باسواد کردن 10 هزار و 189 تن بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال، در سال جاری به شورای سواد آموزی استان ابلاغ‌ شده است.
  حجت‌الاسلام ‌و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز دوشنبه در جلسه شورای سوادآموزی در سالن جلسات معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قم ادامه داد: دراین راستا 5 درصد کلاس‌ها نیز برای افراد بی‌سواد بین 50 تا 65 سال برگزار می شود.
وی با اشاره به ادامه روند شناسایی بی‌سوادان در سطح روستاهای استان گفت: اولویت سوادآموزی کشور تا پایان برنامه ششم، باسواد کردن افراد بی‌سواد بین 10 تا 49 سال است.
وی تأکید کرد: با دستور وزیر آموزش‌و پرورش شورای پشتیبانی سوادآموزی هر سه ماه یک‌بار باید تشکیل‌ شده و روند اجرای مصوبات و اقدامات در آن بررسی و رصد شود.
قاسمی نیا ادامه داد: شورای سوادآموزی قم آمادگی دارد در زمینهٔ آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی، ارائه مشاوره ‌های فرهنگی در قالب فرهنگ ایرانی اسلامی و تحکیم بنیان خانواده و همچنین آموزش‌های عمومی و جمعیت به فعالیت بپردازد.
وی درادامه با اشاره به گستره برگزاری کلاس‌های سوادآموزی در قم عنوان کرد: سال گذشته 550 کلاس سوادآموزی در سطح استان برگزارشده است.
قاسمی نیا افزود: آمار بی‌سوادان استان در گروه 10 تا 49 سال، 33 هزار تن، طبق آمار رسمی و سرشماری سال 95می باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در قم چهار محل برای تشکیل کلاس های سوادآموزی وجود دارد که سال گذشته برای 2 هزار بی‌سواد، 50 عنوان کلاس درس ترتیب یافته است.
قاسمی افزود: در محل یادگیریهای محلی علاوه بر مسئله سوادآموزی، مهارت‌آموزی نیز به صورت رایگان به افراد متقاضی ارائه می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: برای با سواد کردن هر فرد معلول نیز یک‌میلیون و هشتصد هزار تومان به مددکار مربوطه حق‌ الزحمه پرداخت می‌شود، هزینه سواددار کردن یک فرد عادی 830 هزار تومان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ریشه کردن کردن بی سواد نیازمند همکاری کلیه دستگاه های اجرایی است ، گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم باید مشخصات بی‌سوادان استان در قالب طرح جامع سیب که در زمینهٔ بهداشت بوده را تا قبل از پایان سال گذشته به شورای سوادآموزی استان ارائه دهد که تاکنون این اقدام را انجام نداده است.
**معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ و بودجه نیز در این جلسه، تأکید کرد: تأمین اجتماعی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به مسئله سوادآموزی کارگران کارگاه‌های تولیدی پای‌کار آمده و به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
محمدجواد شاکر آرانی عنوان کرد: از محل اعتبارات صندوق عشایری نیز باید برای سواددار کردن روستانشینان و عشایر استان استفاده کرد.
وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از 33 هزار تن بی‌سواد ساکن قم اتباع خارجی هستند که باید شناسایی و به کلاس های نهضت سوادآموزی دعوت شوند.
**مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم نیز در این جلسه بیان کرد: سواد زیست‌ محیطی شهروندان به‌ویژه در سطح روستاها و بخش‌های استان باید تقویت شود.
سید رضا موسوی مشکینی افزود: برای افزایش و ارتقای سواد زیست‌ محیطی تفاهم‌نامه‌هایی در سطح استان و ملی در دست پیگیری و اقدام است.
**رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم نیز دراین جلسه گفت: برخی از افراد عضو این نهاد حمایتی به دلیل ویژگی‌های فردی امکان سوادآموزی ندارند اما برای افرادی که قدرت سوادآموزی داشته باشند تسهیلات مالی ارائه می‌شود.
**دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به ارتباط بین بی‌سوادی و آسیب‌های اجتماعی گفت: فراوانی اعتیاد در بین افراد بی‌سواد و کم‌سواد در مقایسه با گروه‌های دیگر بیشتر است.
ابوالفضل شریفی ادامه داد: شورای مبارزه با مواد مخدر قم آمادگی دارد تا دوره‌های سوادآموزی را در کمپ‌های ترک اعتیاد خود در دوره‌های 3 ماه برگزار کند.
وی همچنین عنوان کرد: شورای مبارزه با مواد مخدر قم در سه سرفصل کلی تشکیل تشکل‌های مردم‌نهاد، دوری از اعتیاد و آموزش مهارت‌های زندگی آماده همکاری با شورای سوادآموزی استان است.
** همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی قم نیز در این جلسه، تأکید کرد: سال گذشته 550 دوره و کلاس آموزشی در قم برگزارشده و باید بر مبنای آن نقشه کلی از وضعیت بی‌سوادی و سطح پوشش کلاس‌های سوادآموزی احصا شود.
رضا ملک‌زاده همچنین گریزی به‌ضرورت سوادآموزی افراد معلول زد و گفت: بخش مهمی از بی‌سوادان استان را افراد معلول شامل می‌شود که ضرورت دارد تا دوره‌های بلندمدت سوادآموزی در رابطه با این افراد برگزار شود.
** سخنگوی فرماندهی انتظامی قم نیز در بخش پایانی این جلسه، گفت: ارتباط مستقیمی بین بی‌سوادی و افزایش وقوع جرم وجود دارد، 10 درصد از مجرمان به دلیل عدم آشنایی با قوانین مرتکب جرم می‌شوند.
مهرداد حاجی‌زاده با اشاره به برخی از چالش‌های پیش روی بی‌سوادی در جامعه تأکید کرد: 15 درصد افرادی که جرم علیه آنان انجام می‌شود کاملاً بی‌سواد هستند.
وی ادامه داد: مورد سوءاستفاده قرار گرفتن افراد بی‌سواد در فضای مجازی از دیگر معضلات بی‌سوادی در استان است.
وی همچنین ابراز کرد: در حوزه حقوق شهروندی نیز به دلیل عدم سواد لازم برخی از افراد حجم پرونده‌های ورودی به نیروی انتظامی بالاتر می‌رود.
حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بین سربازان نیروی انتظامی نیز برخی افراد بی‌سواد غیربومی وجود داشته که با همکاری فنی حرفه‌ای استان دوره‌های سوادآموزی برای این افراد نیز به‌صورت مستمر برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/91103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد