آخرين مطالب

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد علمي

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی که باعنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش های غدیر استان قم برگزار شد، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی دراینباره صحبت می‎کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم، جنس اول از این مباحث، از دسته‎ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تاثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم ودین و ...پرداخته می‎شود، که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه ها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‎گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‎های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید باتوجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‎ی علم و دین و تعاملات میان آن‎ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‎گیری ها و برنامه ریزی‎ها نشان دهد.
وی ادامه داد: ملاحظاتی باید دراین زمینه رعایت شود، بدین صورت که اباید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‎خواهند همه چیز علم را ازدین بگیرند، یعنی می‎خواهند با روش های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‎گیرد آفت است و به پاره‎ای از سوتفاهم های جامعه‎ی علمی نسبت به دین دامن می‎زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‎عنوان نعمت‎های الهی محترم می‎شماریم ولی صرفا به این روش‎ها اکتفا نمی‎کنیم.
واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‎های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و...ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‎ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملا مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‎ای ازداده‎های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‎ها تفکراتی ماده‌گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‎ی عمومی و علمی تحکیم می‎کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‎های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند و علما و فضلای ما باید رسما و به‎طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملا علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.
پدیده شوم خود تحقیری علمی
احمد واعظی بیان کرد: متاسفانه در فضای عمومی جامعه و در محیط های آموزشی شاهد پدیده شوم خود کم‎بینی علمی و خودتحقیری هستیم، در فضای مجازی با افرادی روبرو هستیم که روحیه یاس و ناامیدی از پیشرفت کشور را در جامعه پمپاژ می‌کنند و گویی از این خود تحقیری لذت می‎برند، یکی از نیازهای مهم و ضروری د رفضای علمی و آموزش چه در حوزه و چه در دانشگاه و مدارس کشور، مبارزه با این پدیده شوم و ترویج اعتماد به نفس و خود باوری است.
وی ادامه داد: نمی‎توان در مقاطع دبیرستان از دانش آموز انتظار تولید علم داشت و مقوله‎ی تولید دانش در سطوح بالای آموزشی و پس از سال‎ها تحقیق و مطالعه حاصل می‎شود، اما حقیقت این است که زیر ساخت‎های روحیه علمی و کاوش‎گری در سنین کودکی و در محیط‎های آموزشی حاصل می‎شود و نظام آموزشی درست آن است که فارغ از تاکید صرف بر محفوظات، روحیه خلاقیت، حل مسئله و اعتماد به نفس را در دانش آموز ایجاد کند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نشست تخصصی «زیست کودکان در آپارتمان» در قم برگزار شد

صدور کیفر خواست پرونده خطای پزشکی در کلینیک تابان قم

قرآن به وسیله هنر و ابزار فرهنگی به جامعه معرفی شود

شرکت های دانش بنیان برای تولید نیازهای کشور آماده اند

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

اشتغالزایی مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) فردا در قم معارفه می‌شود

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

توانایی بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال 20 برابر دولت است

شرکت‌های دانش بنیان تکیه‌گاه امنی برای رسیدن به رونق تولید

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

استفاده از فناوری نوین باعث تعمیق در یادگیری دانش آموزان می شود

اجازه ورود پول مجازی به کشور را نمی دهیم

صنعت توریسم و صنایع دستی رشته های اشتغالزا در قم است

برگزاری پویش #لبخند_من_برای_تو در پردیس فارابی

مشاوره و روانشناسی موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند

معاون استاندار: مجمع مشورتی توسعه قم تشکیل می‌شود

70 شرکت دانش‌بنیان درقم فعالیت می‌کند

نسخه شادی در زندگی پیچیده شد

70 شرکت دانش بنیان در قم فعال است

شرایط پذیرش دانشجو در دانشکده دین و رسانه اعلام شد

بررسی فرش‌های دوره صفوی با همکاری کارشناس موزه پرگامون برلین

دفتر ارتباط استانداری قم با دانشگاه ها فعالیت خود را آغازکرد

انتشار کتاب "شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی، اجرای قصاص"

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است

دانشگاه علمی کاربردی درمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ایجاد شود

دیدار دانشجویان پردیس فارابی با خانواده شهید عشریه

پیام تسلیت گروه فلسفه پردیس فارابی در پی درگذشت دکتر جهانگیری

کارگاه "مدیریت شکست عاطفی" برگزار شد

تصور پر شدن سفره‎های آب زیرزمینی، ساده‌انگارانه است

ستاد دانشگاهیان قم برای کمک به سیلزدگان تشکیل شد

آیین نکوداشت پرفسور لگنهاوزن در قم برگزار شد

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

عشق در ازدواج، کارگاه آموزشی برای دانشجوبان

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

لزوم بومی سازی علوم غربی در دانشگاه ها

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بررسی شد

مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم منصوب شد

دانشگاه قم دومین دانشگاه پیشتاز در سرعت رشد علمی و رفاهی کشور

همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

برگزاری همایش ملی "نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش" در قم

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

بیانیه گام دوم انقلاب افق های روشنی پیش روی جوانان قرار داده است

خط تولید مرکز ملی فناوری خلاء ایران در قم افتتاح شد

شرکت 52 نفر از کشورهای اسلامی، در مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب

اضافه شدن بُعد معرفتی، به رشته های مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب