آخرين مطالب

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد علمي

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی که باعنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش های غدیر استان قم برگزار شد، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی دراینباره صحبت می‎کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم، جنس اول از این مباحث، از دسته‎ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تاثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم ودین و ...پرداخته می‎شود، که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه ها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‎گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‎های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید باتوجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‎ی علم و دین و تعاملات میان آن‎ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‎گیری ها و برنامه ریزی‎ها نشان دهد.
وی ادامه داد: ملاحظاتی باید دراین زمینه رعایت شود، بدین صورت که اباید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‎خواهند همه چیز علم را ازدین بگیرند، یعنی می‎خواهند با روش های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‎گیرد آفت است و به پاره‎ای از سوتفاهم های جامعه‎ی علمی نسبت به دین دامن می‎زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‎عنوان نعمت‎های الهی محترم می‎شماریم ولی صرفا به این روش‎ها اکتفا نمی‎کنیم.
واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‎های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و...ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‎ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملا مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‎ای ازداده‎های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‎ها تفکراتی ماده‌گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‎ی عمومی و علمی تحکیم می‎کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‎های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند و علما و فضلای ما باید رسما و به‎طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملا علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.
پدیده شوم خود تحقیری علمی
احمد واعظی بیان کرد: متاسفانه در فضای عمومی جامعه و در محیط های آموزشی شاهد پدیده شوم خود کم‎بینی علمی و خودتحقیری هستیم، در فضای مجازی با افرادی روبرو هستیم که روحیه یاس و ناامیدی از پیشرفت کشور را در جامعه پمپاژ می‌کنند و گویی از این خود تحقیری لذت می‎برند، یکی از نیازهای مهم و ضروری د رفضای علمی و آموزش چه در حوزه و چه در دانشگاه و مدارس کشور، مبارزه با این پدیده شوم و ترویج اعتماد به نفس و خود باوری است.
وی ادامه داد: نمی‎توان در مقاطع دبیرستان از دانش آموز انتظار تولید علم داشت و مقوله‎ی تولید دانش در سطوح بالای آموزشی و پس از سال‎ها تحقیق و مطالعه حاصل می‎شود، اما حقیقت این است که زیر ساخت‎های روحیه علمی و کاوش‎گری در سنین کودکی و در محیط‎های آموزشی حاصل می‎شود و نظام آموزشی درست آن است که فارغ از تاکید صرف بر محفوظات، روحیه خلاقیت، حل مسئله و اعتماد به نفس را در دانش آموز ایجاد کند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انتخاب مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم به عنوان روابط عمومی برتر

انگیزه و تلاش موئلفه‌های مشترک جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری

چهارمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین در قم آغاز به کار کرد

ارزیابی عملکرد باعث ارتقا سطح کیفی کارکنان و مدیران می‌شود

لزوم انجام ارزیابی و توسعه شایستگی کارکنان و مدیران

دانشگاه باید دانشجوی ماهر و توانمند تربیت کند

هشت دستگاه شتاب‌نگار جدید در قم راه‌اندازی می‌شود

لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری در سیاست گذاری کلان استان قم

قالب جدید پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی رونمایی شد

تغذیه غلط؛ عامل تغییر ذائقه کودکان

3478 تَن در مراکز دولتی فنی و حرفه ای قم آموزش مهارتی گذراندند

برگزاری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت با ارائه 37 رشته آموزشی در قم

محصولات علمی و پژوهشی حوزه به خوبی معرفی نمی‌شود

آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب برای پذیرش دانشجو/ فعالیت 46 رشته در دانشگاه

مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین دانش‌پژوه می‌پذیرد

حضور مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب در ایسنای قم

"پست مدرنیسم و نظریه پردازان آن" منتشر شد

تکنیک های معتبر علمی، می تواند کودک آزاری را افشاء کند

ارتباطی میان خروجی‌ دانشگاه‌ها و نیازهای جامعه وجود ندارد

دانشگاه صنعتی قم بین المللی می شود

اخذ رتبه علمی-پژوهشی مجله فقهی «تا اجتهاد»

سه کارخانه تولید گیاه دارویی در قم فعال است

جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

9 کارگروه برای ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد

موفقیت 45درصدی درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی قم

لزوم استفاده از نخبگان دانشگاهی در کارگروه‌های استانی

300 تفاهم نامه میان استارتاپ ها در قم به امضا رسید

رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش‌شناسی فقهی

با تکیه بر توان نخبگان متعهد، موجبات رونق اقتصادی فراهم می شود

نخبگان ایثارگر حافظان دستاورد شهدا هستند

فعالیت سه مرکزارائه خدمات به مبتلایان اتیسم در استان قم

نمک عامل مهم در ابتلا به پرفشاری خون

دانشگاه قم یک دانشگاه در حال توسعه است و باید تقویت شود

تحصیل 600دانشجوی خارجی در دانشگاه قم

تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود

ایران در نانو فناوری و علوم سلولی جزو 10 کشور اول جهان است

تجربیات طرح‌های بی‌ثمر اشتغالزایی مد نظر قرار گیرد

سوق دادن علوم دانشگاهی به سمت حل مشکلات کشور

وزیر علوم :35 هزار دانشجوی بورسیه در دانشگاه ها تحصیل می کنند

طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در قم کلید خورد

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین در آموزش عالی

وزیر علوم: جایگاه علمی ایران در دنیا شناخته شده است

وزیر علوم وارد قم شد

لزوم آشنایی مردم آفریقای جنوبی با فرهنگ و تمدن ایرانی

تعامل دانشگاه قم و دانشگاه‌های آفریقای جنوبی، زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی

راهکارهای برون رفت از بحران صنایع آلاینده در قم

راه‌اندازی سامانه گردشگری سلامت استان قم توسط جهاد دانشگاهی

دانشگاه‌های قم با نظام کارآفرینی بیگانه هستند/ نخبگان حمایت شوند

جهاددانشگاهی بازوی توانمند اجرای طرح های بزرگ کشور است

اقدامات مسئولانه جهادگران تحسین برانگیز است