عصر قم

آخرين مطالب

خسارات ناشی از سیل قم،بیش از 205 میلیارد تومان برآورد شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصرقم- محسن اوروجی در میزگرد رسانه ای واکاوی نقش آبخیزداری در جلوگیری از وقوع سیل و تهدید های پیش روی قم عنوان کرد: این روزها مسائل مهمی در حوزه کنترل سیلاب و استفاده از تجربیات علمی و دانشگاهی و پژوهشی در مقابله با آسیب های سیل مطرح می شود؛ بارش های بهاری و رگباری و آب شدن برف ها و مسدود شدن مسیر رودخانه ها موجب بروز سیلاب می شود و خساراتی را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش های رگباری در ایام نوروز، دوره های آموزشی برای دهیاران برگزار شد و با تشکیل شورای بحران به مدیریت بحران پرداختیم و رودخانه قمرود به دلیل آسیب پذیری مورد ارزیابی قرار گرفت.

اوروجی بیان کرد: در قم 17 رودخانه فصلی فعال است که عمدتا از میان شهرها و روستاها عبور می کند، امسال به دلیل بارش های سنگین، در بسیاری از روستاهای قم،سیلاب جاری شد. با توجه به سیراب شدن زمین در روزهای ابتدایی نوروز، با مشکلات دیگری با بارندگی های بعدی روبرو خواهیم شد که باید در این باره تدبیر کرد.

مدیركل مدیریت بحران استان قم عنوان کرد: در ایام نوروز 87 میلی متر مکعب بارندگی در قم اتفاق افتاد که به اندازه بارش سالانه زراعی بود، بر این اساس تلاش شد آب را به داخل رودخانه ها هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر از خسارات پیشگیری شود، سیلاب دارای منافع زیادی است، گفت: در سیلاب اخیر در قم به دلیل مدیریت قبل از سیلاب، در پردیسان مشکلی نداشتیم در حالی که در سالهای 86 و 88 دچار خسارات های جدی بودیم.

اوروجی ادامه داد: آئین نامه 2800 بر ساخت و ساز ساختماهای عمومی نظارت دارد که این امر از خسارات ناشی از سیل و یا حوادث دیگر پیشگیری می کند.

وی اظهار کرد: بخشی از خسارات و تلفات به دلیل حضور مردم در صحنه و بی احتیاطی بود، همه ما باید سازگاری با سیل را بیاموزیم همان طور که یاد گرفتیم، با ریزگردها چگونه سازگاری کنیم.

مدیركل مدیریت بحران استان قم یادآور شد: بارندگی، بخش زیادی از ریزگردها را کاهش می دهد، پیش بینی می شود به دلیل اینکه کویر و مسیله در قم سیراب شدند با ریزگردهای کمتری در تابستان مواجه خواهیم بود.

وی بیان کرد: اگر پروژه های آبخیزداری بالای پردیسان نبود این منطقه دچار مشکل می شد، در این بارندگی ها، آب پشت بندها جمع شد وگرنه کانال های داخلی پردیسان جوابگو نبود.

اوروجی اظهار کرد: در سال جاری، آثار پروژه های پیشگیری از سیل را دیدیم هر آن چه بالای پردیسان سرمایه گذاری کرده بودیم به نتیجه رسید، در جعفریه نیز پروژه های آبخوانداری، منطقه را نجات داد.

وی افزود: هر پروژه ای، باید آورده اقتصادی داشته باشد، پروژه های آبخیزداری واقعا آورده اقتصادی داشت، نمونه بارز آن را در روستای طایقان دیدیم که امسال با بندهای ایجاد شده سیلاب نداشتیم.

مدیركل مدیریت بحران استان قم گفت: سدها نیز سیلاب ها را تاخیری عبور می دهند، تاخیر درسیلاب های عبوری و ذخیره آب دو رویکرد مهم از اجرای این پروژه هاست.

وی بیان کرد: مسیر رودخانه ها باید باز باشد تا حداکثر سیلاب را عبور دهد، اگر در حوزه قمرود دو سد کوچری و 15 خرداد را نداشتیم، سیلاب قمرود سه برابر می شد.

اوروجی افزود: پیش بینی های هواشناسی هر 72 ساعت است و گاهی این پیش بینی ها دقیق نیست، برخی از بارش ها غیر قابل پیش بینی است چون نقطه ای است و در پیش بینی ها، وضعیت مشخص نمی شود.

وی عنوان کرد: خسارات ناشی از سیل قم در سال جاری،بیش از 205 میلیارد تومان برآورد شد که شامل 27 مورد در اماکن مسکونی و تجاری و راهها و مزارع و اراضی کشاورزی و صنعت و بناهای تاریخی و ...بود.

مدیركل مدیریت بحران استان قم اظهار کرد: بیمه مکمل مدیریت بحران است، این خسارات در کشورهای پیشرفته از محل بیمه تامین می شود، اما در کشور ما از اعتبارات دولتی در تامین خسارات استفاده می شود باید به سمت بیمه ساختمان های تجاری و مسکونی و ظرفیت های کشاورزی برویم.

وی بیان کرد: دولت، 50درصد از سهم آورده کشاورز را از محل ماده 12 می پردازد، همه می‌توانند با هزینه کم در طول سال به بیمه سرمایه های خود بپردازند.

اوروجی در مورد کمک رسانی های مدیریت بحران در سیل اخیر عنوان کرد: از 29 فروردین کمک ها به گلستان و خراسان شمالی آغاز شد، با وجود وضعیت بحرانی که در ایام عید داشتیم، این کمک ها نیز ادامه داشت.

وی گفت: کمک هایی برای خوزستان و لرستان انجام و دستگاه‌های سنگین ارسال و مسیرها باز شد از طرفی کمک های مردمی با تشکیل ستادها، ساماندهی شد.

مدیركل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: در این ایام استاندار قم تدبیر کردند و مرخصی های مدیران در دو مرحله لغو شد، آمادگی مدیران و اقدامات آن ها، خسارات را به حداقل رساند.

وی اظهار کرد: در جهت بازسازی و نوسازی خسارات سیل کارگروهی در فرمانداری تشکیل شد، روستاهایی که در مسیر سیلاب هستند با همراهی بنیاد مسکن به جای دیگری منتقل می شوند تا مسیر رودخانه باز شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/90276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو