عصر قم

آخرين مطالب

نمی‌توان گفت امسال ریزگرد نداریم اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصرقم- سید محمدتقی سجادی در میزگرد رسانه ای "واکاوی نقش آبخیزداری در جلوگیری از وقوع سیل و تهدید های پیش روی قم" با اشاره به اهمیت آبخیزداری عنوان کرد:حوزه آبخیز، کلیه سطوح و عرصه هایی را شامل می شود که روان آب ناشی از بارش از یک مجرای خروجی خارج می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: وقتی بارندگی در این سطح اتقاق می افتد، آبراه‌ها تجمیع و از مجرای خروجی خارج می شود. اگر دورچین و سد بام و ناودان را در سطحی در نظر بگیریم، مجرای خروجی همان ناودان است، وقتی حوزه گفته می شود که باید خط الراسی در اطراف و خط القعری در انتها و در عرصه شیبی وجود داشته باشد.

سجادی بیان کرد: وقتی در نقشه، حوزه آبخیز را تعیین و خط الراس و ارتفاع را وصل می کنیم، مرز حوزه مشخص می شود و شرایطی که آن عرصه هایی که در این محدوده هستند را در نظر می گیریم، می بینیم در کنار شدت و مدت و دامنه بارش، جنس خاک نیز اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: برای وقوع روان آب و سیلاب، جنس آن عرصه از نظر خاک و نفوذ پذیری و شیب و پوشش گیاهی نیز تاثیر می گذارد و مشخص می کند چه میزان سیلاب جریان یابد، در این میان یک سری از این آیتم ها در اختیار ما نیست ولی پوشش گیاهی و میزان تخریب خاک بر عهده ماست تا از بروز سیلاب بتوانیم جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: خاک سازی در مناطقی مانند قم تا 500 سال طول می کشد، تا خاک شامل مواد معدنی و موجودات جانوری و پوشش گیاهی تشکیل شود، در این راستا وقتی پوشش گیاهی را از بین ببریم میزان روان آب را افزایش می دهیم.

وی بیان کرد: آبخیزداری کلیه تدابیری است که از بارندگی ها بهره وری ایجاد کنیم و فرصت نفوذ برای آب های روان به وجود بیاوریم و یک سری تدابیر مکانیکی را در نظر می گیریم تا آب را در نقطه حفظ کنیم، در این باره ایجاد چاله های فلسی و پوشش گیاهی تا میزان زیادی از آب را در نقطه نگه می دارد.

سجادی عنوان کرد: عرصه های منابع طبیعی وسیع است، در کشور 86 درصد عرصه های موجود شامل منابع طبیعی است و در قم از 1 میلیون و 120 هزار هکتار، میزان 975 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی به شمار می رود. وقتی محدوده و حریم شهرها را از این اراضی کسر کنیم، باقی مانده آن عرصه هایی است که در اختیار ما قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم بیان کرد: اقداماتی که در آبخیزداری انجام می شود فقط بر عهده دولت نیست و مشارکت مردم نقش اساسی در آن دارد، رویکرد ما استفاده از توان مردم و همیاران طبیعت است و این سرمایه ملی مهمی به شمار می رود؛ مسئولان و مردم روی بحث های زیست محیطی حساس هستند.

وی گفت: در حدود 21 سال قبل فعالیت های آبخیزداری در قم شروع شده و تاکنون در 65 درصد از مساحت استان مطالعات تفضیلی صورت گرفته است.

سجادی افزود: همچنین تاکنون 300 هزار هکتار فعالیت های آبخیزداری در 503 کد نقطه و سازه های آبخیزداری در قم انجام شده است که این فرآیند نقش مهمی در کنترل سیلاب داشت، 70 هزار هکتار از این 300 هزار هکتار مشرف به شهر قم انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان اینکه حوزه قمرود می تواند در قم از نظر سیلاب اثر گذار باشد، عنوان کرد: با عنایت رهبری اختصاص منابع ویژه از محل صندوق توسعه ملی به پروژه های آبخیزداری سال گذشته 200 میلیون دلار در کشور و امسال 140 میلیون یورو به این امر اختصاص یافته است. مدیریت بحران نیز سال قبل از محل ماده 12، اتفاقات خوبی را در حوزه های بالادست و به ویژه مشرف به شهر قم رقم زد.

سجادی اظهار کرد:عوامل فنی دیگری نیز در کنترل سیلاب نقش داشته است، در سال 88 میزان 30 میلی متر بارش در بالادست قم اتفاق افتاد که خسارات شدیدی داشت، اما امسال بالغ بر 70 میلی متر بارش داشتیم و میزان خسارات در سال جاری کمتر بود.

وی گفت: احداث بندهای تنظیمی و کنترلی و ذخیره ای و انحراف آب از دشت و تغذیه مصنوعی و حفظ روان آب و تمامی این پروژه ها در 21 سال به وظیفه خود عمل کردند تا سیلاب را در قم کنترل کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: بر اثر اجرای این پروژه ها 25 میلیون متر مکعب در همان ابتدا کنترل شد و 75 میلیون متر مکعب، روان آب ها به صورت تنظیم شده تخلیه شد.

سجادی در مورد وضعیت ریزگرد در تابستان قم بیان کرد: نمی توان گفت امسال ریزگرد داریم یا نداریم، اگر چه در مراتع طرفین اتوبان قم، پوشش گیاهی یک ساله خوبی وجود دارد اما وقتی پوشش بهتر و رطوبت سطحی خوب باشد گرد و غبار کمتر است. ولی وقتی جنس سطح خاک و زمین در معرض آب باشد و نفوذ را چند ماه حفظ نکند و جریانات شرقی و غربی باد وجود داشته باشد نمی توان نداشتن ریزگرد را تضمین کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم اظهار کرد: جنس خاک و تبخیر و از بین رفتن خاک نباتی بر اثر فرسایش و یا به دست انسان هر کدام در ایجاد ریزگرد نقش دارد.

وی گفت: در قم 400 هزار هکتار در معرض بیابانی شدن و 150 هزار هکتار در 4 نقطه کانون تولید گرد و خاک و 3500 هزار هکتار کانون های فوق بحرانی هستند و نمی توان پیش بینی کرد بارش ها بر روی این ها اثر گذار باشد، بسیاری از گرد و خاک ها منشاء داخلی دارد.

سجادی عنوان کرد: در آیخیزداری چشم انداز بلند مدت دیده می شود تا در تاب آوری موفق باشیم وقتی در سرشاخه آسیب را مهار کنیم می توان از تخریب جلوگیری کرد،در این خصوص نقاط آسیب‌زا را شناسایی کردیم. در مدت 5 ساله باید با تداوم داشتن اعتبارات، نقاط فوق حساس در سیل را شناسایی کرد و سیلاب ها را مهار کنیم، در این باره مرتب سازی برخی از کانون های ریزگرد با جریان های سیلابی را در دست اجراداریم هر هکتار برای بوته سازی 8 میلیون تومان هزینه دارد که با مشارکت مردم این مبلغ تا 4 میلیون تومان می رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در مورد ظرفیت های مردمی گفت: 6 صندوق خرد روستایی و تعاونی های روستایی و مدیریت مشارکتی داریم. قرار است پروژه ها و سازه های آبخیزداری به 560 کد نقطه برسد ،در حال حاضر138 سازه، مشرف به قم ایجاد شده است ،سال قبل در مجموع 15 میلیارد تومان به قم اختصاص یافت، امسال قرار است این اعتبارات دو برابر می شود.

سجادی بیان کرد: برخی از پروژه ها، با استفاده از ظرفیت قانونی در راستای اهداف محیط زیست توسط مردم انجام می شود، در حال حاضر، فضا جهت حضور سرمایه گذار فراهم است، سرمایه گذار نیز مایل است سرمایه گذاری کند؛ قانون حفاظت این فرصت را به سرمایه گذاران می دهد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/90275/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته