عصر قم

آخرين مطالب

استاندارقم:

فعال سازی و استاندارد سازی معادن استان پیگیری شود اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- استاندار قم، با بیان اینکه راهبردهای رونق تولید با برش موضوعی معادن باید با جدیت عملیاتی شود، گفت: فرهنگ سازی واستانداردسازی معادن استان باید در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایرنا،بهرام سرمست روز پنجشنبه درهفتمین جلسه شورای معادن استان در سالن امام جواد(ع) استانداری قم، با بیان اینکه قیمت گذاری شن و ماسه در حیطه وظایف تنظیم بازار نیست،افزود:قیمت شن و ماسه در استان باید بر اساس اقتضائات فعلی و آنالیز قیمتی در قالب کمیته نظارت تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به مجوز برداشت شن و ماسه به معدن منگنز در سال های گذشته و ضرورت مطالعه مجدد در این زمینه ادامه داد: طرح مطالعاتی پتانسیل یابی محدوده شن و ماسه درقم به عنوان یک اولویت باید در دستور کار باشد.
وی گفت: فعال سازی، فراوری و استفاده از ظرفیت معادن درقالب چهار راهبرد تعیین شده برای معادن استان در قالب طرح راهبردی رونق تولید مورد توجه جدی قرار گیرد.
استاندار قم با بیان اینکه چهار برنامه راهبردی برای توسعه پایدار معاون و فراوری مواد معدنی استان برنامه ریزی شده است گفت: توسعه و تکمیل اکتشافات عناصر طلا، مس و آهن؛ فراوری مواد معدنی به ویژه گچ، آهک و منگنز و همچنین فعال سازی معادن راکد از جمله راهبردهای استان در حوزه معدن است.
**مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم نیز در این جلسه، با بیان اینکه بارش های فروردین ماه امسال، بعد از 26 سال باعث جاری شدن روان آب در برخی نقاط استان شد، اظهار داشت:در دو دهه گذشته به دلیل خشکسالی شدید استان، با برداشتن زیاد مصالح از بستر خشک رودخانه مواجه بودیم.
احمد حاجی حسینی مسگر با بیان اینکه در برخی مناطق استان، بستر رودخانه ها به دلیل برداشت های متعدد، تا 2 متر پایین رفته است ادامه داد: گودال هایی در بستر رودخانه ها ایجاد شده که نیاز است تا طرح ساماندی برای برگشتن این بستر به وضعیت قبل انجام شود.
وی ادامه داد: فشار زیادی به دلیل برداشت مصالح زیاد به رودخانه ها وارد شده است که در این شرایط باید از ظرفیت معادن استان استفاده شود.
** نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه ، با انتقاد از حضور مسئولان در جلسات تخصصی بدون مطالعه و داشتن اطلاعات کافی گفت: مسئولان باید با اطلاع کامل در جلسات حضور یابند.
احمد امیرآبادی فراهانی، با اشاره به طرح ابلاغی دولت برای استفاده از مصالح آورد سیل برای ساماندهی به بستر رودخانه ها افزود: باید مطالعات لازم در این زمینه صورت گیرد تا از این فرصت برای ساماندهی رودخانه ها به منظور جلوگیری از طغیان مجدد آنها استفاده شود.
** معاون امور عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه، با بیان اینکه نرخ شن و ماسه موجود در استان کم است و حجم آن نیز کاهش یافته است، گفت: از سال گذشته مجوز برداشت شن و ماسه در استان متوقف شده است
محسن بهشتی، با بیان اینکه به 27 کیلومتر جاده قدیم قم- تهران، 600 میلیارد ریال اعتبار ملی تخصیص داده شده است، گفت: وزارت راه که این قراردادهای ملی را به امضا می رساند، تعهد داده است که شرکت سازنده، حق برداشت مصالح را از مسیر جاده دارد، که این هزینه متاسفانه در قراردادها تعیین نشده است و باید این موضوع در سطح ملی پیگیری شود.
** مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت بازنگری در قیمت شن و ماسه در استان گفت: قیمت شن و ماسه استان پایین است و باید بر اساس ساز و کار مناسب و استفاده از ظرفیت کارشناسی نسبت به اصلاح این موضوع تجدید نظر شود.
** سید محمدتقی سجادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت اجرای مطالعاتی برداشت شن و ماسه در استان گفت: برداشت از معادن شن و ماسه استان اگر بر اساس مطالعه باشد، می تواند یکی از عامل کنترل کننده سیل باشد ولی در غیر این صورت، این برداشت ها نه تنها موجب تخریب منابع طبیعی شده بلکه موجب تشدید خسارت های ناشی از سیل می شود.
از 68 نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود 30 نوع آن در قم بوده و در این میان معدن منگز ونارچ، بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه است.
برآورد میزان نیاز استان به شن و ماسه، انجام طرح مطالعاتی پتانسیل یابی شن و ماسه استان، مطالعه و اعلام ذخایر رودخانه ای قابل واگذاری، واگذاری معادن شن و ماسه غیر فعال از طریق مزایده و نیز ممنوعیت محدوده جدید شن وماسه استان در مناطق آبرفتی و تپه ماهورها تا اطلاع ثانویه از جمله پیشنهادهای کمیته کارشناسی ساماندهی معادن شن و ماسه استان بود که در این جلسه به تصویب رسیدند.
7404/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/90795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آدمی حسرت سرگردونه

آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

ریزش دومین بنای خشتی ایران

آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

آتش‌سوزی واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

آیت الله رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

مدرس حوزه علمیه قم : اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است/ «هیچ توصیه‌ای نداریم که فرد خودکشی‌کننده در قبرستان عمومی دفن نشود»

22 عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 4 اردیبهشت ماه 1403

تورم سالانه قم پس از 19 ماه به زیر 40 درصد رسید

آتش گرفتن قطار در کانادا

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد

با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید

آیت‌الله رئیسی عازم لاهور، قلب فرهنگی پاکستان شد

داستانک/مادر آلزایمری

وزارت بهداشت: فعلا الزامی به تزریق همگانی واکسن گارداسیل نیست

صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است

شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی

چه افرادی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم

اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله

تقویم و اوقات شرعی سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 به افق قم

گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد قرنی در قم

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرایِ طرح نور

دیدار آیت‌الله رئیسی و رئیس‌ سنای پاکستان

پیشرفت 80 درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی

از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی

از گفته خود دلشادم

تصاویر جدید از سیل هولناک در چین

شایع‌ترین نشانه‌های افت قند خون

قدردانی خانواده مرحوم آیت الله امامی کاشانی از مردم و مسئولان

سخن زیبای حسین پناهی در مورد پول

نمازم قضا شد

هشدار پلیس فتای قم در خصوص فروش سوالات کنکور

هشدار مدیریت بحران شهر تهران: بارش های شدید در راه است

اژه‌ای :دستگاه ها در موضوع عفاف و حجاب فعال شوند

7 کشته و 20 زخمی بر اثر انحراف ماشین از پیست مسابقه در سریلانکا

محسنی اژه‌ای: صفوف افراد فریب خورده از عناصر سازمان یافته دشمن باید جدا شود

بایدها و نبایدهای عمل جراحی دیسک کمر

اختلال بلع و درمان آن با گفتار درمانی

از درد ترک خورده و از زخم کبودیم