عصر قم

آخرين مطالب

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد علمی

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی که باعنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش های غدیر استان قم برگزار شد، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی دراینباره صحبت می‎کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم، جنس اول از این مباحث، از دسته‎ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تاثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم ودین و ...پرداخته می‎شود، که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه ها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‎گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‎های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید باتوجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‎ی علم و دین و تعاملات میان آن‎ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‎گیری ها و برنامه ریزی‎ها نشان دهد.
وی ادامه داد: ملاحظاتی باید دراین زمینه رعایت شود، بدین صورت که اباید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‎خواهند همه چیز علم را ازدین بگیرند، یعنی می‎خواهند با روش های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‎گیرد آفت است و به پاره‎ای از سوتفاهم های جامعه‎ی علمی نسبت به دین دامن می‎زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‎عنوان نعمت‎های الهی محترم می‎شماریم ولی صرفا به این روش‎ها اکتفا نمی‎کنیم.
واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‎های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و...ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‎ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملا مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‎ای ازداده‎های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‎ها تفکراتی ماده‌گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‎ی عمومی و علمی تحکیم می‎کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‎های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند و علما و فضلای ما باید رسما و به‎طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملا علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.
پدیده شوم خود تحقیری علمی
احمد واعظی بیان کرد: متاسفانه در فضای عمومی جامعه و در محیط های آموزشی شاهد پدیده شوم خود کم‎بینی علمی و خودتحقیری هستیم، در فضای مجازی با افرادی روبرو هستیم که روحیه یاس و ناامیدی از پیشرفت کشور را در جامعه پمپاژ می‌کنند و گویی از این خود تحقیری لذت می‎برند، یکی از نیازهای مهم و ضروری د رفضای علمی و آموزش چه در حوزه و چه در دانشگاه و مدارس کشور، مبارزه با این پدیده شوم و ترویج اعتماد به نفس و خود باوری است.
وی ادامه داد: نمی‎توان در مقاطع دبیرستان از دانش آموز انتظار تولید علم داشت و مقوله‎ی تولید دانش در سطوح بالای آموزشی و پس از سال‎ها تحقیق و مطالعه حاصل می‎شود، اما حقیقت این است که زیر ساخت‎های روحیه علمی و کاوش‎گری در سنین کودکی و در محیط‎های آموزشی حاصل می‎شود و نظام آموزشی درست آن است که فارغ از تاکید صرف بر محفوظات، روحیه خلاقیت، حل مسئله و اعتماد به نفس را در دانش آموز ایجاد کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/90025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

مهارت آموزی ورزشی 18 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در قم

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی